
To Monitor and be Monitored– 
Radio Free Europe and Radio 
Liberty during the Cold War 

A. Ross Johnson

JUNE 2017

HISTORY AND PUBLIC POLICY PROGRAM         OCCASIONAL PAPER



1 
 

TO MONITOR AND BE MONITORED – RADIO FREE EUROPE AND RADIO 

LIBERTY DURING THE COLD WAR1 

 

A. Ross Johnson 

HAPP/CWIHP Occassional Paper 

June 2017 

SUMMARY AND CONCLUSION 

Monitoring of Soviet bloc radios was an important input to Radio Free and Radio Liberty 

broadcasts during the Cold War. RFE and RL also monitored the official print media and 

interviewed refugees and travelers. Soviet bloc officials in turn monitored RFE, RL, and other 

Western broadcasts (while jamming their transmissions) to inform themselves and to counter 

what they viewed as “ideological subversion.” On both sides, monitoring informed media policy. 

RFE and RL monitored their radio audiences through listener letters and extensive travel 

surveys, while the Communist authorities monitored those audiences through secret police 

informants and secret internal polling. Both approaches were second-best efforts at survey 

research but in retrospect provided reasonably accurate indicators of the audience for RFE, RL, 

and other Western broadcasters.  

INTRODUCTION  

Radio Free Europe (RFE) and Radio Liberty (RL, merged in 1976 as RFE/RL) were radio 

stations. Their purpose was to reach audiences behind Iron Curtain during the Cold War with 

news and information focused on developments within the countries to which they broadcast. 

Their programs were transmitted on short wave (and some medium-wave) radio frequencies.2 

RFE and RL, like the British Broadcasting Corporation (BBC), Voice of America (VOA), and 

other Western broadcasters, were objects of “counter broadcasting” by Soviet bloc regimes in the 
                                                           
1 An earlier version of this paper was presented at a workshop, “Knowing your Enemy (and your Friends): Cultures 
of Radio Monitoring and Surveillance,” organized by the “Connecting the Wireless World: Writing Global Radio 
History” project, University of York, September 15-16, 2016, http://www.bristol.ac.uk/arts/research/global-radio-
history/ 
2 See Johnson, Radio Free Europe and Radio Liberty; Puddington, Broadcasting Freedom; Mickelson, America’s 
Other Voice; Nelson, War in the Black Heavens. Full references are given in the Bibliographic References.  

http://www.bristol.ac.uk/arts/research/global-radio-history/
http://www.bristol.ac.uk/arts/research/global-radio-history/


2 
 

form of technical interference, commonly known as jamming – broadcasting noise or other radio 

programs on the same radio frequency.3  

RFE and RL broadcasts were outputs in the form of radio programs reaching audiences through 

terrestrial radio. In preparing their programs, the stations relied on inputs of information, one of 

which was monitoring of Soviet bloc radios. And in turn RFE and RL broadcasts were monitored 

by the Communist regimes that so diligently attempted to jam them.  

 MONITORING OFFICIAL MEDIA  

RFE and RL were unique substitute home services intended as alternatives to regime-controlled 

domestic media and practicing what came to be known as surrogate broadcasting. This focus on 

local developments required information from what were denied areas inaccessible to RFE/RL 

journalists and most Western reporters. One important source for RFE/RL programs was 

information gleaned from Communist bloc radio and print media, which albeit the censored 

official line provided local context, a certain amount of factual information, and official 

statements.  

RFE and RL could not for this purpose rely on the excellent English-language monitoring 

bulletins produced jointly by the BBC and the U.S. Government’s Foreign Broadcast 

Information Service (FBIS).4 RFE and RL needed on-site real time monitoring in the local 

languages of the countries to which they broadcast. So from the outset, RFE and RL organized 

and operated their own monitoring services, in parallel to but not duplicating BBC-FBIS 

monitoring.  

