
1 
 

 

FROM FREE EUROPE TO FREE POLAND: FREE EUROPE COMMITTEE IN THE 

COLD WAR 

 

Report on an International Symposium held at the University of Gdansk 

September 5-6, 2014 

  



2 
 

 

TABLE OF CONTENTS  

 

PREFACE         3 

SUMMARY OF PANEL DISCUSSIONS     5 

SUMMARY OF WORKSHOP DISCUSSION    49 

PARTICIPANTS         60 

  



3 
 

 

PREFACE 

 

This report summarizes five panel discussions and the workshop of a symposium “From Free 

Europe to Free Poland: Free Europe Committee during the Cold War,” held at Gdańsk 

University on September 5-6, 2014. The conference was sponsored by the University of Gdańsk, 

the European Solidarity Center, and the Institute of National Remembrance, with assistance from 

the Wilson Center, Leiden University, Helena History Press, Hoover Institution Archives, Open 

Society Archives, and Polish Radio. The Honorable Bronisław Komorowski, President of 

Poland, was the honorary patron of the conference. The Honorable Toomas Hendrik Ilves, 

President of Estonia, delivered a keynote address “The Continent of Émigrés – 25 Years Later.” 

Stephen D. Mull, U.S. Ambassador to Poland, opened the second day of the Symposium with a 

speech “The Right to Know: Promoting Free Media in Central and Eastern Europe.”1 The 

summary of panel presentations was prepared from the video record by Samantha Robbins and 

Ellen Weintraub, Wilson Center, and Agata Grochowska, University of Gdańsk, and was edited 

by A Ross Johnson. The workshop summary was prepared by Giles Scott-Smith. 

  The Gdańsk Symposium examined the history of the Free Europe Committee (FEC, 

originally the National Committee for a Free Europe, NCFE) as a major instrument of American 

policy toward Soviet-dominated Eastern Europe during the Cold War. A public-private 

partnership of the United States Office of Policy Coordination/Central Intelligence Agency and 

leading members of the American establishment, the FEC organized a multiplicity of programs 

aimed at utilizing the talent of East Europeans forced into exile by the Communist regimes. The 

aim was to promote the peaceful liberation of their countries from Soviet rule and return to what 

would later be termed a “Europe whole and free.” The FEC spawned and was supported in part 

by the Crusade for Freedom, which publicized the Communist threat and solicited contributions 

from American citizens.  

                                                            
1 A complete webcast of the panel proceedings is available at IPNtv:  
http://pamiec.pl/pa/ipn-notacje-ipn-tv/ipn-tv-konferencje/ipntv-conference-from-f 



4 
 

 The best known project of the Free Europe Committee was Radio Free Europe (RF), and 

a considerable body of scholarly and memoir literature has been devoted to the history of RFE.2 

The FEC undertook many other projects intended to counter Communist domination of Central 

and Eastern Europe, and these activities have received much less attention from scholars. FEC 

projects included the Free Europe Press (which sent leaflets by balloon and mail and later books 

by mail and travelers to Eastern Europe), the Free European University in Exile in Strasbourg, 

the Mid-European Studies Center in New York, a number of National Councils, the Assembly of 

Captive European Nations, international lecture programs, the associated Crusade for Freedom, 

and more. At the end of the 1960s, projects other than RFE still accounted for a fourth of the 

FEC budget.  

 The Gdańsk Symposium assembled an international group of scholars and archivists 

working on Cold War history to examine scholarship on the FEC to date and to explore 

possibilities for additional research. The Symposium also included veterans of some FEC 

programs. Five symposium panels provided an overview of research findings on the FEC to date 

and panel presentations and discussion are summarized in this report. The Symposium also 

included a workshop in which scholars and archivists compared research findings, identified 

research gaps, and shared knowledge of archival and other resources. A summary of the 

workshop discussions is included in this report.  

 The Symposium organizers plan a follow-on conference in 2016 to explore at greater 

depth some of these issues. They welcome comments on this report and suggestions for future 

research at the email address fecsymposium@gmail.com.  

Gdansk Symposium Organizing Committee: 

A Ross Johnson (chair), Wilson Center and Hoover Institution 
Katalin Kádár Lynn, Helena History Press  

Anna Mazurkiewicz, University of Gdańsk  
Giles Scott-Smith, Leiden University  

 

  

  

                                                            
2 A select bibliography of works in English is available at http://www.rferl.org/info/books/201.html.  



5 
 

 

 

SUMMARY OF PANEL DISCUSSIONS 

 

 

Panel 1 - The Role of the Émigrés in Early Cold War American Foreign Policy 

 

Jakub Tyszkiewicz (moderator) posed several questions on the role of émigré communities in 

American policy during the early Cold War: How did the United States view the role of émigrés 

in the Truman and Eisenhower Administrations? Were they viewed as important political factors, 

as useful tools, or as cannon fodder in U.S. psychological warfare and intelligence operations? 

Were different national groups treated the same by the U.S. government? Did it put greater 

emphasis on cooperation with certain groups, for example, Poles or Czechs? 

Truman and Eisenhower Administration Approaches to Political Warfare  

Scott Lucas said there is still much that we do not know about the history of the Cold War. 

Considering the story of liberation, specifically U.S. ties with émigré communities, American 

strategy was characterized not by coherence but rather incoherence. U.S. strategy for Eastern 

Europe during the early Cold War lacked developed, connected thought for implementation. 

Much is known about what United States policy makers did, but the significance of local factors 

must be recognized—émigré communities, displaced persons, and those who remained in 

Eastern Europe after 1945—including their concerns, aspirations, and activities, and how these 

may or may not have paralleled what Americans perceived and attempted in their foreign policy. 

The term “freedom” was embraced, but what did it meant to try to intervene for freedom? What 

were the complications? 

 U.S. officials were unclear as to what the Truman and Eisenhower administrations 

dictated. In 1952, Tracy Barnes, senior staff member of the Central Intelligence Agency and 

member of the Psychological Strategy Board, questioned whether or not the United States was 



6 
 

pursuing a policy of liberation. At that point, there were many programs that suggested 

liberation, but no definitive answer existed to his question. No clarity was given as to whether 

the American goal was to free East European nations from communist domination by whatever 

means possible. In 1960, C. D. Jackson, former president of the Free Europe Committee (FEC) 

and advisor to Eisenhower on psychological warfare, made a similar complaint. Jackson stated 

that instead of pursuing liberation, the United States had refrained from it. He pleaded with 

Eisenhower to respond; however, Eisenhower did nothing. 

 The myth of coherence in U.S. policy makes for an easier story—and sells more books. 

The myths of Truman’s policy of containment and Eisenhower’s push for liberation have been 

undone by scholarship. The only point of coherence in terms of involving émigrés and building 

strategy came in May 1948 from the State Department policy planning staff under George 

Kennan, which stated that the United States would pursue strength in Western Europe and 

liberation in Eastern Europe; that the United States would intervene in France and Italy to 

support non-Communist political parties in those countries; and that the United States would 

create an institution and structures to support émigrés and the local peoples of Eastern Europe. 

The organization and tactics were implemented, but the strategy was not.  

 Often considered the “holy grail” in the American fight against communism, National 

Security Council Report 68 (NSC-68) issued in April 1950 was not a coherent document. It 

referred to economic aid, information policy, and political maneuvers but it prioritized rapid 

military expansion. NSC-68 stated that the United States would retract Soviet power in Eastern 

Europe; however, there was no clarity on what retraction meant. Following NSC-68, 

Eisenhower’s subsequent New Look policy was also incoherent as were other subsequent 

policies. The United States did not intervene in Eastern Europe after Stalin’s death in March 

1953 nor in East Germany during the uprising of June 1953. Evolution, not revolution, became 

the United States’ mid-1950s tactic, which was also not a clearly developed strategy. This 

incoherence continued through the 1960s up to the supposed end of the Cold War under Ronald 

Reagan. 

 Does incoherence in U.S. foreign policy mean that the United States had no impact? No. 

Programs were implemented, but tactics had to work with a local dimension. Vast amounts of 

money were spent on Radio Free Europe, the Free Europe University in Exile, people to people 



7 
 

programs, leadership programs, books, and leaflets. Connections had to be established with local 

communities, such as the post-1956 policy towards Poland. If American strategy did not work 

with locals, it would look like imposition rather than cooperation and partnership, which was a 

recurring problem with émigré communities. Émigrés often complained that they were being 

dictated to, not being listened to. Americans responded by saying that émigré communities were 

divided, uncoordinated, and fought amongst themselves. 

 Activities at the local level were extremely important. State-private networks in the 

United States, Britain, and Western Europe worked with NGOs both covertly and overtly. There 

was a network of lawyers, journalists, labor movements, students, and economists in Eastern 

Europe and amongst émigré communities, who focused on development. They were not the 

highest level people, but liberation happened over a period of time through cultural and 

economic shifts. Where American policy was significant was in providing links to those 

networks by disseminating and debating of information, although it was not always an equal 

relationship. Locals had to understand an alternative so that when they rose up against 

something, they had an alternative to seek based on their experiences. 

 At the Museum of Communism in Prague, there is an exhibit on the Czech group Plastic 

People of the Universe. The group was influenced by music they heard on international radio 

stations. While attempting to give a series of concerts in Prague, Czech authorities arrested them. 

Their cause to freely play music in public was taken up by intellectuals, lawyers, playwrights, 

and figures such as Václav Havel. The conflict led to the drafting of Charter 77, which was based 

not on rights dictated to them by the U.S. government but from their own experiences and 

interactions with what they observed abroad. 

 Mechanistic intervention and contextual intervention are different. Rather than telling 

émigrés and displaced people to do something, American intervention worked best when it 

recognized context—the possibilities within economic or cultural systems and resulting 

questions about various issues. By recognizing context, as Kennan wanted to do, the strength of 

the “free world” and weaknesses of communism can be observed and contemporary debates 

engaged. 

 Ronald Reagan did not end the Cold War. The Cold War was brought about by a set of 

conditions in Eastern Europe and the Soviet Union which people reacted to and found the space 



8 
 

to pursue what they considered freer economic and political systems. Karl Marx got it right but 

in the wrong way; the communist economic system failed. The system could not support its 

projects and opened space for countries to negotiate paths to freedom. 

  The story of the FEC, the story of Poland, Czechoslovakia, or Hungary, is the story of 

how people found the space to negotiate without a coherent strategy. When President Obama 

made the statement that the U.S. has no strategy to handle current events, he was not only 

expressing the difficulties of liberation and intervention today, but also expressing the difficulty 

in American policy dating back to the end of World War II. Does this mean that there is no hope 

without an American strategy? No. It is not the rights or wrongs of American action that 

determine what happen in these countries. It was the local conditions that were the basis for what 

became a free Europe and a free Poland. 

Origins of the Assembly of Captive European Nations (ACEN) and Its Role in US Policy 

Anna Mazurkiewicz reviewed the history of the ACEN and its role in American policy. Whose 

interests did the émigrés really represent? They were foreigners, aliens? Were they foreign 

agents on American soil working for the benefit of their homelands? Were they ethnics? Were 

they representatives of a diaspora? Were they employees of the American government? Who, 

exactly, were the émigrés? How can one study their actions outside of the FEC? Can one look at 

their personal contacts or membership in other organizations? To what extent were their 

activities limited and censored? What was their actual impact on the actions that were being 

undertaken?  

  Central and East Europe post-WWII exiles were political elites affiliated in one way or 

another with the FEC. The ACEN, created on 20 September 1954, is the best known example. 

Created as an umbrella organization for united political exiles form Eastern Europe, the ACEN 

was supported by the FEC from 1954 to 1972 before operating independently until 1989. ACEN 

acted as a discussion forum for exiles where joint positions and policy papers were prepared. It 

was a political lobby where Central-Eastern Europeans attempted to form a common point of 

view to be expressed to the United Nations, U.S. Congress, U.S. Department of State, and other 

governmental bodies in order to obtain funds. People interested in the communist world could 

get basic information at the New York office. The organization was a symbol that Central/East 

Europeans could move beyond their difficult past and cooperate. The FEC viewed the ACEN as 



9 
 

a major propaganda tool, but both sides benefited from the relationship. Émigrés were an asset to 

the U.S. administration while American support legitimized the émigrés activities and global 

engagement.  

 John Fousek has argued that American global engagement after the Second World War 

was a combination of three parts: conviction of national greatness, global responsibility, and 

anti-communism.3 Émigré anti-communism, as described by Fousek, was not synonymous with a 

return to the ancien régime nor a longing to return or gain privilege. It became a common fight 

against a common enemy. 

 The FEC and ACEN worked on a different front. They helped mobilize society and elites 

in America, Western Europe, and Third World countries. A 1954 FEC Memorandum of 

Agreement on Exile Activity stated that the purpose of exile activity in the U.S. was to further 

political warfare objectives of the FEC in countries behind the Iron Curtain and also to help 

shape domestic public opinion. The U.S. used exiles as propaganda tools in programs in South 

Korea, Vietnam, Taiwan, and Latin America.  

 A common misconception that emerged after World War II about émigrés is that they 

suddenly appeared. Political exiled elites did not randomly appear; they were in touch during 

World War II, often in intelligence operations or underground governments. After the war, 

political leaders in Central Eastern Europe, mainly from the Peasant Parties, were closely 

connected to the American government. They were provided stipends and opportunities to 

continue political work while in exile. The United States helped a number of people escape 

Central Eastern Europe. In 1947, Frank Wisner helped at least five political leaders escape from 

Romania, Charles Katek assisted thirty Czechs to leave Czechoslovakia, and many citizens in 

Hungary, Bulgaria, and Poland were helped to leave.  

