
KENNAN CABLE No. 43  l  August 2019

While the crisis in Venezuela has not provoked 
foreign military intervention, it remains a significant 
part of Russia’s war of words with the West. 
This narrative is evident on RT, Russia’s foreign 
broadcaster.1 RT, the former Russia Today, is a key 
component of Russia’s foreign media apparatus and 
a critical foreign policy instrument. It can be difficult 
to predict Russia’s actions abroad, but analysis 
of RT’s English-language coverage of Venezuela 
provides important insights into its foreign policy.

Turmoil in Venezuela
The late Hugo Chavez’s revolution in Venezuela is in 
crisis. Declining oil prices compounded with economic 
mismanagement have created drastic food and 
medicine shortages and have sparked mass protests 
against Chavez successor Nicolas Maduro. Maduro 
won a second term as president in May 2018, but 
the opposition-led National Assembly declared his 
inauguration invalid over allegations of voter fraud and 
intimidation. The National Assembly appointed Juan 

Reading the RT Leaves: Foreign Policy 
Lessons from Russian International 
Media Coverage of Venezuela 
Sean P. Steiner and Sarah Oates

Venezuela's President Nicolas Maduro addresses RT's U.S. viewers in an English-dubbed interview posted to YouTube.  
(Source: YouTube)



KENNAN CABLE No. 43  l  August 2019

Guaidó as interim president and the U.S., among other 
nations, quickly recognized his appointment while 
levying increased economic sanctions on Maduro’s 
officials and Venezuelan industries. Russia steadfastly 
supports Maduro’s government.

The Russian Connection 
Russia and Venezuela maintain a cooperative 
relationship.2 Leaders in both countries are skeptical 
of the U.S.-led international order and have built 
camaraderie through the pursuit of a “just” order to 
counter American hegemony. Chavez and Maduro 
recognized this common ideology and have worked 
to enrich the Russian-Venezuelan relationship 
through numerous state visits and calculated 
diplomatic recognitions designed to win Moscow’s 
favor.3 The Bolivarian leaders clearly understood 
their ability to generate significant domestic 
and international political capital for Moscow. 
Venezuela’s geographic position outside Russia’s 
traditional near-abroad and professed loyalty to 
Moscow boosts Russia’s great-power status.

Yet political gains alone provide an incomplete 
picture. Rosneft, the largest Russian oil company 
and a well-documented instrument of Russian 
foreign policy, owns nearly 150 billion barrels of 
Venezuela’s proven oil reserves.4 This makes 
Venezuela the largest recipient of Rosneft’s foreign 
investments, but Venezuela has not delivered on 
many of its contracts. Russia has also provided 
consultation on sanction relief, food aid shipments, 
and arms. Estimates place Russia’s total investment 
at $20 billion, an especially significant signal of its 
commitment to Venezuela given the many hurdles 
Russia faces to recouping its funds in light of 
sanctions and instability. 

These poor investments make sense when 
considering the political capital Russia receives in 
return. Demonstrating Russia’s status as a great 
power is one of Moscow’s key domestic and foreign 
policy objectives. By presenting Russia as an equal 

partner of other great nations, Moscow earns 
valuable prestige among Russians and potential 
allies, meaning that expending financial resources 
for relationships that project Russian greatness 
is likely money well spent. Great power identity 
also gives Moscow justification to defend friendly 
governments from regime-toppling uprisings. Many 
Russian elites believe that sinister foreign forces 
invent unrest to create color revolutions and oust 
Russian allies. Venezuela’s leaders have historically 
agreed, and the current crisis has only cemented 
this view and bolstered ties with the Russians. 

This combination of tangible and political 
investments makes it unlikely that Russia could 
accept Maduro’s exit. A new government in Caracas 
could avoid commitments to repay Russian loans. 
Even more importantly, losing a key political ally to 
a perceived foreign intervention would be damaging 
to Russia’s international image. These factors point 
towards continued Russian support for Maduro and 
opposition to U.S. intervention in Venezuela. 

