
l. 
I 

LATIN AMERICAN PROGRAM 

THE WILSON CENTER w 
SMITHSONIAN INSTITUTION BUILDING WASHINGTON, D.C. 

WORKING PAPERS 

Number 83 

THE SOUND OF ONE HAND CLAPPING 

A Preliminary Study of the Argentine Press 
in a Time of Terror 

Robert Cox 
Guest Scholar, The Wilson Center 



Number 83 

THE SOUND OF ONE HAND CLAPPING 

A Preliminary Study of the Argentine Press 
in a Time of Terror 

Robert Cox 
Guest Scholar, The Wilson Center 

Author's note: This paper was presented at an August 27, 1980 
colloquium sponsored by the Latin American Program of the Wood­
row Wilson International Center for Scholars, Smithsonian Insti­
tution, Washington, D.C. 20560. It should not be quoted without 
prior consent from the author. 



This essay is one of a series of Working Papers of the Latin American 
Program of the Woodrow Wilson International Center for Scholars. Dr. Michael 
Grow oversees preparation of Working Paper distribution. The series includes 
papers by Fellows, Guest Scholars, and interns within the Program and by 
members of the Program staff and of its Academic Council, as well as work 
presented at, or resulting from, seminars, workshops, colloquia, and conferences 
held under the Program's auspices. The series aims to extend the Program's 
discussions to a wider community throughout the Americas, and to help authors 
obtain timely criticism of work in progress. Support to make distribution 
possible has been provided by the Inter-American Development Bank. 

Single copies of Working Papers may be obtained without charge by 
writing to: 

Latin American Program, Working Papers 
The Wilson Center 
Smithsonian Institut_ion Building 
Washington, D. C. 20560 

The Woodrow Wilson International Center for Scholars was created by 
Congress in 1968 as a "living institution expressing the ideals and concerns 
of Woodrow Wilson • • • symbolizing and strengthening the fruitful relation 
between the world of learning and the world of public affairs." 

The Center's Latin American Program, established in 1977, has two major 
aims: to support advanced research on Latin America, the Caribbean, and 
inter-American affairs by social scientists and humanists, and to help assure 
that fresh insights on the region are not limited to discussion within the 
scholarly community but come to the attention of interested persons with a 
variety of professional perspectives: in governments, international organi­
zations, the media, business, and the professions. The Program is being 
supported through 1982 by three-year grants from the Ford, Mellon, Kettering, 
Rockefeller, and Tinker Foundations, the Rockefeller Brothers Fund, and the 
Xerox Corporation. 

LATIN AMERICAN PROGRAM ACADEMIC COUNCIL 

Albert o. Hirschman, Chairman, Institute for Advanced 
Study, Princeton, N.J. 

Fernando Henrique Cardoso, CEBRAP, Sao Paulo, Brazil 
William Glade, University of Texas 
Juan Linz, Yale University 
Leslie Manigat, Universidad Simon Bolivar, Caracas, 

Venezuela 
Guillermo O'Donnell, CEDES, Buenos Aires, Argentina 
Olga Pellicer de Brody, El Colegio de Mexico, Mexico 
Thomas Skidmore, University of Wisconsin 
Mario Vargas Llosa, Lima, Peru 



ABSTRACT 

The Sound of One Hand Clapping 

A Preliminary Study of the Argentine Press in a Time of Terror 

When a society's institutions begin to crack up, what holds a 
country together? This paper argues that in the case of Argentina, where 
ruthless and powerful terrorist groups, backed by a mass movement of 
close to a million people (in a population of 26,000,000), came close to 
destroying the institutions of traditional Argentine society, it was the 
failure of the press that caused a tragedy of such magnitude. When the 
military seized power without opposition and with passive popular assent 
on March 24, 1976, only the press was in a position to provide checks and 
balances to excesses which were bound to be committed in the absence of 
normal constitutional controls . The will of the judiciary had been de­
stroyed by the terrorists, and the politicians ha~_no voice because they 
had no credibility. If the Argentine press had been prepared to do its 
minimum duty by keeping the public informed, other voices would have been 
heard and the worst excesses checked. Instead, the Argentine press sub­
mitted to self-censorship, which the author believes is the worst form of 
censorship, and became an accomplice in the "disappearance" of thousands 
of people whose abduction by the security forces went largely unreported 
in Argentina. The paper sets the scene in a broad historical framework 
which reveals the trials and tribulations of the Argentine press over 
the years, and argues that the press could, and should, have done better. 