RFE monitoring was based at Schleissheim, outside of Munich and with a subsection at nearby 

Mossback. The technical challenge was to monitor in Munich medium-wave transmitters located 

in Eastern Europe and intended to reach only domestic East European audiences. By 1957 RFE 

was monitoring 35 Soviet bloc stations regularly and 6 others occasionally in 12 languages. 

Selected Russian, Albanian, GDR, Yugoslav and Western stations (including BBC and Radio 

Vatican) were also monitored. This resulted in up to 50,000 words daily of transcribed aural 

                                                           
3 Useful primers on jamming are Woodard, “Cold War Radio Jamming,” and Pleikys’ 
http://www.radiojamming.info/ 
4 Webb, London Calling, 85-88; Leetaru, “The Scope of FBIS and BBC Open-Source Media Coverage, 1979–
2008.”  

https://youtu.be/_jyqEB5Q6Xg?t=3m59s
http://www.radiojamming.info/


3 
 

monitoring plus automated monitoring of news services (telex, Hellschreiber, Morse) of up to 

150,000 words.5 All monitoring was transcribed in the respective East European languages and 

the most important material compiled in daily monitoring bulletins.6 Extracts were translated 

into English and circulated in a “Monitoring Highlights” bulletin for use by other broadcast 

services and by management and policy officials.  

Monitors for Poland, Czechoslovakia, and Hungary worked in the main RFE English Garden 

building in Munich; the others worked at the Schleissheim facility in the 1950s.7 Monitors 

worked closely with broadcasters and often attended daily editorial meetings of the respective 

broadcast department. Monitoring Bulletins had some limited distribution outside RFE and RL, 

although they evidently did not reach the VOA and BBC Polish Services.8  

Two examples indicate the utility of monitoring for the RFE Polish Service. Listeners sometimes 

asked how RFE editors in Munich could know accurately the weather forecast for Warsaw; the 

simple answer was that RFE monitored the 5.00 a.m. weather forecast broadcast by Radio 

Warsaw.9 RFE got its first inkling of unrest and repression on the Polish Coast in December 

1970 by monitoring Radio Gdansk. The monitors immediately contacted Polish Service editors, 

and RFE was able to report these developments to listeners throughout Poland within 30 

minutes.10  

Radio Liberty organized a similar radio and news agency monitoring operation, located entirely 

in its Oberwiesenfeld Munich building. Radio monitoring gave RL early texts of Pravda 

editorials, since they were read in full on Radio Moscow. RL also benefited from monitoring 

TASS Hellschreiber transmissions for Eastern Europe. RL veteran James Critchlow recalled:  

 “The Hellschreiber transmissions were beamed to TASS clients in Eastern Europe and used an 
unfamiliar Russian transliteration based on Polish phonetics. Often TASS would move the news 
to Eastern Europe faster than to its own domestic clients, probably because the latter were 
entangled in additional layers of bureaucracy. By using Hellschreiber, we managed to score 
some journalistic coups on stories of interest to our listeners: we often got the news of 

                                                           
5 “Radio Free Europe’s Broadcast Operations”; Holt, Radio Free Europe, 98-103.  
6 See Appendix for extracts from a Polish Monitoring Bulletin.  
7  Kadiev, In the Heat of the Cold War. This memoir includes a description of his work as a Bulgarian monitor in the 
1950s.   
8 Personal communications from Ted Lipien, former head of the VOA Polish Service and Eugeniusz Smolar, former 
head of the BBC Polish Service, September 2016.  
9Text in the Appendix.  
10 Nowak, Wojna w Eterze, 566-567.  

https://youtu.be/K0LDWzFe6A0?t=18m6s


4 
 

government personnel shake-ups or decrees that radically affected their lives to our listeners 
before they heard it from Radio Moscow.”11 
  

Radio monitoring, while important, was only one of the methods utilized by RFE and RL to 

obtain information from the countries to which they broadcast. They supplemented radio 

monitoring with monitoring of the official print media, received in Munich directly or through 

intermediaries throughout Western Europe. RFE compiled significant articles in daily Press 