Rosneft, the largest Russian oil company 
and a well-documented instrument of 
Russian foreign policy, owns nearly 150 
billion barrels of Venezuela’s proven oil 
reserves.



KENNAN CABLE No. 43  l  August 2019

RT’s Role 
Modern constraints on military action elevate 
influence operations and information warfare to the 
core of national security policy. Putin’s government 
articulates elaborate and consistent strategic 
narratives as part of a wider information offensive 
against the West. According to the editors of a 
book on modern political communication, strategic 
narratives are “tools that political actors employ 
to promote their interests, values, and aspirations 
for international order by managing expectations 
and altering the discursive environment.”5 By 
establishing recurring stories about conflicts and 
consequences, states intend strategic narratives 
to shift audience expectations about certain actors 
and influence future audience perceptions. Russia’s 
strategic narratives form the foundation for its 
influence operations. State-directed media outlets 
mold news coverage to fit strategic narratives that 
push audiences towards Moscow’s policy on a 
given issue. 

For Western-targeted narratives, Russia turns to 
RT. Broadcast from studios in the U.S., written in 
English, and heavily marketed to Americans, RT 
presents itself as an alternative to mainstream 
news sources such as CNN.6 To build an audience, 
a significant portion of RT’s content comes from 
“clickbait” videos and sensational, apolitical stories.7 
Attracting readers with relatable content brings 
them into RT’s sphere and then exposes them to 
Russia’s political messages. Measuring the reach 
of RT’s political content is difficult, but Moscow’s 
consistent narrative projection through the outlet 
demonstrates a degree of faith in its potential. 

Regardless of RT’s reach, its political articles present 

a compelling way to assess Russia’s intentions. 
RT’s coverage of the Venezuelan political crisis 
confirms the outlet’s operational purpose. Though 
its stories discuss the same news as other sites, 
they represent Russia’s consistent message to 
Americans: Do not intervene in Venezuela. Analysis 
of select official Russian government statements 
and all RT articles labeled “US-backed coup in 
Venezuela news” (published between January 11 
and March 4, 2019) uncovered four salient story 
lines (see Figure 1) aimed at eroding American 
support for action in Venezuela:8

• “The U.S. wants regime change.” Russia’s core 
message here is that the U.S. frequently deposes 
governments it does not like and Venezuela is the 
next target.

• “The U.S wants Venezuela’s oil.” This is Russia’s 
explanation for the U.S.’s interest in Venezuela, 
framed as natural resource theft.  

• “The U.S. will create provocations.” This story 
line suggests that the U.S. will covertly and 
malevolently instigate violence to unjustly 
remove Maduro.

• “The U.S. is hypocritical and caused the crisis.” 
This embraces Russia’s complaints about U.S. 
sanctions and “unnecessary” humanitarian aid.

Though these story lines often appeared together, 
they are distinctly identifiable and they all 
contributed to Russia’s message about motivations 
for and consequences of U.S. action in Venezuela. 



KENNAN CABLE No. 43  l  August 2019

Our period of analysis covers critical moments 
at the beginning of the current Venezuelan crisis. 
Mapping these moments onto a graph (see 
Figure 2) of the daily number of articles containing 
each story line shows how RT writers respond 

to dynamic events. The spikes on these graphs 
frequently corresponded to identified critical 
moments, supporting the theory that RT writers 
work to quickly frame new events into the context 
of Russia’s preferred narrative.