 Yalta represented failed promises of free elections and withdrawal of Soviet troops from 

Central/Eastern Europe. Yalta was silent on how its provisions would be implemented. Initially, 

the U.S. believed that the exiled elite were meant to be returned to their countries; in the 

meantime, they were useful sources of intelligence and knowledge on Eastern Europe’s history, 

culture, economy, and military conditions. Elites were kept alive and working until it was 

                                                            
3 John Fousek, To Lead the Free World: American Nationalism and the Cultural Roots of the Cold War (Chapel 
Hill: University of North Carolina Press, 2000). 



10 
 

realized in 1953 that they were not returning to their homelands. Radio broadcasts continued, and 

the U.S. tried to have an impact beyond the Iron Curtain by using contacts to spread the idea of a 

whole and free Europe. 

 The exiles also benefitted. They received financial and political support and status. By 

receiving aid, the exiles gained access to the U.S. Congress, Department of State, and 

international institutions. They wanted to be present in these organizations, and cooperation gave 

them more lobbying power. Exiles were able to build global networks while maintaining the 

independence of their own opinions. In return, exiles had to respect U.S. political priorities, as 

Americans did not feel obliged to support activities not in line with their own policies. 

 Difficulties existed in this relationship. Cooperation was often difficult, and exiles found 

it easier to unite behind the party they belonged to before leaving their home countries. Instead 

of forming one national delegation, they were divided regionally. Exiles did not want to be held 

accountable for their actions upon return, so they did not compromise their political beliefs while 

abroad. C. D. Jackson characterized the relationship as a separation between church, the world of 

exile politics, and state, the FEC.  

Émigrés, FEC, and CIA Cooperation in the Early Cold War  

Hugh Wilford addressed the relationship between émigrés and the CIA in the context of other 

CIA operations involving covert subsidy groups before the Hungarian Uprising of 1956. The 

relationships were more complex than the term “front” suggests, but the term is used for 

simplicity.  

 The FEC and CIA’s relationship with émigré groups cannot be understood unless seen 

through a global context. There was a vast array of front operations such as the Congress for 

Cultural Freedom and Free Trade Union Committee that shared a common history and web of 

individuals. The same figures appear not only in émigré operations, but also in labor, intellectual, 

and other organizations. This was a period when groups were pressing themselves on the 

attention of the CIA and other parts of the U.S. government. All groups suffered from internal 

disunity, which compelled the CIA to assert a new degree of control—a move from partnership 

to CIA management. The émigrés’ tendency to assert themselves, however, did not disappear, 

and a degree of independence or autonomy remained. 



11 
 

 A decisive push came from government circles such as George Kennan’s State 

Department policy planning staff and also from émigrés for the creation of CIA-funded groups. 

The August 1948 OPC Memorandum focused initial planning discussions on displaced persons 

in Germany.4 Émigré groups in the United States began pressuring the Department of State, 

which shifted attention to U.S.-based émigrés instead.  

 A parallel can be observed in FEC and early CIA operations involving other groups. 

Representatives of the American Federation of Labor (AFL) are the most obvious example, in 

particular, its foreign policy unit, the Free Trade Union Committee (FTUC), run by former leader 

of the U.S. Communist Party turned anti-Stalinist, Jay Lovestone. Ex-Trotskyist New York 

intellectual James Burnham bombarded Washington with anti-Soviet exhortations until he was 

recruited by the CIA as an in-house consultant on political warfare. Many connections appear. 

Lovestone helped set-up and run the FEC’s labor division. Burnham was the principal architect 

of the CIA-funded intellectual front, the Congress for Cultural Freedom, and advised the CIA 

extensively on émigré matters, such as the establishment of the Free Europe University in Exile. 

Other individuals include Carmel Offie, Lawrence de Neufville, and Julius “Junkie” 

Fleischmann all of whom repeatedly crossed between different organizations insuring the same 

strategic and tactical debates were heard. 

 Several common traits appeared in these groups. Many recipients of CIA subsidies during 

this period were extremely proactive. This tendency carried on after the Office of Policy 

Coordination (OPC) and CIA began setting up front committees. The same proactivism was 

evident in labor unions. Lovestone was constantly badgering his CIA contacts for money for 

various operations. Disunity was another common feature. National, ethnic, and political division 

plagued émigré operations as well as labor groups. Lovestone often argued with representatives 

of AFL’s rival labor organization, the Congress of Industrial Organizations (CIO), and disliked 

the Reuther brothers, who were less hardline anti-communists. In the American Committee for 

Cultural Freedom (ACCF), the Congress for Cultural Freedom’s U.S. affiliate, there were 

                                                            
4 Memorandum of Conversation, August 26, 1948, CIA mandatory declassification review document number 
C05458947, obtained and contributed by A. Ross Johnson., accessible at 
http://digitalarchive.wilsoncenter.org/document/114321.  
 



12 
 

constant arguments between moderate liberal anti-communists and hardline ex-communists. 

These divisions proved difficult for CIA to handle. 

 Internal disunity was an additional problem. This caused the FEC to abandon its initial 

plan to run operations through councils of US-based émigrés and shift back to the earlier focus 

on individuals in Europe. This move was followed by the softening of the FEC’s initially 

hardline anti-communist stance leading to the eventual surrender of liberation as a serious aim of 

émigré operations in favor of self-liberation. Similarly, both Lovestone and Burnham were 

pushed aside. Harsh anti-Stalinism was abandoned in favor of the more positive social-

democratic message of the CIO’s Reuther brothers. The FTUC withdrew from émigré affairs, 

and the FEC took over management of labor operations. Cultural diplomacy shifted from anti-

communism and unifying conservative intellectuals to soft-sell diplomacy that also appealed to 

the non-communist left. 

 At this point in the early 1950s, the CIA asserted control over the FEC and other front 

groups. Two factors helped lead to this. First, Walter Bedell Smith became the new director of 

the CIA. He wanted to rein in some of the front groups funded by the CIA as well as to 

professionalize CIA covert operations. Second, Tom Braden, predisposed to the non-communist 

left, took over front operations. 

 Émigrés and other groups did not leave the picture altogether. The Assembly of Captive 

European Nations (ACEN) became a tool for émigrés to continue pursuing their goals 

downplayed by the CIA. The ACEN was viewed as a thorn in its side by the U.S. government in 

the 1960s. The ACCF became a refuge for hardline intellectual Cold War warriors and former 

communists who had become neoconservatives. That was not the message the Paris branch of 

the Congress for Cultural Freedom wanted to push, and it also irritated the CIA. 

 The broad pattern among these groups was one of initial partnership followed by 

assertion of CIA control, although impulses of private citizens persisted. Looking at one final 

group, the American Committee on United Europe (ACUE), the same parallels can be seen. The 

ACUE was the CIA’s covert channel to the federalist leadership of the European Movement. It 

was viewed as a sister organization to the FEC. The FEC and ACUE were originally devised by 

Eastern European émigrés, most importantly in the case of ACUE the Pole Józef Retinger; Allan 

Dulles was a crucial figure in the formation of both groups; Thomas Braden was involved in both 



13 
 

groups; émigrés were deployed to support European integration in a similar manner; and the 

names are even alike. The ACUE and FEC were two sides of the same coin of U.S. early Cold 

War strategy. One helped to integrate and stabilize Western Europe while the other worked on 

the liberation of Eastern Europe. 

Physiological Warfare Efforts in the Early Cold War Era 

Michael Warner reviewed the history of psychological warfare during the twenty-five year 

period between 1946 and 1971, when CIA sponsorship of the FEC ended. This was a brief time 

in history when covert action was the way the United States dealt with many émigré groups. 

 It is crucial to remember how the United States viewed the world at the end of World 

War II. American policy was influenced by the wartime experience of policymakers. American 

troops were quickly pulled out of Europe leaving only 38,000 soldiers spread across the entire 

continent. The United States had no combat formations of ability to respond if needed to the Red 

Army  

 After Yalta, the relationship between the United States and the Soviet Union became 

hostile. The Soviets subverted Eastern Europe with great speed. This was seen by the Americans 

as a repetition of what the Nazis had done in Czechoslovakia and Austria—trickery imposed 

upon peoples. In 1939, an old German battleship appeared in the Gdansk harbor on a goodwill 

mission; however, after anchoring near the Fortress of Westerplatte, the first shots of WWII were 

fired. The U.S. again saw a totalitarian power gaining entrance through deceit and deception that 

would take over the area. 

 The United States’ response was to fight the Soviets through covert action. At this time, 

the Department of State was weak, the Department of Defense was newly created, and the Army 

and Navy did not communicate. It fell to the intelligence community to battle against the Soviet 

Union, and the Office of Policy Coordination (OPC) was formed and later merged with the CIA. 

 The new CIA officers were comprised of World War II veterans with experience and 

contacts in Europe, such as Frank Wisner and Allan Dulles; however, there were very few 

operational contacts. In the beginning, no doctrine existed for setting up organizations abroad. 

The CIA fell back on émigré communities, which had readymade access to countries of interest. 

The CIA also relied on the opinion of the American elite with European contacts. A new 



14 
 

National Committee for a Free Europe was established, later the FEC, from the elite, 

internationally oriented people from New York and Washington. 

 Operations were improvised and executed ad hoc. The new organization looked to 

American public opinion—how the public regarded the situation in Europe. Doctrine was later 

established and coherence grew based on an innate American notion of how societies function. 

The Americans understood that the Nazis and Soviets worked in a similar manner to each other. 

In the American understanding, ideologies are alien to the natural order of how people want to 

think and live. Fascism and communism can only prosper if imposed on the people; they are a 

cancer within societies and survive through their control of truth. 

 How do you defeat the Soviet’s monopoly of truth? Americans looked to the principles of 

the Declaration of Independence and John Locke: order comes from liberty. If you let people do 

what they naturally want to do with their natural rights, they will create order. Look to the Seal 

of the United States: “E pluribus unum. One out of many.” Truth is a weapon, and the Americans 

sought to give truth to the people of Europe. They wanted to show Europeans a life outside of 

totalitarian ideology.  

 The mechanics of this, however, were complicated. In practice, the funding of front 

groups was undertaken hastily and in an insecure fashion during the 1950s, which caused the 

collapse of many organizations in the 1960s. Covert subsidies were exposed, embarrassing the 

CIA. Many groups and arrangements were simply ended, but the radio operations RFE and RL 

survived and prospered without covert subsidies. 

Discussion  

Asked to elaborate on the role of émigré groups and the relationship with CIA, Warner stated 

that there is an overlap between émigré groups and CIA. There was a middle ground where 

members promoted their ideas both to the CIA and to the groups they represented. 

Mazurkiewicz found émigré groups to be agents of their actions, but their actions were severely 

limited. For example, ACEN wanted to include representatives from Yugoslav nations, but the 

U.S. government prohibited their joining. ACEN wanted to cooperate with Ukrainian exiles, but 

Ukrainians were considered a separatist and not national group. Exile groups had their own 

agenda, which first focused on their homeland and then the region, but their actions were limited. 



15 
 

Independence of opinions was restricted. When Khrushchev visited the United States in 1959, 

émigrés demonstrated against him across from the UN with a huge poster demanding that he 

liberate the colonial nations. The Department of State had the poster covered.  

 Wilford focused on the impact of locals on the ground in target countries. The CIA’s 

message worked well with groups that were already interested in Atlanticism, American ideas of 

productivity, and so on. It would not appeal to those not already predisposed toward American 

core values. Cultural diplomacy worked best when it focused on bridge building rather than 

merely a message that communism is bad. That was not enough to excite audiences in Western 

Europe; you needed something more positive. 

 Lucas stated that it was not as simple as saying you’re promoting the truth. Everyone 

said they were promoting truth. The first question: when you have different émigrés and 

displaced people, how much of a consensus exists among these groups so that a line of approach 

can be developed? If five, six, or seven different groups have different opinions, it is a problem 

for everyone because a strategy can’t be devised. The second question: how much do the émigré, 

displaced, or diaspora communities connect with, actually have contact with, and reflect the 

views of the people inside those countries? There was not a single Poland, Czechoslovakia, or 

Hungary after World War II. There were many different Polands, Czechoslovakias, and 

Hungarys because many different interests were at play. How much of a message could you 

obtain from these groups that represented a significant proportion of the population in those 

communities? The American thought was that the locals would rise up if they wanted to. Some 

people supported the communist party. Why? What were the motivations? These questions 

complicated the notion during the early years that the CIA would work with émigrés to carry out 

liberation. It was never going to be that easy. 

  



16 
 

 

 

Panel 2 – The Origins of the Free Europe Committee and the Launching of Radio Free 

Europe 

 

A Ross Johnson (moderator) noted that the main architects of the Free Europe Committee (FEC) 

and Radio Free Europe (RFE) were George Kennan, Frank Wisner, and Allen Dulles. Despite 

the fact that the FEC and RFE were funded secretly by the U.S. Government through the CIA, 

they had considerable autonomy. And by the end of the 1960s, CIA Director Richard Helms 

stated that RFE no longer needed support from CIA. The FEC had autonomy because important 

strategic initiatives developed not top-down from the CIA or State Department but bottom-up, 

from FEC and RFE. Radio broadcasts were the best-known and most successful of many FEC 

projects. There was also an important book distribution program (discussed in Panel 4). Radio 

Free Europe was not one singular broadcaster, instead it consisted of a network of national 

broadcasting stations (termed “services” or “desks”), and RFE’s decentralization was one of the 

keys to its success. When looking at the history of Radio Free Europe it is therefore necessary to 

look carefully at each country and national broadcasting service. Questions for research about the 

individual services include the following: How important were initial RFE broadcasts from New 

York? Who were key broadcasters or other actors? Where did they come from and how did they 

assume their positions? What was the relationship between the RFE desks in Munich and New 

York? How did broadcast policy change over time? What were the most important programs in 

the broadcast schedule? What kind of audience feedback was there? How soon did the 

communist regimes take notice? What was the relationship to other FEC projects? How effective 

were the individual national broadcasts? 