Surveys for internal and limited external circulation.12 In later years RFE and RL 

comprehensively monitored underground literature – samizdat.13 RFE also collected and 

compiled information reports from refugees and travelers on matters large and small. This 

information was distributed internally through the 1960s in “information items” and later in 

informal memoranda.14  

MONITORING THE AUDIENCE 

RFE and RL (later as RFE/RL) organized audience research to determine numbers of listeners 

(“reach)”, reactions to specific programs, and public opinion.15 For information on the audience, 

RFE and RL first relied on anecdotal reports, chiefly letters and interviews with refugees. 

Unfortunately, little of this record is preserved in the archives. Partial opening of the Iron Curtain 

in the 1960s permitted sanctioned travel to the West and allowed RFE and RL to organize survey 

research among travelers, using computer simulation to compensate for non-representative 

samples. Between 1960 and 1990, 100,000 interviews were conducted with East European 

travelers and 50,000 interviews were conducted with Soviet travelers, most commissioned 

through survey institutes in Western Europe, Asia, and the Middle East. The largest number of 

East European interviews were conducted by Intora in Vienna, headed by Helmut Aigner.16 A 

separate Soviet-area audience research project interviewed 25,000 refugees in Israel. Survey 

                                                           
11 Critchlow, Radio Hole in the Head, 72-73.  
12 See Appendix for a Polish Press Survey cover  
13Boiter, The Radio Liberty Register (RLR) of Samizdat material; Pronobis, “The Research Institute of Radio Free 
Europe - Polish Independent Press Unit.”  
14 Information Items are available In the Blinken Open Society Archive at  
http://www.osaarchivum.org/digital-repository/osa:484d852e-1334-4570-a2be-e41230b9e36a 
Informal memoranda are available in hard copy at BOSA.  
15 The methodology and findings of RL audience monitoring are described in Parta, Discovering the Hidden 
Listener,  75-82. Parta oversaw RL and later RFE/RL audience and opinion research. We lack a comparable guide to 
the methodology of RFE audience research, headed for many years by Henry Hart.  
16 Aigner, Oral History Interview with R. Eugene Parta,  

http://www.osaarchivum.org/digital-repository/osa:484d852e-1334-4570-a2be-e41230b9e36a


5 
 

instruments were not limited to questions about listening to RFE and RL but covered all Western 

broadcasters and the results were shared. Individual travelers also provided anecdotes. One early 

case involved a message for Radio Liberty given to a West German visitor at the 1957 Moscow 

Youth Festival.  

Traveler interviews were admittedly second-best audience research, all that was possible at that 

time.17 After the collapse of the Communist regimes it became possible to compare the results of 

the traveler surveys with confidential internal surveys made public after 1989 and with post-1989 

retrospective internal surveys. These new sources largely validated the findings of the travel 

surveys.18  

COUNTER MONITORING 

RFE and RL and other Western broadcasts were carefully monitored by the Soviet and East 

European regimes who jammed their broadcasts. These regime monitoring efforts were major 

undertakings that resulted in a stream of products including transcripts, excerpts, and analytic 

studies that were made available to Party leaders and senior officials in a series of restricted 

publications.19 Party leaders including Gheorghe Gheorghiu-Dej and Wojciech Jaruzelski were 

attentive readers of the transcripts, registering disagreement with a point or asking subordinates 

for more information about an issue.20 Party leaders and other officials in effect used monitoring 

to conduct their own private dialogue with Western broadcasters. An official of the Jaruzelski 

Presidential Administration told this author in September 1989 that he was a faithful reader of 

the Polish Service broadcasts.21 Other leaders turned in. Vasil Bilak, the hard-line Czechoslovak 

