
1 

 

VOICES OF FREEDOM – WESTERN INTERFERENCE? 60 YEARS OF 
RADIO FREE EUROPE IN MUNICH AND PRAGUE 

 
 
Radio Free Europe (RFE) began regular broadcasts from Munich sixty years 
ago with a news programme by its Czechoslovak department. To mark this 
anniversary, the Collegium Carolinum (Munich), together with the Czech 
Centre (Munich), and the Institute for the Study of Totalitarian Regimes 
(Prague) held the conference Voices of Freedom – Western Interference? 60 Years of 
Radio Free Europe in Munich and Prague from 28 to 30 April 2011 at Munich’s 
Ludwig-Maximilian University. The conference revolved around RFE’s role as 
one of the most political and polarizing of all international radio broadcasters 
in the Cold War context. What were the station’s goals and how did it go 
about achieving them? To what extent did RFE contribute to an exchange of 
information and knowledge between East and West? 
 The station’s political significance and the importance attached to similar 
international media in current politics and foreign affairs were demonstrated 
not least by the fact that the conference was held under the auspices of the 
Bavarian Prime Minister Horst Seehofer and the Czech Foreign Minister 
Karel Schwarzenberg. This was also clear in the public discussion on the 
theme of “International Broadcasting Today” at America House with former 
RFE journalist and current President of Estonia Toomas Hendrik Ilves, US 
Consul General Conrad R. Tribble, political scientist and media expert Hans J. 
Kleinsteuber (University of Hamburg), Associate Director of Broadcasting at 
RFE/RL in Prague, Abbas Djavadi, and Ingo Mannteufel from the Deutsche 
Welle. In the introductions and contributions of this discussion the tensions 
between political regard for the station, scholarly insights, and the 
perspectives of contemporary witnesses that were felt throughout the 
conference were already apparent.  
 In addition to encouraging debate on contemporary cultural politics and 
foreign policies, the conference also provided a forum for former RFE 
workers and listeners in various panel discussions. Aside from their expert 
knowledge, these witnesses also described their intensive and emotional 
experiences of the station to their academic audience. In a panel chaired by 
Zuzana Jürgens (Munich), the former RFE employees Géza Ekecs (Munich), 
Anneli Ute Gabanyi (Berlin), Jenny Georgiev-Keiser (Munich), Agnes Kalina 
(Munich), and Wieslaw Wawrzyniak (Berlin) described work procedures and 



2 

 

internal tensions between RFE departments and the station’s management 
and recounted their personal memories and life stories. It became clear that 
these employees, regardless of whether they came from the East or the West, 
identified strongly with their work (“It wasn’t just a job, it was a lifestyle”), but 
not necessarily with the RFE management. In a further panel discussion the 
focus turned to the perception of the station from outside. Chaired by Petr 
Brod (Prague), this panel brought together the contemporary witnesses 
Ludmil Janev (longtime RFE listener, Augsburg), Wlad Minkiewicz (journalist, 
Munich), Petr Pospíchal (signatory of the Charta 77 and founding member of 
the Citizens Forum in Prague), György Varga (translator and former RFE 
correspondent, Budapest), and Martin K. Bachstein (former Co-Director of 
the Broadcast Analysis Department at RFE, Pöcking). Those panellists, who 
were based at that time in Eastern Europe, described listening to RFE and 
other radio stations and discussing the news. They revealed that music 
programmes in particular (such as Teenage Party presented by Ekecs) had 
sparked their interest. All agreed that radio had played an important role in 
broadening their intellectual horizons. Bachstein spoke about RFE’s 
perception in West German public opinion. Due to persistent resentment 
towards Eastern Europe, it tended to view RFE with scepticism. These panel 
discussions revealed that the station’s employees identified strongly with RFE 
and were on close terms with each other. Yet the question of the relationship 
between the station’s American management and its Eastern European 
employees remained unresolved, as did the issue of the influence of various 
intelligence agencies on the station. In these discussions it emerged that a 
dialogue with contemporary witnesses on the question of how RFE 
functioned and how it is remembered today is fruitful and should be 
continued in the future.  
 In papers presented by international scholars the issues raised by 
contemporary witnesses were examined from another perspective. In the first 
panel, four papers addressed the theme of international broadcasting during 
the Cold War. In sketching the historical context, Igor Lukeš (Boston) showed 
that the Eastern European emigrants, whom Lukeš called exiles, “were 
trapped in a divided world”. The West supported their cause for a short time 
only before changing tack in the late 1940s to support the international status 
quo. In this context the exiles were an unwanted distraction. Media such as 
RFE represented one of the few areas where they retained a measure of 
power. Alexander Badenoch (Utrecht) mapped the technical and mental 