RFE Czechoslovak Service  

 Anna Bischof discussed the history of the Czechoslovak service. Radio Free Europe was one of 

the few employers in the West that allowed exiles to work in their native language in an 

intellectual environment for a decent wage. The desks were assembled by looking for émigrés, 

and most of those hired were very closely associated with the first Czechoslovak Republic. Few 

of the initial editors and broadcasters had no professional experience with broadcasting; most 



17 
 

were newspaper people and thus early programs were written in the style of newspaper articles. 

Gradually broadcasts became more professional with the help of U.S. training.  

The Czechoslovak desk was not a homogenous group of people. All opposed Soviet 

communism, but otherwise they differed in political orientation. There were two generations of 

émigrés. The first generation came from the wave of Czechs and Slovaks that left in 1948; the 

second generation were those who left the country after the 1968 Prague Spring. There was much 

contention between these two waves of émigrés because the 1968 group (sometimes termed 

“reform Communists”) were partly supportive of the early regime and communist ideology, 

whereas the 1948 group was not. The 1968 group included professionally trained and skilled 

radio journalists, unlike the 1948 group which was trained on the job. The Czechoslovak desk 

was the only RFE bilingual desk and therefore had a relatively large staff. (The U.S. declined to 

establish a Slovak Desk until Slovakia became an independent state in 1993.) The leadership 

structure of the Czechoslovak desk reflected this linguistic and ethnic divide. Normally the head 

of the desk was a Czech but the second in command was a Slovak.  

Although listening to RFE was not forbidden, people still generally feared being caught 

listening to the station. Jamming by the Czechoslovak regime continued until late 1988. 

Broadcasts considered to be the most important, for example certain political commentaries were 

scheduled when jamming would be less efficient, which meant on Sunday, when people often 

traveled to the countryside, where jamming was less effective.  

The overall message broadcast from the Czechoslovak service became more moderate 

over time. In 1951 the mission was to remind listeners that they were being ruled by agents of a 

foreign power, but by 1972 the mission had shifted to performing the function of free press so 

that listeners could form their own views based on the information provided.  

There was a great deal of animosity between the Czechoslovak exile groups. This 

presented a challenge for RFE, because they presented themselves as the voice of the émigrés 

and had to attempt to keep internal quarrelling out of the broadcasts. But since many of the 

members of the desk were also members of conflicting émigré organizations, it was hard to keep 

the tensions completely out of the programming. 

 

 

 



18 
 

 

RFE Polish Service 

Paweł Machcewicz discussed the Polish desk of Radio Free Europe (RFE), which first operated 

from New York, and then beginning in 1952 operated mainly from Munich. In New York the 

broadcast team was small, and program tapes had to be flown to Germany and broadcast by a 

small transmitter in the US occupied zone. In this early stage the impact of RFE was relatively 

limited and was mentioned in Polish regime reports on the same level as the BBC, Radio France, 

and Radio Madrid. The real breakthrough came in 1952 when the Munich desk of the Polish 

service was created and expanded quickly. In 1955 the New York desk became subordinate to 

Munich. 

RFE was designed to be something different from the Voice of America, it was supposed 

to give émigrés a new opportunity to speak to their countrymen directly. It was a tool of 

psychological warfare. The U.S. government saw it as a long term investment so that when the 

iron curtain did fall they would have sympathetic allies that would assume power. RFE was 

originally seen as the most important tool in preparing these émigrés for important positions in 

their home country once they were liberated by western forces.  

In the case of the Polish desk, the RFE American management in 1952 established an 

advisory committee with émigré politicians that were supposed to give their opinions on the 

quality of the programming. This project failed because the émigrés felt their opinions did not 

have any influence, and disappointment in the program among émigrés was widespread. Over 

time the team in Munich gained considerable influence behind their iron curtain. But who had 

real influence over the programming? CIA gave more freedom to the Polish émigrés than the 

State Department, which consistently attempted to influence the content. The Free Europe 

Committee also provided policy guidance for each desk. But since daily broadcasting included 

over 20 hours of air time, it was impossible for the U.S. government or RFE American managers 

in Munich to oversee each and every program. Over time the Polish service gained more 

autonomy, but there were still many conflicts along the way. 

The FEC also sponsored another tool of psychological warfare, balloon leaflets. Balloons 

would carry leaflets to Poland to encourage people to carry out various forms of oppositional 

activity. Polish Service director Jan Nowak was concerned about this policy because it created 

the risk that Poles would behave in a more radical way, when they had already paid a heavy price 



19 
 

for resistance during World War II. Nowak convinced the FEC, State Department, and CIA that 

a moderate strategy would be more effective. So instead of encouraging oppositional activity, 

balloons carried brochures written by defectors, copies of George Orwell’s Animal Farm, and 

similar publications.  

 

RFE Romanian Service  

Ioana Macrea-Toma said the Romanian service shared similar characteristics with other RFE 

services. The Romanian Service too experienced disunity and the service had more freedom 

under CIA supervision as opposed to the State Department. 

The problem for the Romanian service was that although it had the largest audience it had 

the scarcest access to sources of information. One reason was the RFE “two source rule” 

whereby editors had to check information credibility by finding two sources for a story, yet very 

few western newspapers covered Romania. Unlike some other eastern European countries, 

Romania had no collective social or cultural protest movements, just a series of small isolated 

revolts. Even today historians still cannot find much information about the major actors in the 

Romanian service. In the 1960s the Romanian desk had an easier time finding information about 

Romania because Romanians were able to travel and would then talk to RFE editors. But it was a 

very closed circuit of obtaining often very dubious information and inadvertently perpetuating 

conflicts occurring within the country.  

Research indicates that cultural broadcasts had a larger impact than political broadcasts in 

Romania, starting in the 1960s. Monica Lovinescu, an editor from Paris, was the main actor in 

Romanian broadcasting during this time. Her mission was the most pro-western mission and by 

far the most open minded. In Romania politics are best understood through the prism of culture. 

The most significant editors came from the literary and cultural field. The issues were not those 

of political parties but a matter of intellectualism versus collectivism. There was a sense of 

intellectual isolation among Romanian exiles in New York and Paris. The messages broadcast to 

the Romanians did not lead to social awareness as intended but instead were received more like 

cultural petitioning.  

 

RFE Hungarian Service  



20 
 

András Mink reviewed RFE Hungarian broadcasts, arguing the inevitable inconsistency of U.S. 

Cold War strategy. The United States had a moral obligation after the Second World War to 

represent democratic values, including to the Soviet Empire in the east. The image of the Soviet 

threat was not a traditional geopolitical threat but an ideological one that posed a direct threat to 

U.S. interests and the American way of life. The U.S. also assumed that appeasement and 

concession would not solve the problem, but it was aware that containment must not lead to an 

outbreak of open military conflict, since no one wanted a third World War. This situation created 

a flexible pattern which enabled the US to adjust tactics to a new situation, like after the 

Hungarian Revolution in 1956. 

RFE Hungarian language broadcasts started from the New York office in 1950 and were 

more of an experimental program that had many difficulties. A daily program of one hour was 

broadcast from a ship in the Mediterranean Sea. The Hungarian broadcasts had little impact in 

the initial years.  

The situation changed when Radio Free Europe opened its office in Munich. Most editors 

and decision making transferred to Munich. The priority of the Hungarian desk was news and 

political analysis. Programs were developed which targeted different audiences. The language 

was aggressive and sometimes provocative, but very effective because the programming was 

based on information received from recent refugees. RFE became wildly popular but this proved 

to be counterproductive sometimes because it reinforced among the audience the idea that 

communist rule was coming to an end soon, whereas in fact it would continue for decades.  

Programming started to change in the 1960s. Personal attacks ended and new genres 

appeared. There were more cultural programs and fewer political programs because according to 

audience surveys after the 1956 revolution the audience was less receptive to political messages. 

Some Hungarians liked the social benefits of the communist state (pensions and health care) and 

were not enthused with the idea of a capitalist system but instead hoped for a reformed 

democratic socialist system. This made RFE cautious about sending direct anti-communist 

messages in fear of alienating the listeners. 

 

Discussion 

 



21 
 

 Johnson highlighted ley themes in the individual presentations: the importance of individual 

actors; generational gaps and conflicts, and changes over time in programming—for instance 

popular music became a method of attracting listeners to more political programs scheduled 

afterwards. 

Asked about psychological warfare and lessons learned from the Second World War, 

Machcewicz cited the enormous success of the BBC in Poland at that time; Radio Free Europe 

was definitely trying to build from that. And by the end of the Cold War, the RFE Polish service 

had in fact reached the same popularity level as the BBC during the Second World War. The 

balloon leaflets, however, were not successful in Poland. 

Asked about the reliability of listener surveys, and whether they were used to reinforce 

decisions on programming that had already been made, Johnson noted that surveys became 

possible only in the 1960s when travel from Eastern Europe became possible. Efforts were made 

to adjust for the non-representative nature of the samples. Mink agreed that almost no one from 

the East traveled to the West in the 1950s, so information was only acquired from refugees, but 

that all changed in the 1960s. The surveys started combining results from both tourists and 

refugees which gave very opposite accounts, one group planned to remain in the communist 

controlled country from which they came whereas the other group fled their homeland. 

Reliability was not the key issue; the type of information RFE acquired was not necessarily what 

it wanted to hear because Hungarians were not necessarily in favor of a free capitalist society. 

Machcewicz added that the Polish communist authorities created a team of professional 

sociologists who in the 1960s started to carry out surveys. These surveys were confidential and 

only intended for official state and party use. According to these surveys the size of the audience 

of Radio Free Europe rose and fell according to the economic and political situation in Poland. 

When there was general peace and stability the number of listeners dropped, but during times of 

economic downturn and unrest the numbers quickly spiked. Macrea-Toma added that when 

polls were conducted for the Romanian service, this was done under very difficult and stressful 

circumstances. The pollster had to select a meeting place that provided some degree of privacy 

and had to try to record accurately the interviewee responses. The questions posed often gave 

results that were self-confirming. 

 

  



22 
 

 

 

Panel 3 - Exile Support Programs of the Free Europe Committee 

 

Katalin Kádár Lynn (moderator) suggested that when the National Committee for a Free 

Europe (NCFE) was founded in 1949, it would have been hard to imagine that its exile support 

programs would become so diverse and far-reaching within only a few years.  

Key organizations that received support included national committees or councils of the 

captive nations, the International Peasant Union, World Trade Union in Exile, Christian 

Democratic Union, Mid-European Study Center, Assembly of Captive European Nations 

(ACEN), and the Free European University in Exile. Hundreds of organizations were supported 

by the NCFE (after 1954 the Free Europe Committee (FEC). Funded programs ranged from the 

arts, such as the Philharmonia Hungarica, to sports and touched on all aspects of émigré life. In 

1959, fifty Polish organizations received FEC support in Germany, Austria, and France. 

Through the mid-1990s there was a dearth of information on FEC non-radio activities 

and organizations. Much research existed on Radio Free Europe because it was the dominant 

division of the NCFE/FEC in terms of visibility and budget. Exile support programs were 

neglected by scholars for several reasons: 

 Exile support programs had, by virtue of purpose, targeted refuges in their émigré 

communities. Programs were implemented by exiles for exiles. 

 Archival materials were poorly preserved, destroyed, or were classified and therefore 

unavailable for research. 

 Scholarly interest was simply not present. The exile support programs had not influenced 

U.S. policy enough to make them worthy of study. 

 Starting in the late-1990s well researched and readable works began to appear, for 

example, Walter Hixon’s Propaganda, Culture, and the Cold War, Frances Stonor Saunders 

work on the Congress for Cultural Freedom, and Hugh Wilford’s book on the CIA and public-



23 
 

private nature of the FEC.5 In 2000, the majority of the Radio Free Europe/Radio Liberty 

archives were acquired by the Hoover Institution. The corporate records of their parent 

organizations were now available—not in entirety, but in a large enough scope that various 

aspects of the FEC could be studied. Later, key information on the FEC’s formation was slowly 

declassified, much due to Ross Johnson’s research in the CIA archives.6 Emerging scholars 

began to choose topics relating to the FEC and its programs for research. 

 National councils, national committees, and committees of national liberation represented 

captive nations, which became Soviet satellites. In the first press release on the formation of the 

NCFE, Chairman Joseph Grew stated that “the promise which we [the United States] gave at 

Yalta remains unredeemed.” Émigré leaders intended that the organization be in the forefront of 

psychological warfare for liberation. Grew also said that “we [the United States] have a definite 

self-interest in helping to keep alive, and in full vigor, political leaders who share our view of 

life.” In 1952, RFE Director Robert Lang referred to the national committees as cold storage 

reservoirs for the day of liberation. 

 Regardless of the dysfunctional nature of the exile support programs, they did perform 

valuable and long-lasting service on behalf of countrymen in exile and at home. Programs were 

most effective on the local level, primarily in providing refugee and relocation services. Malcolm 

Proudfoot’s work on post-war immigration and displaced person (DP) programs indicated that 

over one million DPs were relocated. They were all clients of refugee aid services provided by 

various national councils supported by the NCFE. 