164

Total sample: 185 articles

The U.S. Wants Regime Change

The U.S. Wants Oil

The U.S. Will Stage Provocations

The U.S. Is Hypocritical and Caused This Crisis 

50

78 77

[Figure 1] Number of articles referencing each story line at least once

0

3

6

9

12

15

The U.S. Is Hypocritical and Caused This Crisis 

The U.S. Will Stage Provocations

The U.S. Wants Oil

The U.S. Wants Regime Change

4-
M

ar
3-

M
ar

2-
M

ar
1-

M
ar

28
-F

eb
26

-F
eb

25
-F

eb
24

-F
eb

23
-F

eb
22

-F
eb

20
-F

eb
19

-F
eb

18
-F

eb
17

-F
eb

15
-F

eb
14

-F
eb

13
-F

eb
12

-F
eb

11
-F

eb
10

-F
eb

9-
Fe

b
8-

Fe
b

7-
Fe

b
6-

Fe
b

5-
Fe

b
4-

Fe
b

3-
Fe

b
2-

Fe
b

1-
Fe

b
31

-J
an

30
-J

an
29

-J
an

28
-J

an
27

-J
an

25
-J

an
24

-J
an

23
-J

an
22

-J
an

17
-J

an
16

-J
an

15
-J

an
13

-J
an

12
-J

an
11

-J
an

[Figure 2] Number of articles referencing each story line over time

Jan. 16TH  
Pence  
recognizes  
Guaidó. 

Jan. 23TH  
Trump 
recognizes  
Guaidó. 

Jan. 28TH  
U.S. announces 
sactions on 
Venezuela. 

Feb. 1 
Bolton announces 
U.S. will send 
humanitarian aid.

Feb. 7 
First U.S. aid shipment 
departs, Zakharova 
calls it hypocritical.

Feb. 13 
Zakharova announces 
U.S. preparation of a 
"provocation with victims."

Feb. 22 
Provocation will create 
a "heavenly hundred."

Feb. 23 
Clashes at Venezuelan-
Colombian border as opposition 
attempts to bring in aid.



KENNAN CABLE No. 43  l  August 2019

Regime Change Policy 
When Guaidó asserted his claim to the presidency 
in early January 2019, the Russian Ministry of 
Foreign Affairs (MFA) quickly deployed the “U.S. 
wants regime change” story line, saying that “the 
U.S. is clearly trying to apply a tried and tested 
regime change scenario in Venezuela.”9 RT followed, 
labeling the events a “coup” and basing the majority 
of its coverage on how the American recognition of 
Guaidó would soon lead to military intervention to 
topple Maduro.10 RT and the MFA referenced the 
American regime change policy in 89 percent of 
the articles coded during this period, establishing 
it as the foundation for all of RT’s messaging on 
Venezuela. RT emphasized Maduro’s status as 
Venezuela’s “democratically-elected president” 
and warned of “Washington’s unprecedented 
obsession” with regime change and disregard for 
“the norms and principles of international law.”11 
These descriptions frame the U.S. as a threat to 
other “legitimate” states by suggesting that the 
U.S. is ready and willing to violate international law.

RT met each escalation in the crisis with additional 
warnings about U.S. regime change. This story 
line is likely the most common because RT could 
easily remind readers of past U.S. interventions. 
Writers pointed to Yugoslavia, Iraq, Libya, and Syria 
to suggest that U.S. intervention always creates 
more harm than good. MFA spokeswoman Maria 
Zakharova sarcastically noted that “democracy was 
restored in Iraq. In Libya, too,” and when Senator 
Marco Rubio appeared to threaten Maduro in a 
tweet showing Muammar Gaddafi moments before 
death, RT reminded readers that “gangs of armed 
democrats” still fight for control of Libya.12

To explain the U.S.’s motivations for removing 
Maduro and dissuade readers from supporting 
its policy, RT reported that “oil [is] the sole and 
real purpose behind [the] US coup.”13 Stories that 
claimed the U.S. will steal all of “Venezuela’s 
riches—gold, gas, diamonds, iron, [and] water” 
worked to discredit Western democratic 
justifications for supporting Guaidó by questioning 
the virtue of U.S. intentions.14 RT writers 
accompanied warnings about regime change 
with phrases such as “war of oil plunder” and “a 
‘take the oil’ policy” to paint the U.S. as greedy 
and unconcerned with the people it claims to be 
saving.15 With these, RT hoped to reignite long-
running American skepticism of and protests against 
wars in oil-rich countries.