3 

 

topographies that dominated broadcasting during the Cold War. While 
broadcasting functioned in line with the national mental constructs dictated by 
the international frequency distribution, in terms of technology, it transcended 
such boundaries. In this way it represented an abiding challenge to national 
sovereignty. Badenoch described how radio both undermined and redefined 
national boundaries.  
 In their contributions Christian Henrich-Franke (Siegen) and Ioana 
Macrea-Toma (Sofia) focused on RFE operations. Henrich-Franke analyzed 
the legal context of RFE’s activities. In terms of both content and technology, 
Eastern European states were not in a position to restrict the activities of RFE 
by recourse to legislation within the framework of international agreements or 
via the International Telecommunication Union (ITU). Henrich-Franke 
suggested that this was due to the fact that the law treated radio transmission 
as two separate components: the transmission of frequency (electromagnetic 
energy) and the transmission of information (broadcasting programme). While 
the former complied fully with international law, in its transmission of 
information RFE took advantage of a loophole in international law. The 
division of technology and content and the priority given to the protection of 
national broadcasting frequencies in international broadcasting law allowed 
RFE to operate within the existing legal framework and prevented it from 
being prosecuted by communist regimes. Macrea-Toma investigated how 
RFE gathered its news. She described a process of approximations and 
guesswork, as the news was sometimes based on a tangle of information that 
was difficult to substantiate. In the context of a hindered flow of information 
across the iron curtain, Macrea-Toma showed how the construction of 
objectivity was a multi-layered phenomenon.  
 In the second panel papers concentrated on the establishment of RFE in 
the American and West German context. Simo Mikkonen (Jyväskylä) 
suggested that the foundation of RFE (and subsequently that of Radio 
Liberty) was part of the American anti-communist strategy. As opposed to 
other stations, emigrants played a central role at both RFE and Radio Liberty. 
However, US institutions never followed through on their original plan to 
cede greater powers to the stations’ Eastern European departments and 
emigrants remained answerable to the American RFE management. A. Ross 
Johnson (Washington/Palo Alto) investigated RFE’s paradoxical position as a 
publicly-funded American institution that operated as a private employer 
subject to the laws of the Federal Republic. Due to security concerns and 



4 

 

resentment on the part of Bavaria’s significant expellee community, RFE was 
often an “unwelcome guest” in the Federal Republic. Richard Cummings 
(Düsseldorf) described the institutions behind RFE. With the Crusade for 
Freedom initiative, the Free Europe Committee sought to raise institutional, 
moral, and financial support for RFE among the American public in the 
1950s. All the panellists broached the question of the station’s relations with 
the various intelligence services, but neither the papers themselves nor the 
discussion which followed them arrived at conclusive answers.  
 The third panel was concerned with news programming at RFE. With 
reference to the Czechoslovak Broadcasting Desk (BD) and the treatment of 
the Husák regime in RFE news programmes in the late 1960s and early 1970s, 
Anna Bischof (Munich) showed how the American management interacted 
with the Czech and Slovak BD heads. While the management issued policy 
guidelines, the BDs did take certain liberties. Journalists were instructed not to 
be overly critical of the Husák regime, which was seen as moderate in the 
West. Although the journalists followed this instruction, they nevertheless 
found ways to criticize Husák, for example by comparing Husák’s statements 
from 1969/1970 with those from 1968 and earlier, or by channelling their 
criticism at Husák’s old-fashioned views and behaviour (rather than at his 
politics). Susan Haas (Philadelphia) dealt with RFE’s Central Newsroom, 
which drew its workers from the West. At RFE they encountered Eastern 
European emigrants on the various national editorial teams, many of whom 
had received no formal training in journalism before starting to work for RFE. 
In their dealings with each other both sides had to work out new norms and 
standards for their work at RFE. Petru Weber (Szeged) compared Romanian-
language and Hungarian-language programming in terms of their treatment of 
the issue of minorities in Romania. In RFE’s Romanian-language service this 
was a highly sensitive issue and there was a tendency to confine reporting to 
protests by the Hungarian minority against the Romanian regime. Yet at the 
same time efforts were made not to alienate Romanian listeners both in 
Romania and in exile, as RFE sought to unite those groups that were opposed 
to the Ceauşescu regime. In her analysis of reporting by RFE’s Romanian 
service in December 1989, Anamaria Neag (Lund) showed how its 
programmes were clearly aimed at ending the communist regime. In pursuit of 
this goal, the Romanian editorial team placed a strong emphasis on the cruelty 
of the dictatorial Ceauşescu Regime, gave assurances to listeners that the West 
took an interest in their plight, used external reporting on the events of 1989 