 

Council for Free Czechoslovakia 

Francis Raška argued that the Czechoslovak exile community was based on the myth of an 

ideal Czechoslovak society. Initially it was dominated by people who themselves contributed to 

the communist takeover in 1948. After 1945 parties making up the so-called National Front 

                                                            
5 Walter L. Hixon, Parting the Curtain: Propaganda, Culture, and the Cold War, 1945-1961 (New York: St. 
Martin’s Press, 1997); Hugh Wilford, The Mighty Wurlitzer: How the CIA Played America (Cambridge, MA: 
Harvard University Press, 2009)  
6 A. Ross Johnson, “Radio Free Europe and Radio Free Liberty,” CWIHP e-Dossier 32, accessible at 
http://www.wilsoncenter.org/publication/e-dossier-no-32-radio-free-europe-and-radio-liberty.  
 



24 
 

banned pre-war political parties. With the Communist putsch in 1948, the National Front became 

the primary political party. There was a myth during this period that those legitimated after 1945 

were allowed to participate in a democratic process in Czechoslovakia. They were the real 

heroes, antifascist fighters, and the ones who suffered. This myth transferred to the exiles with 

the thought that it was the exiles’ job to work towards freedom. In Britain, C.P. Mayhew stated 

that “this is the ‘thin end of the wedge’ and that if we do not intent to use Czech refugees for 

propaganda and intelligence purposes, we would not be wise to open our doors to these Czech 

MPs.” C.F.A. Warner said he thought “most of these MPs will drift on to America before they 

become out of date (and therefore valueless) and have become much of a nuisance here 

[Britain].” 

 Several conflicts made the task of Czechoslovak exiles difficult if not impossible. First, 

there was an insistence by lead Czechoslovak politicians that the Council of Free Czechoslovakia 

be organized along party lines. The problem was that many émigrés did not participate in 

Czechoslovak politics after 1945 because pre-war parties were banned. Second, Czech-Slovak 

relations remained contentious. How would power be distributed along ethnic lines? Third, there 

was a problem of who got support from the FEC. Ferdinand Peroutka decided who was going to 

speak on RFE, and receive stipends, in the early 1950. The archives contain evidence of 

considerable hatred, revenge, and political warfare within the émigré community. A final conflict 

was the bickering among members of the Council of Free Czechoslovakia. This resulted in a 

number of splits within the organization. The FEC got so fed up with the infighting that it 

terminated all support for the Council of Free Czechoslovakia in 1957, concluding that 

differences between factions were irreconcilable. In 1961, the Committee of Czechoslovakia and 

Council of Czechoslovakia were formed from the original organization.  

 In 1974 under the leadership of Professor Mojmir Povolny, a political science professor 

at Lawrence University, the groups were reunited. Povolny became president of the unified 

council and remained in that office until shortly before his death. Povolny resolved many of the 

previous conflicts. The concept of political party representation was scrapped all altogether. 

Povolny explained that there would be no party representation because parties had not properly 

existed since the communist coup. Contact was initiated with the emergent Czechoslovak 

dissident group responsible for Charter 77 and maintained throughout the 1980s.  



25 
 

 The stubbornness of the younger post-1948 generation did not allow them to cooperate 

productively with people who left after 1968 because they were considered former communists. 

The inability to work together and intolerance of one faction for another resulted in the 

ineffectiveness of Czechoslovak exiles.  

 

Romanian National Committee  

Marius Petraru noted that scholarship on the Romanian National Committee developed only 

recently, with no work yet in English. In 1945, there was a large emigration of Romanians, and 

in 1949 most political leaders met in Washington to form the Romanian National Committee 

(RNC). It had access to its own source of funds. The Romanian National Fund (called the 

Alexandru Cretzianu Fund) was established during World War II and became important in spring 

1944 when Romanian political leaders foresaw imminent occupation by Russian troops and 

transferred government funds abroad for the purpose of supporting the political and intellectual 

elite that emigrated. Twenty million Swiss francs were deposited as a private fund with the 

Romanian legation in Bern under the control of the Minister of Foreign Affairs Constantin 

Vişoianu. Special funds were also held in accounts of Romanian ambassadors in Lisbon, Madrid, 

and Ankara. In Ankara, Romanian ambassador Cretzianu had access to about USD 235,000. In 

Lisbon, Brutus Coste had access to almost USD 100,000. In Madrid, Scarlat Grigoriu had access 

to almost USD 165,000. 

 Vişoianu transferred six million Swiss francs from the Bern funds to Cretzianu in Ankara 

in 1945. The Romanian communist leaders learned of the funds and set out to recover the money. 

On October 13, 1945, the Romanian regime granted power of attorney to a Swiss lawyer in Bern 

in order to block the Cretzianu account and to start legal action, eventually unsuccessful, to 

recover those assets. Later that year, Nicolae Rădescu, first leader of the RNC, sent a letter to the 

court in Bern and sued Cretzianu to block his fund, because the RNC had split in 1950, and 

Rădescu did not want Cretzianu funds going to a rival council. This lawsuit lasted until 1957 

with the court again ruling in favor of Cretzianu. Vişoianu, now RNC president, discovered in 

December 1970 that the Cretzianu account was being unblocked. At this time, Cretzianu had 

stopped financing expenses of the committee. Vişoianu asked that the remainder of the funds be 

transferred for a board of trustees to manage. The request was denied and Cretzianu declared that 



26 
 

his wife would manage the fund after his death. Cretzianu died in 1980 and nothing is known of 

what happened to the fund. The papers of Alexandru Cretzianu are closed to the public until 

2020.  

 The Alexandru Totescu Fund (also called the Lisbon Fund held by the Romanian 

Legation in Lisbon) was another private fund used by the Romanian National Committee starting 

in 1949. It was classified as emergency financing available for use. The United States had not yet 

allocated funding for RNC activities, and the situation of Romanian refugees and students in 

Germany and France was critical. The Committee asked Totescu, then charge d’affaires in 

Lisbon, to make his fund accessible. The Lisbon Fund was valued at USD 140,000 and later 

supplemented with an additional USD 170,000 from the Romanian delegation in Madrid. 

According to payment orders, the fund was managed by Totescu, and a greater part of the money 

went to the founding of Carol I University in Paris. It covered the foundation budget until 1955 

and also covered expenses of Romanian refugees in Paris, Rome, and Geneva. By 1955, 

however, the fund was exhausted. 

 The most important financial support for the RNC came from the National Committee for 

Free Europe (NCFE). As of November 1, 1949, the RNC received USD 16,000 in support per 

month. Out of the monthly allowance, almost USD 7,000 went towards expenses in the United 

States, USD 3,000 for representatives and agencies of the Committee, USD 1,800 for the 

Committee newspaper published in Romanian, and USD 4,000 for refugee assistance.  

 The Romanian National Committee split in 1950, and NCFE suspended its financial 

payments for almost one year. They refused to pay the rent for the office in Washington and the 

salaries of hired personnel. All subsidies were cut off. Surprisingly, however, they continued to 

provide subsidies to the other group created from the split: Rădescu’s Romanian National 

Council. Funding went back and forth between 1950 and 1952. 

 RNC president Vişoianu sent a letter to Romanian representatives in Paris and described 

the situation. He stated that the NCFE wanted positive results and would not provide funding 

before receiving a list of all RNC tasks as well as Vişoianu’s guarantee that they would be 

fulfilled. The RNC faced the same financial difficulties ten years later and repeatedly asked the 

FEC for support. Conflict between the FEC and ACEN in the spring of 1963 also affected RNC 

activities. On June 7, ACEN Chairman Vasil Gërmenji was summoned by Albert Kappel, 



27 
 

Director of the Exile Relations Division of the FEC, and advised that monthly FEC grants to 

cover regular or fixed expenses of the ACEN and its overseas representation would be reduced 

by July 1, 1965. Following the end of all FEC support for émigré organizations in 1971, the RNC 

continued minimal operations through self-funding and sporadic donations it received for 

Romanian publications.  

 Although the Romanian National Committee had substantial funds of its own compared 

to other national committees, it failed to unify and consolidate the actions of Romanian exiles in 

its fight for the liberation of Romania from the communist regime. 

 

Baltic Freedom Committees 

Jonathan H. L’Hommedieu suggested that, unlike U.S. policy today, over the last 100 years 

American policy towards the Baltic States—Lithuania, Latvia, and Estonia—has been 

ambivalent. During World War I, Woodrow Wilson advocated the right of self-determination, 

but the United States was one of the last countries to recognize the independence of the Baltic 

States. In 1940, the Roosevelt Administration claimed it would not recognize the Soviet 

annexation of the Baltics; three years later, they tacitly accepted the Baltics falling into the 

Soviet sphere of influence after the war. Relations between the United States and the Baltic 

States were maintained through exile communities. 

 After debates in 1950 and 1951, the National Committee for Free Europe (NCFE) 

allowed Baltic consultative panels to be formed. The panels’ objectives were to advocate RFE 

radio broadcasts; promote the liberation of Estonia, Latvia, and Lithuania; and create unity 

amongst Baltic exiles. Each objective failed. There were no FEC Baltic radio broadcasts until 

1976, and they were transferred to RFE from Radio Liberty in the early 1980s. There was no 

liberation until the collapse of the Soviet Union. There was little promotion of unity among 

émigrés.  

 The Baltic Freedom Committees need to be placed into a larger framework to attract 

scholarly interest. Four themes in the Baltic narrative are applicable to all scholarship related to 

the FEC and the Cold War exiles. The first theme is the question of policy guidance from the 

Department of State as it pertained to the activities of the NCFE/ FEC. Policy concerning the 



28 
 

Baltics and continued non-recognition of Soviet annexation was strict. During the debates on 

establishing Baltic consultative panels, questions were raised on what the panels might mean for 

continued recognition of the Latvian-Lithuanian Legation in Washington, D.C. and the Estonian 

Consul-General in New York. An argument was made that because the United States recognized 

democratic representatives of these countries, there was no need to use resources to organize 

Baltic émigrés under the auspices of the NCFE. It was thought such efforts could undermine the 

role of the Baltic diplomats in Washington and New York. Baltic diplomats were consulted on 

whether they would allow organizations to come into existence and on the composition of the 

panels. The major concern was that the panels should not duplicate the diplomats’ activities—

primarily those dealing with official recognition. Their efforts could help organize the emigration 

in a broader sense. 

 The second theme was the contradictory mission of the consultative panels to both 

promote liberation of homelands and promote liberty amongst émigrés. This was inherently 

contradictory. It is impossible to have rhetoric of liberation within exile groups while promoting 

unity within the groups at the same time. The perspective of exiles in the United States and 

Europe at this point was that if the aim was to achieve liberation in a relatively short time, the 

ultimate goal would be to return home and have influence on the political situation. This led to 

competition amongst parties. The history of the interwar years and World War II also 

exacerbated tension. From 1940 onwards, the United States recognized continued existence of 

the interwar Baltic republics through diplomats in Washington. By the end of World War II, the 

diplomats included representatives of democratic Baltic political elites from the 1920s and 

1930s, but also individuals from the late 1930s. Who would be represented on the panels? 

Geography presented another issue. Most activities of the panels occurred in the United States, 

which held the largest Latvian and Lithuanian émigré communities. In contrast, the largest 

Estonian community was located in Sweden. Estonian exiles in Stockholm complained to 

American officials that little funding was being provided to them despite their proximity to the 

homeland. The number of individuals to be on the panels early on was low: seven Latvians, 

seven Lithuanians, and five Estonians.  

 A third theme is that much study on FEC activities is about transfer of information from 

the free world behind the iron curtain. The Baltic consultative panels were successful in 



29 
 

disseminating information throughout the United States. The quarterly journal Baltic Review 

provided information on Baltic history to American audiences. It was an example of cooperation 

between Lithuania, Latvia, and Estonia during the 1950s. Freedom Day, held from June 1952 

onward, consisted of demonstrations in New York, festivals, and declarations made by leading 

politicians. This played an important role in educating the American public on current events in 

the Baltic States.  

 The fourth theme is that failure is not necessarily a bad thing. The original consultative 

panels were unsuccessful at initiating radio broadcasts, short-term liberation, and promoting 

unity within exiles throughout the West. These failures showed the next generation of exiles and 

émigrés what did not work. The next generation was able to create flexibility in understanding 

their role in Western society compared to their relationship with home countries. There was a 

willingness to work together and to put aside partisan differences. New strategies were put in 

place. Concern grew in the 1960s that the fate of the Baltic states would go unnoticed as the first 

generation of exiles aged. The Baltic annexations were the first real example of Soviet 

aggression, but newer cases emerged in 1956 Hungary and 1968 Czechoslovakia. Many in the 

Department of State openly discussed how the non-recognition policy could be wound down. 

Lessons learned from this early period instructed a new generation to change strategy, and they 

played a significant role in the late 1980s through independence. 

 

Free Europe University in Exile 

Veronika Durin-Hornyik discussed the Free Europe University in Exile (FEUE), a fellowship 

institution of the FEC which operated from 1951-1965. The history of the university can be 

divided into two parts: as the educational corporation of the FEC until 1958 and the Free Europe 

Scholarship Fund after 1959. While an educational corporation, the university’s goal was to 

assist Eastern European refuges living in Western Europe to complete university studies. As a 

scholarship fund, it was complemented by large scale of joint operations carried out by the FEC 

Western European Operations Division based in London. In the 1960s, students from Third 

World countries and uncommitted areas in Africa, Asia, and Latin America became targets.  