While RT referenced the U.S.’s oil greed in 27 
percent of the articles coded, it mostly ignored 
Russia’s own massive oil interests in Venezuela 
and only two RT articles from this period mention 
Rosneft. This is likely a necessary omission in RT’s 
eyes. RT loses the moral credibility to discourage 
U.S. intervention by labeling it a “war of oil plunder” 
when its audience is aware of Russia’s massive (and 
unfulfilled) oil contracts. 

Humanitarian Aid
As Guaidó and the U.S. coordinated to deliver 
humanitarian aid to Venezuela in February 2019, 
the Russians quickly tried to frame the effort as 
a military maneuver.16 In suggesting that the U.S. 
would create provocations, RT writers warned about 
covert U.S. intervention to justify regime change. 
On February 7, RT covered Zakharova’s claims 



KENNAN CABLE No. 43  l  August 2019

that humanitarian aid could become a conduit for 
U.S. military intervention in Venezuela. RT wrote 
that “the government in Caracas has reason to 
be skeptical of U.S. humanitarian aid.…The U.S. 
has previously used the label ‘humanitarian aid’ to 
deliver weapons and equipment to anti-government 
guerrillas in Latin America.”17 As aid convoys drew 
closer to the Venezuelan border, Zakharova warned 
that “a provocation with victims [was] being 
prepared under the cover of a humanitarian convoy,” 
suggesting that the U.S. intended to provoke 
violence to provide justification for outside military 
intervention.18 RT articles reported Zakharova’s 
message as she set a date for the provocation and 
claimed it would become “a Venezuelan Maidan, 
a ‘heavenly hundred,’ which would justify military 
intervention from outside the country.”19 

Zakharova’s reference to the Euromaidan 
revolution’s “heavenly hundred” echoes an 
entrenched Russian narrative about Western-
backed color revolutions and fear of the alleged 
“provocations” that initiate them. In Venezuela, 
Moscow used this story line to discredit evidence 
of “popular” support for the opposition. Instead, RT 
blamed the sinister foreign forces that the Russian 
and Venezuelan governments fear, hoping to 
convince its audience of the U.S.’s deceitful nature. 
Implicating the West in regime-toppling popular 
revolutions draws attention away from domestic 
factors that bring people to the streets. Russia also 
uses this story line domestically where it allows 
Moscow to explain internal dissent as a foreign 
attack and hence maintain order.20

On February 23, opposition aid convoys attempted 
to enter Venezuela from Colombia but failed after 
trucks carrying the aid caught fire. RT’s references 

to the provocation story line peaked during these 
clashes, which demonstrates a crucial connection 
between information and kinetic operations. Even 
when covering apparently unrelated humanitarian 
aid, RT writers framed the situation as a covert 
assault in 42 percent of articles coded.

RT writers and MFA officials also suggested that 
U.S. sanctions were the true reason for Venezuela’s 
desperate economic situation. These claims 
spiked following announcements of additional 
U.S. sanctions on Venezuela and appeared in 42 
percent of the articles coded. RT compared the 
sanctions with “medieval sieges of towns” and 
labeled them “economic war” designed to remove 
Maduro.21 As the U.S. sent humanitarian aid to 
Venezuela, Zakharova claimed that using sanctions 
to cripple the economy and offering aid at the same 
time reveals the U.S.’s true hypocritical character.22 
This ignored the significant economic and social 
problems that Maduro faces absent any U.S. 
government policies.

Moscow also devoted significant attention to 
arguing that U.S. humanitarian aid was both 
unnecessary and of poor quality, connecting these 
stories with suspicions that the aid was designed 
to elicit more support for the coup in Venezuela. 

Zakharova’s reference to the 
Euromaidan revolution’s “heavenly 
hundred” echoes an entrenched 
Russian narrative about Western-backed 
color revolutions...