                                                           
17Today when credible audience surveys cannot be conducted in countries such as Cuba and Iran, second-best 
research involves telephone surveys through call-ins from other countries. That was not possible during the Cold 
War.  
18 Parta, Discovering the Hidden Listener, 83-93.  
19 Key documents from East European and Soviet archives on counter-monitoring are published in translation in 
Johnson and Parta, Cold War Broadcasting, 351-561 and available online in the Wilson Center Digital Archive at: 
https://www.wilsoncenter.org/publication/cold-war-broadcasting. 
Additional hard copy documentation from East European and Soviet archives is deposited  at the Wilson Center’s 
Cold War International History Project.  
20Jaruzelski’s use of monitoring transcripts is recounted in Urban, Oral History Interview with Jane Curry. 
Gheorghiu-Dej’s use of monitoring transcripts is documented in the Securitate Archives as described in Ratesh, 
“Radio Free Europe’s Impact in Romania.”  
21 Curry, The Media and Intra-Elite Communication in Poland: The Role of ''Special Bulletins''. Counter-monitoring 
of Western broadcasts is preserved in various archives of the former Soviet bloc.  Analytic reports provide insights 
into the thinking of regime officials. Raw transcripts may help make up for gaps in the broadcast scripts and 
recordings in Western Archives. To date, Istvan Rev has reviewed the Hungarian monitoring of RFE Hungarian 
broadcasts by MTI.  Prokop Tomek has surveyed the STB archives for monitoring of RFE and Dorota Mueller has 

https://www.wilsoncenter.org/publication/cold-war-broadcasting


6 
 

Politburo member, said on Bratislava Radio on November 17, 1989 that he “listened, as I always 

do” to the RFE Czechoslovak Service – and heard his world crumble around him. 

MONITORING FEEDBACK  

Did interaction between monitor and monitored create a feedback loop affecting the content of 

Western and Soviet bloc broadcasts? One scholar has suggested such an interaction,22 which may 

be depicted hypothetically as follows:  

1. RFE program broadcast to Hungary 

2. RFE program monitored, transcribed by Hungarian monitors 

3. Transcript evaluated in central committee and instructions given to official media 

4. Hungarian Radio broadcast reflecting official policy guidance  

5. Hungarian radio monitored and transcribed by RFE monitors  

6. Hungarian monitoring excerpts translated into English, telexed to USA  

7. Policy guidance issued by New York or Washington officials to RFE in Munich  

8. New RFE program broadcast to Hungary incorporating policy guidance  

9. RFE program monitored, transcribed by Hungarian monitors.  

10. Etc. Etc.  

 

This is an intriguing hypothesis. In the view of this author, however, RFE and RL were too 

autonomous of the U.S. Government and too internally decentralized and there was too much 

“friction” in the monitoring operations for a monitoring feedback loop to regularly affect the 

content of broadcasting. Communist Party instructions to official media in reaction to RFE 

                                                                                                                                                                                           
surveyed the CTK monitoring of RFE preserved in the Czech National Archives. Information on holdings of 
monitoring of Western broadcasts in other archives is needed.  
22 Istvan Rev, “Just Noise? Impact of Radio Free Europe in Hungary,” in Johnson and Parta, Cold War 
Broadcasting, 251-252.    



7 
 

broadcasts were generally delayed and irregular, while day-to-day RFE and RL policies and 

editorial decisions were set in Munich and not in New York or Washington.  

A related argument is well worth consideration, i.e., that Hungarian monitors’ evaluations of 

Western broadcasts that treated positively the Hungarian “New Economic Model” as partial 

liberalization helped the Hungarian Party leadership sell “compromised half-measures as genuine 

changes both to the population and to themselves.”23 Similarly, RFE Romanian broadcasts 

welcomed Romania’s autonomous foreign policy as a challenge to Soviet control of Eastern 

Europe, and the Ceausescu regime could attempt to use that RFE message to support its domestic 

legitimacy.  

  

                                                           
23Rev, op. cit, 255.  