THE SOUND OF ONE HAND CLAPPING 

A Preliminary Study of the Argentine Press 
in a Time of Terror 

Robert Cox 
Guest Scholar 
The Wilson Center 

The breakdown of democracies in Latin America has not resulted in 
the destruction of all democratic institutions in countries under mili ­
tary rule. Indeed, as most military regimes claim that they are really 
saviours of democracy, institutional forms are generally maintained and 
some individual liberties are protected. The concept of freedom inherent 
in the Western world--and paid at least lip service in those Latin Ameri­
can countries where democracy has broken down--persuades most people that 
it is better to live .in a right-wing authoritarian, or even totalitarian, 
state than in a left- wing "people's democracy." The degree of freedom 
enjoyed by the inhabitants of authoritarian or totalitarian states in the 
Western world, however, does not seem to me to depend upon the actual in­
stitutions of the state. It is a truism, but it is nonetheless true, 
that the freer the press, the freer the society. The familiarity of Jef­
ferson's remark that "Were it left to me to decide whether we should have 
a government without newspapers or newspapers without a government I 
should not hesitate to prefer the latter" does not deserve contempt. I 
believe that in Argentina over the past decade particularly- -one of those 
useful "extreme cases" thrown up by turmoil--we can see why the press 
should be valued as a support system for democratic principles when de­
mocracy itself is in a state of collapse. 

In contending that many of Argentina's miserfes today, and in par­
ticular the tragedy of the 3,000 to 20,000 people who have disappeared 
over the past five and a half years, have been exacerbated by a breakdown 
in the flow of information to the public, it is necessary to examine the 
state of the Argentine press in an historical context. The collapse of 
the media in Argentina did not begin on March 24, 1976, when the military, 
with the visible and audible consent of the vast majority of the Argentine 
people, assumed power. 

I. Principle of Freedom--Tradition of Censorship 

As part of the Spanish empire, the Vice-Royalty of the River Plate, 
which was to become Argentina, slumbered in literary darkness. Only 
Church publications and Spanish-Guaranf dictionaries (for the Jesuit set­
tlements among the Guarani Indians in the north) were permitted. The in­
dependence movement of 1810 established the principle of freedom of the 
press when the Revolutionary Junta suspended a royal decree of August 22, 
1792 which forbade the publication of news about the French Revolution. 
But by the end of 1817 the press was being required to demonstrate 



2 

"moderation at all times, when treating all subjects. 112 Censorship 
quickly followed, although the principle of freedom of the press was 
maintained in a way that seems to have established something of a tradi­
tion by the announcement of severe puni shments for abuses of it . The 
number of newspapers published in Argentina fell from 43 in 1833, to 15 
in 1834, to only three in 1835 . "Why would Rosas [identified by liberals 
as Argentina's first dictator] want newspapers?" asked a "student of the 
press. 11 3 

The constitution of 1853 , however, established f reedom of the pr ess 
as a basic principle: 

Substantial freedom was enjoyed by the nation's newspapers for 
the 90 year period which ended in 1943. Although it is true 
that this liberty suffered minor threats and interference dur­
ing that era, it was nevertheless a golden age for Argentine 
journalism and the country produced a number of newspapers 
whose standards were rated highly throughout the world . 4 

The "golden age" ended within hours of the revo·lution of June 4, 
19~}~ when press censorship was imposed "to prevent the diffusion of ru­
mors, news and editorials which might contribute to the creation of an 
atmosphere of inquietude in the population." The Ministry of Interior 
quickly tightened up this injunction by announcing: "The press will ab­
stain from publishing events, with the exception of material released by 
the chief of the armed forces or previously authorized by him." 