KENNAN CABLE No. 43  l  August 2019

RT quoted Venezuelan officials denigrating the U.S. 
aid as “crumbs,” and “spoiled food and expired 
medicine.” RT even dispatched a reporter to a 
Caracas grocery store to find the “toothpaste which 
CNN says does not exist in Venezuela.”23 By claiming 
that U.S. sanctions are the true cause of Venezuelan 
strife, Russia presents selective evidence to suggest 
that the U.S. instigated the crisis in Venezuela and to 
convince Americans that they are being tricked into 
further action. Russia also uses this to support its 
running complaint against Western sanctions on their 
own industries and leaders. 

Implications
In 1946, George F. Kennan argued that, concerning 
Russia, we must “apprehend, and recognize for 
what it is, the nature of the movement with which 
we are dealing.”24 For national security analysts 
facing Russian tactics that increasingly rely on 
deception, this charge is daunting but still critical. 
Though not a replacement for traditional analytical 
sources, RT and Russia’s modern foreign-targeted 

media provide specific and useful insights into 
Russian foreign policy ambitions and actions, 
helping us to recognize the “nature” of the Russia 
we face today. Decoding policy from RT’s messages 
requires a robust understanding of Russian 
narratives and contexts, but viewed through the 
appropriate lens, coverage and commentary in 
RT can signal Russia’s desired outcomes. It may 
be tempting to dismiss RT, which is not a force in 
the U.S. media sphere, as a marginal venue for 
false information of little value. Further, Russia’s 
messages often defy traditional understanding of 
soft power because they distract and confuse rather 
than attract readers towards an ideal. However, 
recognizing RT as a foreign policy instrument that 
broadcasts Russian global intentions is useful for 
gaining a more detailed and timely understanding 
of the Kremlin’s ambitions and actions on the world 
stage. 

The opinions expressed in this article are those solely of the authors.



KENNAN CABLE No. 43  l  August 2019

Endnotes
1. RT is one of Russia’s state-run foreign media outlets. It was called “Russia Today” until 2009. 

2. Vladimir Rouvinski, Russian-Venezuelan Relations at a Crossroads (Washington, DC: The Woodrow Wilson Center, 2019),  
https://www.wilsoncenter.org/sites/default/files/russia-venezuela_report_rouvinski_final.pdf . We drew on Rouvinski’s 
comprehensive account of the dynamics between Russia and Venezuela as background for our media analysis and to make 
connections with wider aspects of Russian foreign policy. 

3. Rouvinski notes on page 11 of Russian-Venezuelan Relations that Chavez visited Russia “more than any other Latin American 
leader,” traveling to Moscow nine times. Rouvinski also discusses Venezuela’s alignment with Russian policy by supporting 
Abkhazia and South Ossetia’s separatism and opposing Kosovo’s independence on page 4.

4. Rouvinski discusses the specific cooperative measures between Russia and Venezuela in more detail on pages 6–12. 

5. Alister Miskimmon, Ben O’Loughlin, and Laura Roselle, eds., Forging the World: Strategic Narratives and International Relations 
(Ann Arbor: University of Michigan Press, 2017), i.

6. For discussion on the character of RT, see Yablokov, Ilya. “Conspiracy Theories as a Russian Public Diplomacy Tool: The Case of 
Russia Today (RT). Politics 35(3-4), 2015: 301-315 and Orttung, Robert. A. and Elizabeth Nelson. “Russia Today’s strategy and 
effectiveness on YouTube.” Post Soviet Affairs 35(2): 77-92, 2019. 

7. Bret Schafer, A View from the Digital Trenches: Lessons from Year One of Hamilton 68 (Washington, DC: Alliance for Securing 
Democracy, November 9, 2018). Schafer’s report for the German Marshall Fund’s Alliance for Securing Democracy on Russia’s 
influence campaigns discusses audience creation through apolitical content extensively, specifically on pages 5–6.