30 
 

 The FEUE’s fifteen years of existence is a story about an ambitious cultural endeavor. 

The FEC’s original aim was to form future leaders in case of collapse of communist regimes 

behind the Iron Curtain. In the 1960s, the 1950s policy of liberation was forgotten and replaced 

with influencing tomorrow’s leaders, who would introduce democracy and influence the Third 

World and uncommitted areas during the Cold War. 

 The Free Europe University in Exile was created in Strasbourg, France, a location chosen 

due to its proximity to Germany—the heart of Western Europe and the site of many DP camps—

and France’s history as a destination for émigrés. Young refugees could be easily found, and 

European culture flourished in Strasbourg at the Council of Europe. The FEUE had a 

complicated organization chart. It was a United States educational corporation which then 

created a Western European Branch in Paris. A French association had to be set up as a legal 

entity in order to manage and channel funds between the U.S. and France. The heart of the 

operation was the study center in Strasbourg called Collège de l’Europe libre. It functioned as a 

boarding school, with an American dean in charge, and all fellows were lodged there. 

 A Committee on Awards and Placement selected the students who would attend the Free 

Europe University in Exile. There were five criteria in order to be selected: 

 A refugee from Albania, Bulgaria, Czechoslovakia, Estonia, Hungary, Latvia, Lithuania, 

Poland, Romania, or Yugoslavia. 

 A university-aged student. 

 A baccalaureate or some other kind of qualification. 

 Capable of following courses in French. 

 Aspirations to future leadership. 

There were three obligations for renewal of the fellowship. First, students had to be successful in 

their studies at the University of Strasbourg. Second, they had to participate in national seminars 

led by national tutors, and third, participate in annual conference series on political, social, and 

cultural topics. The last two extracurricular obligations, held at the study center, aimed to keep 

national sentiment alive while in exile. 

 The idea of the university originated not from the FEC but from a Polish exile group 

around the Paris-based Polish exile review Kultura with the encouragement of James Burnham. 



31 
 

Through this channel, the FEC became aware of the idea to create a university for exiled 

students. It was appealing to the FEC because it fit within their policy of liberating citizens from 

communist regimes. The FEC made an early attempt to create the university in 1950 without the 

knowledge of the Kultura group but this attempt failed. A second attempt succeeded, and, the 

university officially opened in November 1951. It hosted approximately 200 refugees, men and 

women, each year. Problems immediately appeared. Students came from diverse backgrounds 

and many could not follow university studies or understand the French lessons. Because forming 

future leadership was the most important goal of the university, political indoctrination became 

the main focus. Meanwhile, outside the university, the policy of liberation was postponed. But 

how to form a future generation of leaders without knowing when these countries would be 

liberated? The university was a vicious circle. Each year everyone waited for changes to happen 

so the students could go home, but it never happened. 

 In 1955, the FEC decided to change the university’s structure from a boarding school to 

an external fellowship institution. Free Europe fellows could choose the university where they 

wanted to study. The only obligation was to return for the summer lecture series on political and 

social questions. While waiting for liberation, students would contribute to the spread of 

awareness on communist dangers in the free world. The Hungarian Revolution changed the 

university’s life completely, and the educational corporation was phased out in 1958. The public 

announcement on the closure suggested that after seven years of operation, most of the young 

displaced men and women had finished their education or reached adult life. 

 In 1959, the FEC changed its policy to face challenges of peaceful coexistence. The new 

policy was that evolutionary liberalizing change in economic and social life be actively 

encouraged in all captive nations—a bridge-building policy for the 1960s. Again it was decided 

to prepare East European students in Western countries for the gradual liberalization of their 

native homelands. By the end of the 1950s and into the 1960s, uncommitted areas became 

important. It was decided to restart the fellowship program with the same organized summer 

lectures. Students from Western Europe, Eastern Europe, and Third World countries all 

participated in the lectures on social and political questions. Although the summer lectures 

succeeded in gaining a serious academic reputation in Europe, the FEC decided to abolish the 



32 
 

Western European Operations Division in 1965 and end all its youth activities, due to détente 

and budgetary considerations. 

 

Discussion 

Asked whether any active intelligence operations were present on campus at the Free European 

University in Exile both in its first and second incarnations, Durin-Hornyik responded that 

when the university was first created, the CIA only followed what was happening. After a crisis 

in the university’s administration, the CIA sent a person to help officials outline a plan for the 

school. In the 1960s, the mixture of Western, East European refugee, and Third World students 

at the same place led the CIA to fear a Communist plan to sabotage Free European University in 

Exile. This is a possible reason why university activities stopped in the 1960s. 

 Asked at what point the FEC realized that the Romanians were operating with substantial 

independent funding and whether this led the FEC to cease funding, Petraru pointed out that the 

State Department and the FEC knew about this from the outset. It did result in a lack of trust 

between the FEC and the Romanian National Committee, and the FEC reduced its monetary 

support. Several other private funds existed, but no one knew about them. For example, the 

Nicolae Malaxa fund. He was a well-known industrialist and held more than ninety percent of 

Romanian industry before World War II. He moved to the United States and tried to buy his 

freedom and citizenship. He was involved in politics, espionage, and gave blank checks to the 

Romanian National Council that split off from the RNC, yet no one knows about those funds. 

 Asked how the Committee for Free Czechoslovakia funded itself after FEC ended 

funding, Raška answered that reliance shifted to membership contributions. The situation 

became so financially dire that towards the end of the 1970s that the Committee had to sell the 

building they worked from and live off that money. In the 1980s, the group met in the Bohemian 

National Hall in New York City, which was in ruins at the time. One must keep in mind that 

Czechoslovak money belonging to the people who went back in 1945 was most likely repatriated 

with them and there was no time to send it out of Czechoslovakia in 1948.  



33 
 

 Kádár Lynn noted that the Hungarians had a royal Hungarian legation in Madrid. The 

Franco government did not recognize communist Hungary and allowed the royal Hungarian 

legation to operate in Madrid under Ferenc Marosy until 1965. This was especially useful for 

émigrés because typically if one wanted to obtain documents, they were not easily obtained from 

Hungary. They could instead be sent to Marosy, and he would stamp everything to create valid 

papers. The FEC funded the Marosy and Royal Hungarian legation in Spain until 1965. 

 Asked if there was a united European dimension to the Free European University in 

Exile, Durin-Hornyik said that European integration was a topic at the summer conferences, but 

there was no idea about a united Europe. When the university was founded, the noble goal was to 

reconcile European nations, but each national group had different nationalistic tendencies and 

opinions.  

 Asked if there were examples of the so-called “Ahmed Chalabi” effect of one person 

from a country being taken to represent that country as a source of authority or potential 

leadership, but in reality, not being a particularly useful source of information, Raška said that in 

his opinion there was no one from the early Czechoslovak emigration that was considered a 

possible leader. Archival documents show that both the U.S. government and NCFE often 

complained that so much discord in the group showed the small-mindedness of the Czechoslovak 

people. Without Edvard Beneš they were lost in a political wilderness. The classic example of 

the old emigration was Jíři Horák, who tried to reestablish a Social Democratic Party in 

Czechoslovakia after 1989. He was so unsuccessful that he returned to America. There were no 

Czechoslovak exile heroes. If any had a real impact it was the later exiles, the post 1968 group 

that emigrated to Western Europe and the United States. 

 Asked about influential exiles, Durin-Hornyik stated that the Free European University 

in Exile and its follow-up program assisted approximately one thousand students, and about 

eighty-five percent were considered deadweight by the FEC. Most became ordinary citizens of 

Western Europe, but there were some very famous fellows who held successful careers. One 

example is Maciej Morawski, a Free European University fellow and became a correspondent for 

the RFE office in Paris. Petraru added that the NCFE also supported and provided funds for 

Carol I University in Paris. The university was reopened in 1950 in Paris after relocating from 



34 
 

Bucharest. Some students from Carol I University also attended the Free European University in 

Exile.  

 Kádár Lynn added that among the 1956 emigration were figures like General Béla 

Király, who was head of the Hungarian National Guard during the Hungarian Revolution and 

actually had some influence on policy. He was involved in the case of returning the Hungarian 

crown and crown regalia to the communist government of Hungary by the Carter Administration, 

a decision opposed to by ninety-nine percent of the emigration. It was on Kir Béla Király’s 

recommendation that the crown be returned. 

 A Symposium participant cited the example of Mikołajczyk, who left Poland in 1947 for 

the United States. At first it seemed he would be the exiled hero of Poland, but this did not 

happen. There was no such Chalabi effect, but a very long-term perspective by the 1970s and 

1980s that treated a handful of émigrés as an NGO or think tank. They did have influence in the 

Department of State, albeit on a country or regional desk level. They had friends in Congress 

placing their interests in congressional record. 

  Asked about the relationship between Congress and the lobbying of the various national 

councils, L’Hommedieu cited the House of Representatives Kersten Committee, which in the 

early 1950s examined the annexation of the Baltic states. Charles Kersten, a Wisconsin 

representative, had a strong Polish constituency and was prone to ideas of liberation. The Baltic 

National Committees played a large role in soliciting testimony for the Committee from 

Lithuanians, Latvians, and Estonians residing in the United States and Western Europe. After the 

first round of investigations, a broader investigation into Soviet and communist atrocities across 

Europe and around the world began. The Kersten Committee is the best example of Baltic exile 

influence in Congress. From then on, Congress became the most important arm of government 

for émigrés. Raška emphasized the influence of more recent émigrés on the Helsinki process and 

the American Congressional Committee involved in that, in particular Millicent Fenwick. Kádár 

Lynn explained that the Hungarian National Council was very proactive from the outset in 

lobbying Washington. They had a degree of success. Sir Leslie Munro led the UN Special 

Committee on the Problem of Hungary. The Hungarian National Council provided a great deal 

of support to prevent the seating of the Hungarian Communist delegation in the United Nations. 

All of the national committees had some Washington lobbying activity. Petraru cited again the 



35 
 

case of Nicolae Malaxa, who attempted to buy his freedom and citizenship in the United States 

and was embroiled in a scandal when he contributed more than USD 100,000 towards the Nixon 

election campaign. 

 Asked about the reaction of the Baltic states to the Helsinki process, since there was a 

moment where it appeared that the Cold War was over and the Soviets had won, L’Hommedieu 

said that when doing research at Ford Library he was surprised to find 25-30 boxes on the Baltic 

States; typically, only one or two folders are available. The boxes contained constituent mail 

blasting President Ford for traveling to Helsinki to sign the Final Act. Ford had a large Latvian 

constituency in Michigan and gave an impassioned speech before leaving defending the signing. 

After 1975, those who initially criticized the Helsinki process as being an act of appeasement 

found that the act turned out to be one of the greatest weapons against the Soviets in the 1980s. 

In contrast to the Baltic exiles, Raška said Czechoslovaks exiles viewed Helsinki as a 

godsend. Now Western governments could have monitors for human rights. The Soviets were 

not aware of what they would be dealing with when signing. What the Soviets were concerned 

with were borders in Europe. With the exception of Ruthenia, Czechoslovakia didn’t lose any 

territory, so that was not an issue. Human rights were the primary question  

  



36 
 

 

 

Panel 4 – From Leaflets to Books: The Printed World Program of the FEC and Beyond 

 

 

Władysław Bułhak (moderator) noted that the Panel included both historians of and participants 

in the printed word program (often called the “book program”).  

  Leonard Baldyga said the Polish Communists viewed USIA and CIA as two sides of the 

same coin, although in fact USIA and CIA did not coordinate their printed word programs. When 

he served as cultural officer in Poznań in the mid-1960s, he was closely monitored by the 

Communist authorities. A 2500 page report on his activities in the Institute of National 

Remembrance files shows the degree of penetration of the secret police; they had someone 

present and reporting from nearly every event or meeting he attended. He revisited Poland as 

USIA Director for Soviet and East European affairs in November1982 seeking to reestablish 

cultural ties disrupted by martial law. But his official meetings were cancelled, and a 

demonstration was organized against him at the Catholic University in Lublin (KUL) as a 

purported CIA agent.  

 Baldyga pointed out that the USIA’s efforts to conduct cultural programs in Poland were 

reinforced by the activities of Polish Catholic church within Poland and by the external support 

provided by the extensive ethnic Polish communities in the West. He was able to help establish 

the English Department at the University of Poznań with 20,000 books provided by USIA. The 

first American Studies program in Eastern Europe was opened at the University of Warsaw in 

1975 and also included a large donation of books from USIA. He pointed out that it was USIA, 

and not the State Department, that funded the opening of the America Consulate in Kraków 

which initially operated as a cultural center and library where Western books and publications 

were easily made available. Because of funds available under the PL480 program, he had an 

unlimited budget and was able to order thousands of books which were used for a variety of 

purposes, including distribution to Polish students attending the annual English Language 

Summer Seminars. USIA’s cultural and information work was easier in Poland than in other 

Soviet bloc countries because Poles were more willing to take risks. Despite being watched day 



37 
 

and night by the secret police, Baldyga and his fellow USIA Embassy and Consulate Officers 

were able to maintain a wide range of contacts throughout Poland. 

  Małgorzata Choma-Jusińska discussed the influence of the book program on the 

relationship between the West and the Polish elites. Alfred Reisch’s book Hot Books in the Cold 

War provides details on dates, names, and places connected with the distribution of books and 

magazines to countries behind the iron curtain.7 The book project and other Free Europe 

Committee projects helped break down the isolation between East and West. Many social and 

cultural émigré institutions were involved in facilitating scholarly and other exchanges, although 

people who lived in communist countries were very careful in their first contacts with such 

institutions. 