8 
 

RFE AND RL MONITORING ARCHIVES 

Many RFE and RL monitoring transcriptions are preserved at Hoover Library and Archives and 

Blinken Open Society Archives, and some audio and later video monitoring is preserved as well. 

RFE Hungarian monitoring transcripts for 1988-1990 are available at BOSA 

at http://www.osaarchivum.org/digital-repository/osa:8971ff25-e237-4b40-8713-c375c7c37e71 

 RL video monitoring of Soviet TV is online at BOSA at http://www.osaarchivum.org/digital-

repository/osa:ed645793-91bb-4168-9515-7a223fed242a 

Selected RFE audio monitoring of Czechoslovak radios is available online at the Czechoslovak 

Documentation Center of the Czech National Museum.  

http://www.nm.cz/Historicke-muzeum/Oddeleni-HM/Ceskoslovenske-dokumentacni-

stredisko/Zvukovy-archiv-Radia-Svobodna-Evropa/Zvukovy-archiv-Radia-Svobodna-Evropa-

Monitoring-ceskoslovenskeho-rozhlasu-a-televize/ 

 

BIBLIOGRAPHIC REFERENCES 

Aigner, Helmut. Oral History Interview with R. Eugene Parta, October 25, 2005, Radio Free 
Europe/Radio Liberty corporate records, digital files, Hoover Institution Library and Archives 

http://digitalcollections.hoover.org/objects/47051/r-eugene-parta-interviews-helmut-aigner-on-
25-october-2005?ctx=d579e524-83df-4264-bec9-c205d0c25f4c&idx=0 

Boiter, Albert. The Radio Liberty Register (RLR) of Samizdat material, received in the West from the 
USSR. Radio Liberty, 1971. 
Critchlow, James. Radio Hole-in-the-Head. Radio Liberty. An Insider’s Story of Cold War 
Broadcasting. American University Press, 1995.  

Curry, Jane Leftwich. The Media and Intra-Elite Communication in Poland: The Role of 
''Special Bulletins''. RAND Corporation, 1980. https://www.rand.org/pubs/notes/N1514z4.html 

Holt, Robert T. Radio Free Europe. University of Minnesota Press, 1958.  

Johnson, A. Ross. Radio Free Europe and Radio Liberty; the CIA Years and Beyond. Wilson 
Center Press and Stanford University Press, 2010. 

Johnson, A. Ross and R. Eugene Parta. Cold War Broadcasting: Impact on the Soviet Union and 
Eastern Europe: A Collection of Studies and Documents. CEU Press, 2010.  

Kadiev, Petko. In the Heat of the Cold War. Author House, 2014.  

http://www.osaarchivum.org/digital-repository/osa:8971ff25-e237-4b40-8713-c375c7c37e71
http://www.osaarchivum.org/digital-repository/osa:ed645793-91bb-4168-9515-7a223fed242a
http://www.osaarchivum.org/digital-repository/osa:ed645793-91bb-4168-9515-7a223fed242a
http://www.nm.cz/Historicke-muzeum/Oddeleni-HM/Ceskoslovenske-dokumentacni-stredisko/Zvukovy-archiv-Radia-Svobodna-Evropa/Zvukovy-archiv-Radia-Svobodna-Evropa-Monitoring-ceskoslovenskeho-rozhlasu-a-televize/
http://www.nm.cz/Historicke-muzeum/Oddeleni-HM/Ceskoslovenske-dokumentacni-stredisko/Zvukovy-archiv-Radia-Svobodna-Evropa/Zvukovy-archiv-Radia-Svobodna-Evropa-Monitoring-ceskoslovenskeho-rozhlasu-a-televize/
http://www.nm.cz/Historicke-muzeum/Oddeleni-HM/Ceskoslovenske-dokumentacni-stredisko/Zvukovy-archiv-Radia-Svobodna-Evropa/Zvukovy-archiv-Radia-Svobodna-Evropa-Monitoring-ceskoslovenskeho-rozhlasu-a-televize/
http://digitalcollections.hoover.org/objects/47051/r-eugene-parta-interviews-helmut-aigner-on-25-october-2005?ctx=d579e524-83df-4264-bec9-c205d0c25f4c&idx=0
http://digitalcollections.hoover.org/objects/47051/r-eugene-parta-interviews-helmut-aigner-on-25-october-2005?ctx=d579e524-83df-4264-bec9-c205d0c25f4c&idx=0
https://www.rand.org/pubs/notes/N1514z4.html