8. Coding notes: this analysis includes all articles tagged “U.S.-backed coup in Venezuela news” and published on the RT English-
languages news website between January 11 and March 4, 2019 (see https://www.rt.com/trends/us-coup-venezuela-news/). 
It also includes publications from the website of the Ministry of Foreign Affairs of Russia (www.mid.ru/en) on the “Briefings,” 
“Foreign Minister Speeches,” and “Official Statements” pages published between January 11 and March 4, 2019 that reference 
Venezuela at least once. Vladimir Putin’s press office published only one document relating to Venezuela during this period on its 
official website (http://en.kremlin.ru/events/president/transcripts).  
 
Sean Steiner collected documents using the MAXQDA Web collector extension for Google Chrome and employed the “lexical 
search” feature to automatically code segments from each document based on the presence of key words that corresponded 
to the target story lines. For example “coup” and “regime change” represented the “U.S. wants regime change” story line. The 
author manually verified all auto-coded segments to ensure they represented the intended story lines. This involved removing 
instances of erroneously coded in-text advertisements of other RT articles and removing segments that carried the wrong 
meaning. For example, the “sanctions” keyword must imply that sanctions caused the Venezuelan crisis to represent the “U.S. 
is hypocritical” story line. To refine the analysis, the author recorded each story line as present if any of the corresponding tags 
appeared at least once in the document. The final sample to analyze was 185 stories.

9. Ministry of Foreign Affairs of Russia, “Foreign Ministry Statement on the Developments in Venezuela,” news release, January 24, 
2019, http://www.mid.ru/en/press_service/spokesman/official_statement/-/asset_publisher/t2GCdmD8RNIr/content/id/3482366/
pop_up?_101_INSTANCE_t2%E2%80%A6. 

10. RT International, “‘It’s None of Our Business!’ Ron Paul Denounces American ‘Hypocrisy’ in Backing Venezuelan Coup,” https://
www.rt.com/news/449755-ron-paul-venezuela-hypocrisy/. 



KENNAN CABLE No. 43  l  August 2019

11. “‘Inhuman’ Humanitarianism: Caracas Slams Us as It Vows to Send Aid to Venezuela While Backing Coup,”  https://www.rt.com/
news/450438-us-venezuela-aid-regime-change/; and “Briefing by Foreign Ministry Spokesperson Maria Zakharova, Moscow, 
February 14, 2019,” news release, February 14, 2019, http://www.mid.ru/en/press_service/spokesman/briefings/-/asset_publisher/
D2wHaWMCU6Od/content/id/3517450/pop_up?_101_INSTANCE_D2w%E2%80%A6. 

12. RT International, “Trump-Bashing Iraq War Architect Elliott Abrams to Lead US Regime Change in Venezuela,” January 26, 2019, 
https://www.rt.com/usa/449756-abrams-pompeo-venezuela-iran-contra/; and “‘Sick & Twisted’: US Senator Rubio Tweets Picture of 
Gaddafi’s Murder as a Threat to Maduro,” February 25, 2019, https://www.rt.com/news/452329-rubio-gaddafi-venezuela-tweet/.

13. “‘Oil’ the ‘Sole and Real’ Purpose Behind US ‘Coup’ Attempt, Says Venezuela’s Foreign Minister,” January 29, 2019, https://www.
rt.com/news/450083-venezuela-fm-us-oil-coup/.

14. “Maduro to Americans: You Are Bigger Than Trump, Don’t Let Him Start ‘Vietnam’ War against Venezuela,” January 30, 2019, 
https://www.rt.com/news/450190-maduro-adresses-americans-vietnam/. 

15. “‘They Want to Enslave Us!’ Maduro Slams Trump’s Ultimatum & ‘Nazi-Style’ Attack on Socialism,” February 19, 2019, https://
www.rt.com/news/451788-maduro-trump-nazi-style-speech/; and “‘Good for Business’: Trump Adviser Bolton Admits US Interest 
in Venezuela’s ‘Oil Capabilities,’” January 28, 2019, https://www.rt.com/usa/449982-john-bolton-oil-venezuela/. 