 The printed work program distributed many political books, but dictionaries and 

encyclopedias were also important, especially for scholars and teachers. The books were 

collected in the libraries of Polish universities, especially at KUL (The John Paul II Catholic 

University of Lublin), the only non-state university at that time. 

Both recipients of the books and the organizers considered the project to be very 

effective. While George Minden’s claim that in the 1960s Polish intellectual elites had virtually 

no problem with obtaining all the books they needed was exaggerated, in the 1970s and 1980s 

uncensored books were available not only to intelligentsia in Kraków, Warsaw, and other large 

cities, but also to people in smaller towns.  

To sum up, since the 1950s publications provided by the book project and contacts with 

people outside the Communist orbit were essential to enhancing freedom behind the iron curtain. 

Many factors led to the fall of communism, and the book project only one, but it helped greatly 

to create social elites that evolved onto a strong opposition.  

 Paweł Sowiński drew on his interview research to suggest that social networks played a 

significant role in the printed word program, not individuals alone, but vast networks of people. 

Book circulation allowed people to express themselves. In the case of Poland, networks were 

first built by émigrés—individuals and associations. A pull effect was created for the younger 

generation to move to the West. Older generations allowed the younger generations to adapt 

                                                            
7 Alfred A. Reisch, Hot Books in the Cold War: The CIA-Funded Secret Book Distribution Program behind the Iron 
Curtain (Budapest: Central European University Press, 2013). 



38 
 

better to western political activity. The networks were stronger when they were informal and 

included people of different ages, backgrounds, and experiences.  

 Some books circulated by the book program were very small and with tiny print. Such 

books could be easily hidden in pockets and jackets from border guards and customs officials. 

But Western books also made their way to the libraries of regime officials.  

  Bułhak said that he was a client of the book program. As a student in London in 1988, he 

went from library to library in order to get as many books as he could.  

 Mirosław Chojecki said his activities were recorded in 18,000 pages of secret police 

files now at IPN. He had an agreement with Minden of the International Literary Center that he 

would send 300 issues of the Kontakt magazine from Paris to Italy, Sweden and other European 

countries and even to New York. For each issue of the 300 copies he received 1/3 of the price 

from Minden, and that was enough to cover the cost of printing. He described himself as “the 

minister of transportation-smuggling” in the foreign branch of Solidarity and smuggled radio and 

printing equipment as well as books to Poland. The Polish University in Exile in London played 

a role. Also important were RFE publications, including Poland under Martial Law8 and The 

Underground Structure of Solidarity,9 which became a source of information on Poland for the 

foreign branch of Solidarity. And RFE influenced public opinion in Europe.  

 Robert Gillette described Moscow in the early 1980s as a depressing and oppressive 

place, even when the sun was shining. But beneath the surface was a lively social network. The 

Leninist social system was alien to human nature, so to cope with it people developed their own 

social networks. These networks were interdependent, overlapping, and interconnected. Moscow 

was a large village of networks of mutual support. The failure of Soviet propaganda was made 

clear in these networks because what was represented in the media did not reflect the reality of 

their lives.  

 This situation produced a hunger for information. It was not a passive yearning for truth; 

people became hunters and gatherers of truth, they began to assemble their own truths about how 

the outside world worked through foreign radio broadcasts and books. Some were afraid to 

                                                            
8 “Poland under Martial Law: A Selection of Documents (December 1981-December 1982),” accessible at 
http://www.osaarchivum.org/greenfield/repository/osa:2f599aca-fa50-422e-9b65-eaadec95b6a8.  
 
9 “The Underground Structure of Solidarity,” accessible at 
http://www.osaarchivum.org/greenfield/repository/osa:789617e3-f17b-45fb-9809-eee9f28784a7. 
 



39 
 

associate with foreign journalists. Other Russians welcomed contact. A man from a village in 

Siberia whom Gillette met in Novosibirsk had with him two copies of the USIA magazine 

Amerika. Every paragraph was annotated with questions, some from a circle of friends that 

would get together and talk about America. That man became a client of the book program.  

In order to obtain Russian language books for such people, while visiting London Gillette 

was directed to the Universal Book Exchange. There he selected books to be sent on to him at an 

accommodation address at the U.S. Moscow embassy, where he would collect the books and 

distribute them to Russians. Many of the books were widely circulated on the black market.  

 Andrzej Mietkowski encountered the book program in Paris, where he was an 

involuntary exile in the early 1980s. Since he was a student of Russian literature, a friend showed 

him an apartment depository full of magazines like Time and Lancet and books by Camus, 

Nabokov, and many others, all in Russian. The book depository belonged to the Paris branch of 

Minden’s network, coordinated by Anna Anatolievna Rutczenko. Mietkowski began to export 

books to communist countries. Together with Jan Chodakowski, he accumulated some 4000 

books in adjoining garages and distributed them to Polish visitors. Their biggest delivery (around 

1,000 books) was for members of a church choir visiting from Poland. Eventually Mietkowski 

returned to Poland with the rest of the books and started reprinting and distributing them.  

 Witold Pronobis coordinated the RFE Independent Press Unit that helped to create 

Polish opposition through the readings on the air of Polish underground publications, books and 

news releases acquired by RFE. RFE management understood that Polish underground press was 

flourishing and was a good example for other Soviet bloc countries. There was a sustained effort 

to obtain the latest documents, newspapers, and books. The Frankfurt book fair was a venue 

where émigré publishing houses promoted their publications. Eventually publishers contacted 

RFE in order to have their publications presented on the radio. The “paper revolution” meant the 

end of censorship in Poland, as independent magazines and books previously printed on a 

modest scale became easily available. 

  

Discussion  

 

Asked whether it was necessary for the book program to be covert and whether it could have 

been overtly funded by the USIA, Baldyga said the program had to be covert. If USIA had 



40 
 

openly funded and supported the book exchange program they would have been limited to what 

materials they could distribute. Congress would certainly denounce questionable materials. But 

there could have been better coordination between the CIA and USIA. 

Asked whether there was coordination between USIA and the Ford Foundation, or 

between CIA and Ford, Baldyga stated that he knew for certain that the Ford Foundation had no 

connection with CIA. Chojecki responded that it did not matter to him with whom in the U.S. he 

was dealing—at that time in Poland you could work either for Americans or for Russians and he 

chose to work for Americans. 

A Symposium participant pointed out that the 1980s were a very difficult time for USIA 

because of the freeze in U.S.-Polish government relations and in that situation the National 

Endowment for Democracy (NED) helped fund a book program. Mietkowski mentioned the 

organization “Resistance International,” established in Paris by the Russian emigrant Vladimir 

Bukowski and a Cuban poet Armando Valladares, who had support from NED. The organization 

convened conferences for anti-communist intellectualists interested in Soviet disinformation and 

in intellectual counters to communism.  

Other printed word projects were mentioned in the discussion. After martial law was 

lifted, a group from Ireland arrived in Wroclaw. They represented the Ukrainian emigration and 

were searching for possibilities to send books to Ukraine. Solidarity helped them to deliver 

books by rail. The unanswered question was: who delivered the books to Wroclaw?  

In concluding remarks, Sowiński argued that a book program combining the efforts of 

the government and social networks was a good alternative to state politics. Choma-Jusińska 

concluded that according to the plan of the book project organizers, communist intellectual elites 

were main receivers of the books because they were in charge and should be properly influenced. 

And with those elites the books were safe, no one would confiscate them. The Catholic Church 

was also one of the organizers of the project who was able to circulate the books safely. 

Chojecki said that the book project was one of the cheapest ways to destroy communism. 

Pronobis added that the impact of the book program was magnified since RFE transmitted the 

content of the books to a wide audience. Mietkowski was convinced that all the cross-border 

projects (including RFE and the book program) were very important for the creation of an 

alternative culture in Poland. Gillette offered an illustrative anecdote on how much Poland was 



41 
 

saturated with forbidden materials by 1985. Adjacent to his apartment in Warsaw was a small 

grocery shop where the owner would tally bills on used RFE publications.  

  



42 
 

 

 

Panel 5 – Crusade for Freedom: Impact in America and behind the Iron Curtain 

 

Giles Scott-Smith (moderator) asked how the Free Europe Committee (FEC) presented itself to 

different publics. The FEC was a private organization and represented the values of the 

American people and not just the values of the American government. How did it do that? How 

did the FEC convince the American public that this was a cause worth donating money to? How 

was the Crusade for Freedom represented? And then on the other side, what was the message in 

Central and Eastern Europe? How was the FEC represented? Are there any similarities? 

  Richard Rowson said the FEC represented an historic commitment by the American 

people to the people of Eastern Europe to their right to free and unfettered information, their 

right to “know”—and the link between that right and the right to choose their own form of 

government. On the basis of that commitment, FEC initiated the organization of Radio Free 

Europe and the book program described in the previous panel, among others, and assumed 

responsibility for their effective operation by formulating mission statements and strategic policy 

guidelines, ensuring financial support, and overseeing general operations. 

  Instrumental in coalescing public support was a national campaign named the Crusade 

for Freedom evoking the term used in WWII. Launched in 1949, it mobilized the nation behind 

the Free Europe cause, creating a personal commitment by individual American citizens who 

were asked to “buy into” liberating the “captive people” of Eastern Europe by contributing 

(financially) to their freedom. This bond was “sealed” at rallies in scores of communities across 

the nation at which many thousands of individuals contributed to the founding of Radio Free 

Europe (RFE) and other Free Europe initiatives supporting the right of East European nations to 

their independence and re-entry into the broader community of free European nations.  

  An example of the success of the Crusade for Freedom and the powerful impact RFE had 

on the American public was a 1960s bus and railway poster which pictured an attractive young 

couple listening to a small transistor radio. The caption read: “The in sound from outside”—

Radio Free Europe. This simple statement said it all. Reliable public opinion polls indicated that 

an amazing 85-percent of the American people could name “RFE” and the same percentage 

could also describe its mission. The Crusade for Freedom was not seen as a government 



43 
 

initiative, but as a citizen movement reflective of universal values in which Americans believed 

and other people had a right to enjoy. Indeed, the Crusade did establish a common unity of 

purpose between American citizens and their government. 

 FEC programs emerging from this unprecedented people to people initiative varied in 

their operations and developed separate identities, but they all had a common theme flowing 

from the FEC mission statement articulated by then FEC President, C.D. Jackson, to “provide an 

uncensored marketplace of ideas where people have the opportunity to find their own truths.” 

  When I joined the FEC in 1962, twelve years after RFE had begun broadcasting, FEC 

and RFE in particular faced the need to adapt their policies to the major shifts taking place in the 

nature of the Cold War. FEC and RFE were in the process of changing from a hard line focus on 

anti-communist propaganda to a more sophisticated and open strategy characteristic of an 

effective communication medium. It maintained its sharp, critical edge as it capitalized on the 

new openings offered by détente to better advance its mission.  

  For example, as détente eased Cold War tensions, the regimes in East Europe undertook 

departures from their former orthodoxy especially in the economic sphere. This opened up new 

avenues for RFE and for other FEC programs, especially George Minden’s book program and 

George Truitt’s International Development Foundation, which advanced free market ideas in 

developing countries. The Helsinki Accords of 1975 provided a new, powerful tool, because of 

the international monitoring process to which Bloc countries were subjected regarding their 

abuses of human rights and denial of the free flow of information. Once the gates were opened 

by the Accords, albeit ever so slightly, control by East European regimes and their Soviet 

overlords was weakened. As an example, genuine discussion was triggered on the rights of 

people to “know.” FEC and RFE seized the opportunity to re-emphasize the right of 

“everyone...to seek, receive and impart information and ideas through any media and regardless 

of frontiers,” assured by Article 19 of the Universal Declaration of Human Rights. The Helsinki 

Accords confirmed Article 19 and strengthened the right of all FEC programs to provide 

information and analysis denied by the communist regimes. This accelerated change and 

loosened regime control, a major factor in the eventual demise of communist rule in 1989.  

  The post-1989 events connected freedom to democracy itself, as an essential next step to 

ensure the preservation of newly won freedom and independence. Poland took the lead by 

establishing its own democratic, constitutional system that guaranteed that the freedoms gained 



44 
 

would be preserved. The Polish experience became the example for the rest of East Europe and 

countries seeking democratic governance elsewhere in the world. 

  FEC made a strong contribution to freedom and democracy in East Europe during the 

Cold War. Of all the FEC programs, the most successful were RFE, which had some 20 million 

listeners daily, and the book program, which delivered over five million books and other written 

materials to some 25,000 individuals and institutions behind the Iron Curtain.  

  Richard Cummings pointed out that the Panel was taking place on September 6th, the 

anniversary of the day in 1950 when the Freedom Bell arrived in New York City and started its 

tour around the U.S. On the tour through 24 major US cities, 16 million signatures were 

collected from Americans who supported the Crusade for Freedom and RFE. The Crusade had a 

life of its own outside RFE, with the goal “to aid the cause of freedom in Europe and elsewhere 

by influencing and promoting the dissemination of information.”  

 Through the Crusade, Americans could send Freedom-Grams to Eastern Europe. They 

only had to sign a Freedom-Gram, which contained a simple message about freedom that was 

translated into all the RFE languages (including initially Albanian), and the messages were 

carried across the iron curtain to East Europeans using balloons. It was an opportunity for the 

American people to “enlist in the global battle against communism.” The Crusade placed 

advertisements in newspapers to encourage Americans to donate funds. By 1960 revenue to the 

FEC from Crusade donations was approximately USD 20 million, as compared to the USD 131 

million provided by the U.S. Government through the CIA. But the point of the Crusade for 

Freedom and the appeal to Americans to donate to it was not to cover the costs of RFE but rather 

to make Americans feel personally involved and raise awareness of the Communist threat and 

the FEC response.  