5 

 

by Western reporters, and extended its support to the programme of the 
rapidly-advancing National Salvation Front (Frontul Salvării Naţionale). 
 The following discussion on the influence of RFE reporting and the 
(questionable) interaction between journalists and the public also served to 
introduce the next panel, which was focussed on the reception of RFE in East 
Central Europe. With reference to interviews with members of the earlier 
socialist nomenclature in Poland, Jane L. Curry (Santa Clara/California) 
claimed that they too – distrustful of Polish media and news reporting – tuned 
into RFE to learn more about important events and problems in their own 
country. Rüdiger Ritter (Bremen) examined the everyday habits and 
communication patterns of listeners to RFE and other foreign broadcasters. 
For these people, the act of listening to these stations expressed both their 
thirst for information and their assertiveness in choosing what radio station 
they wanted to listen to.  
 In a paper that may have provoked some contemporary witnesses, Melissa 
Feinberg (New Brunswick) raised the issue of the social construction of truth 
and showed this with reference to the various perceptions of the Slánský trial 
in 1952 at RFE and among the Czechoslovak population. In its reporting of 
the trial, RFE tried to convince its listeners that any guilt on the part of the 
defendants resulted from their actions as communists and had nothing to do 
with their Jewish origins. Yet this view did not penetrate Czechoslovak public 
opinion and listeners came up with their own versions of what they believed 
to be the truth.  
 Prokop Tomek (Prague) described the various attempts by the 
Czechoslovak government to influence or hinder RFE’s activities, mainly 
through jamming, propaganda, and intelligence service activities. Milan Bárta’s 
(Prague) paper on the temporary cessation of jamming in Czechoslovakia in 
1968 was read in his absence. 
 In the fifth and final panel, papers examined issues beyond the radio 
station itself. Yuliya Komska (Hanover/New Hampshire) showed how in the 
1950s and 1960s RFE was established and developed in the transition from 
the heyday of radio to the beginnings of television. To secure moral and 
financial support for the station’s activities, RFE’s umbrella organisation, the 
Free Europe Committee, made use of films such as This is Radio Free Europe 
from 1964. The films presented an almost impermeable boundary between 
East and West to the American public – a boundary that could only be 
overcome by radio broadcasting from the West. Alfred Reisch 



6 

 

(Szigetmonostor/Hungary) gave an insight into the Free Europe Committee’s 
secret book distribution programme, which distributed over ten million books 
across Eastern Europe between 1956 and 1991.  
 In the concluding discussion, which opened with statements by Martin 
Schulze Wessel, A. Ross Johnson, Yuliya Komska, and Petr Brod, several 
questions and goals for future research were highlighted. On the one hand, 
the internal functioning of RFE requires closer scrutiny. How did the editorial 
process work in practice? How were guidelines on content communicated and 
enforced? What tensions were there between centralization and 
decentralization in the editorial process? How did the (American) 
management interact with the station’s (Eastern European) departments? 
Where can we locate RFE employees within the social history of the period? 
How can one assess the contribution of the station’s (West) German staff? 
What spirit characterized RFE during the Cold War? And what discourses 
shaped the station? On the other hand, the history of the station requires 
further contextualization in the history of the Cold War. How can we 
reconcile RFE’s campaign for change with the Superpowers’ desire to 
maintain the status quo, as described by Lukeš? What “fantasies of the truth” 
(Feinberg) competed with each other? Here the normative claims of the 
station should also be historicized. Moreover, the significance of space should 
be investigated and the concerns, activities, and discourses behind the station 
located within twentieth-century transatlantic-European history. What was the 
significance of the station’s location in Munich? How was RFE influenced by 
the West and what influence did it have within its Western European setting? 
The key words in the title of the conference – voices, interference, freedom, 
and western– raise questions to be answered in more detail in future research. 
 
Berlin                    Julia Metger 