16. “Venezuela Opposition Leader to ‘Test’ Regime with Shipment of Aid from Neighbouring Countries,” The Telegraph, February 1, 
2019; and Bolton, John. Twitter Post. February, 1 2019, 4:44 PM. https://twitter.com/AmbJohnBolton/status/1091497490925404160 

17. RT International, “Time for Talks ‘Long Passed’: US Weaponizes Aid Amid Push for Regime Change in Venezuela,” February 8, 
2019, https://www.rt.com/news/450937-us-aid-venezuela-abrams/. 

18. “Briefing by Foreign Ministry Spokesperson Maria Zakharova.” February 14, 2019.

19. The “Heavenly Hundred” refers to civilian victims of the 2014 Euromaidan revolution in Kyiv. Zakharova’s reference suggests the 
Russian conspiracy theory that Western governments instigated the revolution and civilian deaths to give the revolution credibility 
and oust President Viktor Yanukovych. See “Statement by Foreign Ministry Spokesperson Maria Zakharova,” news release, 
February 18, 2019, http://www.mid.ru/en/press_service/spokesman/official_statement/-/asset_publisher/t2GCdmD8RNIr/content/
id/3524476/pop_up?_101_INSTANCE_t2%E2%80%A6. 

20. Sarah Oates research. 

21. RT International, “‘Oil’ the ‘Sole and Real’ Purpose Behind US ‘Coup’ Attempt”; and “‘Direct Nexus between US Sanctions & 
Death’—UN Rapporteur Slams ‘Economic War’ on Venezuela,” January 30, 2019, https://www.rt.com/news/450146-de-zayas-
venezuela-sanctions-war/. 

22. “Briefing by Foreign Ministry Spokesperson Maria Zakharova.”, news release, February 7, 2019, http://www.mid.ru/en/
press_service/spokesman/briefings/-/asset_publisher/D2wHaWMCU6Od/content/id/3503377/pop_up?_101_INSTANCE_
D2w%E2%80%A6. 

23. RT International, “Venezuelan Border Guards Open Fire on Indigenous Border Community – Reports,” February 22, 2019, https://
www.rt.com/news/452193-venezuela-troops-shoot-civilians/; “US Sending ‘Spoiled Food’ and ‘Expired Medicine’ as Aid—



KENNAN CABLE No. 43  l  August 2019

Sean P. Steiner was a 2018–19 
research assistant at the 
Wilson Center. He graduated 
magna cum laude from 
American University’s School 
of International Service in 
May 2019 with a major in U.S. 
foreign policy and national 
security and minors in Russian 
and computer science. He now 

works as a contractor for the U.S. Department of State. 

Sarah Oates is an expert on 
Russian media and propaganda. 
She is professor and senior 
scholar at the Philip Merrill 
College of Journalism, 
University of Maryland, 
College Park, where she 
researches and teaches political 
communication. Her most 
recent book, Revolution Stalled: 

The Political Limits of the Internet in the Post-Soviet 
Sphere (Oxford University Press) focused on the 
democratizing potential of the internet in Russia. She 
was a 2018–19 Wilson Center Fellow. .

wilsoncenter.org/kennan

kennan@wilsoncenter.org

facebook.com/Kennan.Institute

@kennaninstitute 

202.691.4100

The Wilson Center
wilsoncenter.org

facebook.com/WoodrowWilsonCenter

@TheWilsonCenter

202.691.4000

The Kennan Institute

Woodrow Wilson International Center for Scholars
One Woodrow Wilson Plaza
1300 Pennsylvania Avenue NW
Washington, DC 20004-3027

Venezuelan Ambassador,” February 26, 2019, https://www.rt.com/news/452484-us-spoiled-aid-venezuela/; and “‘Behind Me is 
Toothpaste CNN Said Doesn’t Exist in Venezuela’—Max Blumenthal Explores Markets,” February 24, 2019, https://www.rt.com/
news/452325-max-blumenthal-venezuela-food/. 

24. George Kennan, “The Chargé in the Soviet Union (Kennan) to the Secretary of State,” February 22, 1946, National Security 
Archive, https://nsarchive2.gwu.edu/coldwar/documents/episode-1/kennan.pdf.