  The Crusade for Freedom changed its name in 1960 to the Radio Free Europe Fund, so 

that people would associate the Fund with the work that RFE did. Additionally, the religious 

connotation of a “crusade” did not resonate with fund raising. Large ads carried the message that 

all Americans could help fight Communism by supporting Radio Free Europe. Through the 

1950s and early 1960s, the advertisements were sensational and some even implied that WWIII 

loomed. But by the end of the 1960s and early 1970s, the tone was less alarming and focused on 

the information of the Cold War. One ad, for example, said, “The Iron Curtain is not 



45 
 

soundproof.” This and other messages aimed at building popular support for RFE, without 

soliciting individual money donations. 

  Kenneth Osgood focused on how the Crusade for Freedom and RFE influenced 

American culture. There were two main functions of the Crusade for Freedom campaign: firstly 

the basic service of advertising and secondly as cold war propaganda. The goals of any 

institutional advertising are to insulate an organization from controversy, build good will, and 

spread awareness of it. RFE and its funding arm, the Crusade for Freedom, are interesting cases 

because the campaigns involved public relations for an organization that did not operate in the 

U.S. It was remarkable that Americans supported the Crusade and RFE to such an extent even 

though they could not listen to RFE broadcasts in the East European languages.  

 The campaigns also functioned as a sort of war propaganda, which has the goal of 

convincing one side that the other side’s view is wrong in order to weaken its impact. The Cold 

War was an ideological fight and it was important for the U.S to raise doubts about information 

or news that came out of the USSR. Another goal of war propaganda is to demonize the enemy 

and make it into something that you cannot do business with—“truth is different for communists 

than it is for us.” This demonization, however, created complication for diplomacy between the 

two sides. It became very hard to make deals and manage arms control and other relationships 

with an adversary demonized to the public. The image of “the other” was prevalent in early Cold 

War campaigns. Until the mid-1960s the paramount image of the anti-communist campaign was 

barbed wire, which turned a metaphor into a powerful and tangible symbol.  

 The campaign created a sense of the mission and gave it an identity. The images and 

advertisements allowed Americans to see themselves as pure and heroic. There were often 

religious themes when it came especially to the various creeds stating “we believe in freedom of 

religion, we believe in democracy.” This also made the cause of RFE a noble one. Americans 

saw themselves as rescuing the people trapped behind the iron curtain.  

 The campaigns were used to humanize East Europeans because their image in the early 

20th century was not positive. East Europeans were thought of as anarchist radicals, and this was 

not helped by the fact that a Czech anarchist shot President McKinley. Americans also had a 

hard time relating to East Europeans because many were either Roman Catholic or Jewish. So 

the Crusade for Freedom had to combat these negative stereotypes by showing Americans that 

these people were not too different and they were also lovers of democracy and freedom – very 



46 
 

American values. Advertisers avoided showing Eastern Europeans in traditional clothes and 

preferred presenting them in suits and clothes that made them look more familiar and less 

foreign.  

 The campaign sought to bring the Cold War home for Americans. The threat of 

communism was very distant for many people, so in order to make Americans more involved 

advertisers brought the war home and made the threat more imminent.  

 Lastly the campaign was used as a tool of domestic mobilization. Once the American 

people committed to an idea they would be less likely to back away from it. The Crusade for 

Freedom was focused on getting people to donate only one dollar because it created a 

psychological bond to the effort, and since RFE could count on receiving all its basic funding 

from the CIA.  

 The campaigns had long-term consequences. After 20 years of intense propaganda 

against communism, it was hard for Americans to change gears with détente. Americans had 

been repeatedly told that as long as Eastern Europe remained in the hands of the Soviet Union, 

they would have to remain on watch. But when the time of détente came, many were skeptical 

because they understood that there was no doing business with “the other” and that the ultimate 

goal was not to accept communism but to end it. 

 Prokop Tomek said historians have failed to fully appreciate the context and background 

of the origins of the National Committee for a Free Europe (NCFE) as a psychological warfare 

project and component of the Cold War. Considering the impact in the target countries, the 

printed word programs were, after RFE broadcasts, the most important activity. The leaflet 

operations of the Free Europe Press directed at Czechoslovakia were the most extensive yet 

lacked any visible impact. The first operation, Winds of Freedom, was linked to the start-up of 

full-scale RFE Czechoslovak broadcasting and aimed to bolster hope in the possibility of 

liberation. The second operation, Prospero, took place in June 1953 and was a reaction to the 

unrest following the currency reform of June 1 and unrest in East Germany that same month. The 

campaign was again relatively short and correlated with RFE broadcasting. The most interesting 

operation was the third one, VETO. The title indicted the focus on a series of engineered 

elections planned during 1954, including the first parliamentary election since 1948. The main 

objective of the VETO campaign was to unsettle and engage the enemy through the actions of a 

mobilised indigenous population. Slogans such as the "doctrine of liberation" were intended for 



47 
 

domestic voters in the U.S. The influence of leaflet campaigns on the population cannot, even in 

hindsight, be objectively determined. At the time, it seemed that direct reaction was minimal. 

According to what is now known about the social movements of the time, the focus on workers 

and primarily non-political aims was not entirely without value. There were many worker strikes 

in Czechoslovakia in 1954-1957, but there is no proof of a direct correlation with the VETO 

campaign. 

The leitmotif of VETO was the "Popular Opposition" program formulated by Czech 

journalist Václav Holešovický and termed “Ten Demands of the Czechoslovak Popular 

Opposition.” The demands included such points as restoring the original functions of the trade 

unions, guaranteeing free time for the working class (no more "working Sundays"), and more 

housing for families. The Popular Opposition project did not leave any visible mark on the lives 

of the citizens of the 1950s. The time for working class mobilisation was not yet ripe. 

Nevertheless, the Popular Opposition program was clearly in line with the Czech tradition of 

peaceful resistance. There were similarities with the call for action by Charter 77 in its 1987 

initiative titled “A word to compatriots” that also supported the path of taking small steps toward 

political change. 

The FEC began mailing printed material to Czechoslovakia in the late 1950s. Printed 

media indirectly disseminated western political values, culture, and views and aimed to 

encourage revisionist trends among the new elite. Materials were sent under the names of 

politically neutral cover organisations. While the distribution of leaflets by balloon across the 

border was aimed at the masses and in support of their economic goals, the new mailing project 

attempted to stimulate specific presumably dissatisfied individuals in the political and 

government apparatus and offer them an alternative. In light of further developments in 

Czechoslovakia, it cannot be ruled out that this approach enjoyed certain success in the 1960s. 

The FEC Press and Special Project Division donated USD 4,600 to cover the living expenses for 

eleven eastern-European intellectuals at the Pen Club international congress in New York in 

1965. One of these intellectuals was Vaclav Havel. Scholars in Czechoslovakia could not afford 

to buy Western books, and the book program allowed them to keep abreast of worldwide 

developments in their fields. One would be hard pressed to place a numeric value on this today. 

It is difficult to estimate to what degree it helped avoid a confrontation by means other than 



48 
 

books. Books were also an inconspicuous propaganda tool. The Cold War was primarily a battle 

of ideas, ideologies, propaganda, and words.  

Discussion 

 Asked about the reference to Radio Free Asia in some Crusade materials, Cummings 

said that RFA began broadcasting in 1951 but stopped broadcasting in 1953 because by then 

almost all privately owned radios had been confiscated in China. Americans living on the west 

coast supported RFA because the Chinese threat seemed imminent to them, while Americans on 

the east coast felt the threat from the Soviet Union. Rowson added that both RFE and RFA 

sought to create the link between freedom and democracy. 

  Asked about the motivation of American corporations that donated to the Crusade, 

Cummings noted that the donations were tax free. Presidents put a great deal of pressure on 

corporations to donate. Osgood added that there was a social network of corporations that had 

ties to the White House and the Presidents used these connections to pressure the corporations. 

The anti-communist message was easy for heads of corporations to support, especially when 

considering the communist ideologies that sometimes appeal to workers and labor unions. The 

cost of fundraising often absorbed the total funds raised, so what was important was appealing to 

hearts and minds to support the anti-communist cause. Cummings added that newspaper 

campaigns were sometimes focused on émigrés from specific countries. 

  Asked about the current political situation and Russian aggression in Ukraine and 

whether the U.S. should continue foreign broadcasting, Osgood said that RFE/RL needs to keep 

broadcasting now more than ever because of all the disinformation coming from the Russian 

side. People in Ukraine need help to achieve what has been achieved in Eastern Europe. The 

challenge is exactly the same as it was in the Cold War. RFE/RL has access now to social 

networking tools like Facebook and Twitter. But caution must be exercised on looking too much 

to the examples of the past. The political environment has changed and media culture has 

changed, we cannot simply repurpose the tactics used during the Cold War. 

 

 

 

 

  



49 
 

 

 

SUMMARY OF WORKSHOP DISCUSSION 

 

The conference workshop was organized to bring together historians and archivists actively 

engaged with the history of FEC and affiliated organizations, to enable discussion on the state of 

play in the field, and to lay the ground for an initial inventory of resources, developments, and 

opportunities for possible collaboration. 

 The workshop was divided up into seven broad subject fields, each one with a designated 

spokesperson to introduce the topic and provide an overview of the principle findings, relevant 

questions, and unresolved issues. The spokespersons were asked to identify continuing gaps in 

the field, which issues and topics still deserve more attention, and possible ways for attracting 

and directing resources towards these areas. Following the presentations by the spokespersons, 

the floor was opened for all present to make further contributions. 

 The workshop produced a wide-ranging overview of the state of FEC-related research. 

The existing archival holdings were specified in detail by the representatives of the Hoover 

Institution and the Open Society Archives (OSA), including the ongoing digitalization project of 

the OSA. This also identified the principal gaps, since key areas of FEC and FEC-related activity 

remain classified and held by the CIA. While the CIA has shown itself to be willing to declassify 

FEC/RFE planning documents (and records related to the publication of Dr. Zhivago in Russian), 

there has been a reluctance to extend this declassification, for instance concerning records related 

to the wider FEC book program with the Soviet bloc after 1971. RFE/RL has now submitted an 

FOIA request for the unclassified AmComLib / RL corporate records still held by the CIA. 

 The workshop’s principal results can be summed up as follows: 

1) Pursue options with the CIA for the further declassification of FEC-related materials, 

particularly concerning George Minden’s book program after 1971. 

2) To gather together an inventory of the principal locations for FEC-related holdings, in 

order to facilitate ongoing research and promote cooperation. Governmental archives 

(including secret service records) in (some) Central European countries continue to be 

an untapped source with great potential. 



50 
 

3) Although much excellent work has been done on RFE, there remain gaps concerning 

the operations of the national broadcasters (such as content analysis, audience 

reception, FEC management oversight of all operations, the West German context). 

4) There is a major discrepancy between the extent of research on FEC/RFE and on 

Radio Free Asia/Asia Foundation. More work is needed on RFA/AF, also to allow for 

comparisons between the European and Asian theaters for US psychological warfare 

operations.  

5) There remain gaps concerning the wider context of FEC operations, and operations 

loosely affiliated with FEC (Obor, George Truitt and International Development 

Foundation, Bolesław Wierzbiański news service, FEC national committees in Latin 

America) 

6) The public relations dimension of FEC has so far only really been covered via the 

Crusade for Freedom, yet FEC’s wider intellectual impact (via its publications, 

academic contacts, and the Mid-European Study Center) and lobbying (relations with 

Congress, Captive Nations Week) has not yet been fully explored. 

 

Workshop Discussion 

 

Chair: Giles Scott-Smith 

 

Subject Fields and Spokespersons: 

1. Archives/Sources (Anatol Shmelev, Gabriella Ivacs) 

2. U.S. Psychological Warfare/Role of émigrés (Michael Warner) 

3. National Councils/émigré organizations supported by FEC (Katalin Kádár Lynn) 

4. FEC and RFE (Ross Johnson) 

5. Books/Leaflets (Leonard Baldyga) 

6. Public Relations (Richard Cummings, Kenneth Osgood) 

7. FEC and the third world (Richard Rosen) 

 

 

 



51 
 

1. Archives/Sources 

 

Anatol Shmelev: 

- FE/RL corporate and broadcast records are held at Hoover Archives, Stanford. These 
corporate records contain FEC materials. 

- The records are organized by office/unit (New York / Washington DC) in an alphabetical 
file in title order, containing memoranda, correspondence, reports on émigré groups, 
microfilm and microfiche. 

- Notable series include:  

o Office of Policy Director (including guidances on policy) 

o Historical file by subject (created in Prague for an internal history that did not 

materialize) 

o Washington Office File (large volume of correspondence, board of directors, 

executive committee, minutes of meetings) including materials on the balloon 

operations, West European Advisory Committee, relations with CIA (using 

codenames, e.g.‘Judane’) 

- The Hoover Library contains valuable additional materials such as pamphlets, reports, 

etc. These can be accessed via the Society Publications card catalog, looking under 

headings such as: FEC, Crusade for Freedom, Freedom Fund, etc. 

Register of the Radio Free Europe/Radio Liberty corporate records: 

http://www.oac.cdlib.org/findaid/ark:/13030/kt4489q9wz/?query=radio+free+europe.  