9 
 

Leetaru, Kalev. “The Scope of FBIS and BBC Open-Source Media Coverage, 1979–2008,” 
Studies in Intelligence Vol. 54, No. 1 (Extracts, March 2010). 

Mickelson, Sig. America’s Other Voice: The Story of Radio Free Europe and Radio Liberty. 
Praeger, 1983.  

Nelson, Michael. War of the Black Heavens. Syracuse University Press, 1997.  

Nowak-Jezioranski, Jan. Wojna w Eterze. ZNAK, 2000.  

Parta, R. Eugene. “Audience research in Extremis: Cold War Broadcasting to the USSR,” 
Participations. Journal of Audience and Reception Studies. Vol. 8, 1 (May 2011) 104-131. 

Parta, R. Eugene. Discovering the Hidden Listener. An Assessment of Radio Liberty and Western 
Broadcasting to the USSR during the Cold War. Hoover Institution Press, 2007. 

Pleikys, Rimantis. Documentation on radio jamming, http://www.radiojamming.info/ 

Pronobis, Witold. “The Research Institute of Radio Free Europe - Polish Independent Press 
Unit,” paper presented to the symposium “From Free Europe to Free Poland: Free Europe 
Committee during the Cold War,” Gdańsk University, September 5-6, 
2014. https://www.wilsoncenter.org/article/free-europe-to-free-poland-free-europe-committee-
the-cold-war#sthash.YxtYt7lu.dpuf 
 
Puddington, Arch. Broadcasting Freedom: The Cold War Triumph of Radio Free Europe and 
Radio Liberty. University Press of Kentucky, 2000.  

 “Radio Free Europe’s Broadcast Operation,” Broadcast News, Vol. 94, April 1957, Vol. 95, 
June 1957.  

Ratesh, Nestor. “Radio Free Europe’s Impact in Romania During the Cold War,” in Johnson and 
Parta, Cold War Broadcasting, 205-228. 

Rev, Istvan, “Just Noise? Impact of Radio Free Europe in Hungary,” in Johnson and Parta, Cold 
War Broadcasting, 239-258.  

Urban, Jerzy Oral History Interview with Jane Curry, August 2002, Jane Leftwich Curry 
Collection, Hoover Library and Archives.  

Webb, Alban. London Calling. Britain, the BBC World Service and the Cold War. Bloomsbury, 
2014.  

Woodard, George. “Cold War Radio Jamming,” in Johnson and Parta, Cold War Broadcasting, 
49-66.  

 

 

.  

 

 

http://www.radiojamming.info/
https://www.wilsoncenter.org/article/free-europe-to-free-poland-free-europe-committee-the-cold-war#sthash.YxtYt7lu.dpuf
https://www.wilsoncenter.org/article/free-europe-to-free-poland-free-europe-committee-the-cold-war#sthash.YxtYt7lu.dpuf


10 
 

 

APPENDICES 

 

POLISH MONITORING BULLETIN 

(Blinken Open Society Archive) 



11 
 

 



12 
 

  

 

 

 

 

 

 



13 
 

POLISH PRESS SURVEY 

(Blinken Open Society Archive) 

 


	Ross cover
	Monitoring Paper Revisedv2
	Boiter, Albert. The Radio Liberty Register (RLR) of Samizdat material, received in the West from the USSR. Radio Liberty, 1971.