 

Register of the Radio Free Europe/Radio Liberty broadcast records: 

http://www.oac.cdlib.org/findaid/ark:/13030/kt996nd6jz/?query=radio+free+europe.  

 

Gabriella Ivacs:  

- The Open Society Archives hold around 111,000 digital FEC files, transferred from both 

hard copies and microfilm. 

- These files include: 

o President’s Office and CIA-FEC (‘executive committee’) correspondence 

o New York and Munich cipher messages (not everything has been deciphered. 



52 
 

o RFE/RL engineering department technical reports. 

o RFE/RL News and Information Department. 

o RFE/RL Background Reports / Situation Reports. 

o RFE/RL Polish Underground Press. 

o RFE/RL Hungarian Radio Monitoring. 

These collections are sometimes incomplete. These materials are now partly available online:  

http://www.osaarchivum.org/greenfield/repository.  

 

Discussion: 

 

-  The Hoover Archives’ collection of FEC corporate records is incomplete (especially 

concerning Radio Liberty, AmComLib, and the ongoing book program after 1971). 

- The CIA holds copies of the missing originals, FOIA requests are being pursued to have 

sets of these documents released. (In November 2014 RFE/RL filed an FOIA request for 

the Soviet/AmComLib materials held by the CIA.)  

- Human resource /personnel records are retained by RFE/RL and privacy issues 

complicate the granting of access. Any approach aimed at gaining access to these files 

will be laborious as a result. 

- Materials available via http://www.cia.govare a limited resource, as are documents made 

available by the Wilson Center (http://digitalarchive.wilsoncenter.org/), the Allen Dulles 

papers held at Princeton, and various presidential libraries. 

- Alternative resource: Baltic Heritage Network (http://www.balther.net).  

 

2. U.S. Psychological Warfare/Role of Émigrés 

 

Michael Warner: 

- Although the macro-level (general policy documents and apparatus of US psychological 

warfare) is well covered by now, operational details remain patchy, with details being 

fragmentary and spread across a multitude of documents held in different repositories. 



53 
 

- 1940s: Very good records are available, displaying a continuity in ideas/concepts. Most 

OSS materials are now declassified. 

- 1950s: Some materials still restricted, especially operational files. 

- 1960s, 1970s: Similar to 1950s. FRUS is nevertheless a rich open source for tracking how 

government thought about the issue at the macro level. 

- 1980s: No FRUS (yet), and major gaps remain in the historical record. 

- Overall, the Hoover Archives hold better organizational records than the CIA itself. It is 

therefore possible to recreate the historical record ‘from the outside in’. U.S. government 

documentation does not necessarily reflect reality, only the perceptions/interpretations of 

various offices concerning what they are doing and achieving. 

 

Discussion: 

 

- Historical accounts of US psychological warfare can be created, but they need to be 

conscious of the continuing large gaps in the record. 

- Operational records are not available, but analyses are easier to obtain. 

- East European security service archives are a rich source. 

- Few graduate students are studying Cold War operations. 

- There has been a shift in research since the 1990s, away from the operation of US 

national security towards the study of ideology in US foreign policy, including the 

involvement of the private sector (state-private networks) and public diplomacy. 

- Issues this raises: 

o The need to address what we mean by ‘political warfare’. 

o The need to pursue this research beyond the 1950s Eisenhower period. 

o The need to take into account the multiple narratives involved, and how the 

interactions between a multitude of actors prevents any clear black-white 

conclusions. 

 

3. National Councils and Émigré Organizations Supported By FEC  

 



54 
 

Katalin Kádár Lynn: 

- The Hoover Archives are by far the best holdings of FEC records, but materials held at 

the FDR, Truman, and Eisenhower presidential libraries are also of value. 

- The principal archives for materials on émigré organizations: Hoover (Stanford), 

Georgetown, Library of Congress. Hoover holds the records of most of the FEC National 

Committees, although there are no Hungarian National Council records in the US. 

- The archive of ‘The Pond’ network was declassified in 2012 and is a very useful source 

for émigré research covering 1942-1954, see https://www.cia.gov/library/center-for-the-

study-of-intelligence/csi-publications/csi-studies/studies/vol48no3/article07.html. 

- Other researchers looking at important elements of FEC history: 

o Toby Rider on Hungarians and sport and the Cold War 

o Tibor Glant on FEC networks in the Nixon era 

- The way ahead: 

o More work in Central European government archives, where much untapped 

material is held. 

o Establish more collaborative research ventures, perhaps by using the ‘Need to 

Know’ conference series as a way to bring researchers together and initiate 

projects. 

o The need for an accessible spreadsheet identifying the location of FEC-relevant 

archival materials, including those materials not in public holdings (such as 

family collections). 

o Make use of the IPN’s central research project, covering emigration during Cold 

War, see http://ipn.gov.pl/en/public-education-office/scientific-activity/central-

programmeshttp://ipn.gov.pl/en/public-education-office/scientific-activity/central-

programmes. 

o Concentrate on some of the major gaps, such as the activities of the National 

Committees in Latin America. 

 

 

4. FEC and RFE 



55 
 

 

Ross Johnson:  

- Several books exist that cover the history of RFE from top-down perspectives: 

Michelson, Cummings, Nelson, Puddington, Johnson . 

- New directions in RFE research: 

o The micro-levels of RFE history, such as Susan Haas’ forthcoming book on 

RFE’s central news operations (her dissertation is available online already). 

o The need for research into the various national units, audience research units, and 

national services, and how they operated. Some have been covered (Anna Bischof 

on the Czech service), but the state of play on this front needs to be clarified with 

a full inventory to see what can be compared and where the gaps are. 

o An important gap is content analysis: what was actually broadcast? The Polish 

and Romanian cultural programs have been analyzed, but what else has been 

done? 

o What was the impact of the broadcasts in the communist world? How did the 

media environment there respond? (Prokop Tomek and the responses of the 

Czech state) 

o To what extent do we know the full story of the German context (national and 

local) in which RFE functioned? 

o Sociological research into the dissemination and adoption of values (audience 

research, linking broadcasts to ways of life / expectations) 

o To what extent was the RFE’s own leadership reflective on what they were 

doing? 

 

Discussion: 

- Radio Free Asia (ended in 1953) and its successor the Asia Foundation (run separately 
from FEC) need to be covered in more detail. The need for comparison between RFE and 
Radio Free Asia. There were many similarities, but RFE is regarded as successful 
whereas RFA is considered a failure. What was the response of Beijing? How did Beijing 
analyze Hungary 1956 and the role of RFE? (Mao’s ‘anti peaceful evolution’)US strategy 
towards China was complex and quite different from the one implemented in Europe – 



56 
 

this offers promising scope for new research that can address the differences and the 
reasons behind them. What was the diplomatic dimension to the RFE (RFA) history? 
That should not be lost in the micro-level histories. The Lyndon Johnson library holds 
some interesting materials related to RFE. The German context is still under-researched 
Comparative studies across the national broadcasts are definitely needed. Analyzing 
audience responses is a new trend in research – how did the broadcasts relate to the 
solidifying / fragmenting of value-systems? Useful to compare sociological studies from 
East and West 

 

5. Books and Leaflets 

 

Len Baldyga: 

- The files covering the book program run by George Minden from 1971-1990 are missing. 

Paweł Sowiński is currently filling in some of the gaps by approaching the operation 

from the receiving end in Poland (via IPN).  

- Alfred Reisch’s papers held at the OSA in Budapest do include Minden’s travel reports 

after 1971). 

- The recent Dr. Zhivago project is a good example of a positive move into 

declassification. (Despite the successful event ‘Marshall Plan for the Mind: The CIA 

Covert Book Program during the Cold War’ held at the Wilson Center in January 2015, 

so far there have been no moves to declassify any new materials on the book programs 

still held by the CIA.) 

- Małgorzata Choma-Jusińska is carrying out research on the book program’s operations in 

Poland, including interviewing people who were involved, and is overseeing publication 

of Alfred Reich’s book in Polish  

 

6. Public Relations 

 

Kenneth Osgood:  

 

Public relations research covers a variety of themes: 



57 
 

- Anti-communism and stimulating / sustaining it in the United States. 

- The role of US media and news distribution (how FEC materials were fed into the 

mainstream). 

- Memorialization (Hungary 1956) for political ends. 

- Impact in politics—the role of lobbying, proclamations, resolutions, and the connections 

with Congress. 

- Impact on intellectual production—the Mid-Europe Study Center’s book series and other 

outlets for scholarly research 

Richard Cummings:  

- Polish, Czech and Slovak leaflets are held at the Hoover Archives. 

- The papers of Abbot Washburn, responsible for the Crusade for Freedom and the 

Freedom Bell, are held at the Eisenhower library. 

- The papers of John Page are held at U Wisconsin, Madison. 

- Others worth exploring more are Bill Paley (CBS), Frank Stanton. 

 

Discussion: 

- RFE made films about itself, many of which have been digitized. 

- The Captive Nations Proclamation and Lev Dobriansky is worth exploring in more detail. 

- A five-part documentary on the Polish RFE service has been produced. 

- Archives of Polish Public TV and Polish Public Radio include many relevant materials. 

- Some short films involving people giving opinions on RFE are currently being prepared 

by Polish Public TV 

 

7. FEC and the Third World 

 

Richard Rowson: 

 

- A range of FEC activities have not yet been covered in detail: 

o Exile Operations run out of London. 



58 
 

o The Obor book program in Indonesia (Obor is ‘freedom’ in Indonesian), run by 

John Page. Page was inspired by George Minden and was funded by International 

Nickel Corp. and the Rockefeller Foundation. Obor subsidized Indonesian 

publishers to translate democracy literature, and ran a whole network of 

editors/translators for this purpose, many of whom moved on into the mainstream 

media networks. The project later moved on to Vietnam and Morocco (where it 

collapsed). 

o Bolesław Wierzbiański’s news service covering the Caribbean and Latin America. 

o George Truitt (Czech émigré) and the International Development Foundation, 

focused on Africa. IDF ran disinformation campaigns. Where are Truitt / IDF 

papers? Both IDF and Obor were already running when John Richardson took 

over as president of FEC. 

o John Page and John Richardson (room-mates at Harvard) both supported 

Christian Democratic movements in Latin America (this grew out of the Christian 

Democratic Union).  

 

Discussion: 

 

- The importance of Eduardo Frei Montalva in Chile—were there links with FEC-related 

Christian Democratic networks? 

- There are gaps in our knowledge of connections between FEC networks and Social 

Democrats (Quenby Hughes has written on links between FEC and AFL/CIO)  

- Blažej Velim (links with Social Democrats) 

- The existence of a Rumania College in London? 

- Connections between FEC and the Pro Deo movement in France  

- The role of FEC in education (Free Europe University in Exile, Strasbourg) 

- There was a French counterpart to FEC founded in the late 1950s (Guy Mollet) but it 

lacked funding to have much of an impact, and it was used mainly as a cover 

organization 



59 
 

- Sam Coppens ran jazz shows for RFE (records of his correspondence with RFE is 

available) 

 

  



60 
 

 

   Gdańsk Symposium Participants 

 

 Len Baldyga 

Retired USIA diplomat 
 
Anna Bischof 
Collegium Carolinum and University of Munich 
 
Andrzej Borzym 
Independent Historian 
 
Władysław Bułhak 
Polish Institute of National Remembrance 
 
Mirosław Chojecki 
Independent Publisher and Film Producer 
 
Małgorzata Choma-Jusińska 
Polish Institute of National Remembrance 
 
Richard Cummings 
Independent Historian; former RFE/RL security director 
 
Veronika Durin-Horynik 
University of Paris-East 
 
Robert Gillette 
Former Los Angeles Times correspondent in Moscow and Warsaw 
 
Gabriella Ivacs 
Open Society Archives 
 
A Ross Johnson 
Wilson Center and Hoover Institution 
 
Katalin Kádár Lynn 
Eotvos Lorand University; Helena History Press 
 



61 
 

Piotr Kosicki 
University of Maryland 
 
 Jonathan L’Hommedieu 
Armstrong Atlantic State University 
 
Clara Lewin 
Open Society Archives 
 
Scott Lucas 
University of Birmingham 
 
Paweł Machcewicz 
Institute of Political Science, Polish Academy of Science 
 
Anna Mazurkiewicz 
University of Gdańsk 
 
Andrzej Mietkowski 
Polish Radio 
 
András  Mink 
Open Society Archives 
 
Kenneth Osgood 
Colorado School of Mines 
 
Marius Petraru 
California State University, Sacramento 
 
Patryk Pleskot 
Polish Institute of National Remembrance  
 
Witold Pronobis 
Former RFE Polish Independent Press Unit director 
 
Francis Raška 
Charles University 
 
 



62 
 

Richard Rowson 
Council for a Community of Democracies; former FEC Director for Policy and Planning 
 
Giles Scott-Smith 
Leiden University  
 
Anatol Shmelev 
Hoover Institution 
 
Maciej Siekierski 
Hoover Institution 
 
Nick Siekierski 
Institute of History, Polish Academy of Sciences  
  
Paweł Sowiński 
Institute of Political Studies, Polish Academy of Sciences 
 
Ioana Macrea-Toma 
Open Society Archives 
 
Prokop Tomek 
Czech Military History Institute 
 
Jakub Tyszkiewicz 
University of Wroclaw 
 
Barnabás Vajda 
University of J. Selye, Komárno 
 
Michael Warner 
American University; former CIA historian 
 
Hugh Wilford 
California State University, Long Beach  
 
Yang Zhang 
Zhejiang University, Hangzhou 
  