The Argentine press, which had been the freest in Latin America, was 
soon sapped of its vigor and independence with the rise to power of the 
fascist - minded military officers who found themselves led, grudgingly 
rather than willingly, by Colonel Juan Domingo Peron. Under Peron, the 
Argentine press went into an eclipse from which it has never fully re­
covered. Peron consolidated a system of press control and news manage­
ment which has continued in force, strengthened under some governments 
and weakened under others, up to this day. The Under-Secretariat of In­
formation and Press, which became part of the presidency on May 31, 1946, 
had orders to "supervise the conduct" as well as powers to ration news­
print and film . This omnipotence waned after Peron was overthrown in 
September 1955, but the Government House press secretariat has continued, 
under a number of different titles, to try to rein in the media ever 
since. Open, unashamed, and unabashed persecution of not only dissenters 
but also of anyone showing reluctance to join the sycophantic chorus 
formed by the press reached its height under Peron. So did the toll ex­
tracted from the liberal press . La Prensa, the newspaper with the great ­
est reputation in Latin America, was closed and confiscated on January 
26, 1951. Although it was returned to its owners and reopened on Febru­
ary 3, 1956, La Prensa was never able to recover its previous prosperity 
or prestige . From a daily circulation of 460,000 in 1950 (with sales of 
well over half a million on Sundays), La Prensa's drawing power has 
dwindled to under 100,000 today. La Nacion, the other major voice of 
Argentine liberalism--Sarmiento said that it called things by their name 
and "put its hand where the pain was"5--thundered its dissent for some 
months after La Prensa's surcease, but its courageous editor, Alberto 
Caprile, died on April 5, 1951, and La Nacion's opposition to Peron's 



3 

dictatorial rule became a subdued rumble. La Nacion's judicious editorial 
policy since the wreck of La Prensa has paid off commercially. It has 
grown at the expense of its older rival and today boasts a circulation 
of over 220,000 and a goodly share of the lucrative advertising which 
once seemed La Prensa's by birthright. Although both of these newspapers 
continued to make the lists of the world's best newspapers, they are both 
pale shadows today of their former selves. Argentine journalists, who in 
private are fierce self-critics, argue that the compilers of such lists 
are helped in making their choices by a total ignorance of the Spanish 
language. 

Although several major newspapers have emerged over the past 30 
years, they all bear the tell-tale marks of the Peron years. Clarfn, 
which was founded by Roberto Noble, a nationalist politician with conser­
vative roots who became a crusader for industrial development, is, in 
terms of circulation, advertising revenue, and the talent (reasonably 
well paid, for once) of its staff, Argentina's leading newspaper. To­
morrow marks its 35th birthday . It has a daily circulation of over 
400,000 and Sunday sales were soaring to double that figure--an uneco­
nomic proposition because of t he cost of newsprint for the bulky tabloid-­
so the print run was purposely held down. But despite its predominance, 
Clarfn exerts surprisingly little influence over official or public opin­
ion. This is undoubtedly because Clarfn's editorial position has a tiny 
political base. It speaks for a minority party (the MID) which is almost 
exclusively concerned about economic development, and Clarfn has tended 
to ignore wider issues of political philosophy and ethics. Cronica, which 
was founded in 1963 by a young press photographer who had made a little 
money by producing a magazine for fans of the Boca Juniors soccer club, 
claims the largest sales, when its morning and evening editions are com­
bined, for any newspaper in the Spanish language. Its success can be 
traced to measures introduced after Peron's overthrow which sought to 
remove all traces of Peronism from Argentina. Created with the most 
slender resources, Cronica tapped the hidden springs of Peronist popu­
lism and at its peak in the early 1970s sold close to a million copies. 

The underground power of Peronism was. apparent as soon as the dis­
enchantment among his followers at Peron's alacrity in capitulating in 
the face of a military uprising in a provincial garrison had worn off. 
But not until the early 1960s was it realized that the Peronist myth 
could be parlayed into a mass circulation. The repression of Peronism, 
and the restrictions imposed upon the press with the aim of keeping 
Peron out of sight and out of mind, created a mystery and regenerated a 
legend. But Law 4161, forbidding the use of Peronist emblems, the sing­
ing of the party song, the Marcha Peronista, or any apologia for Peron­
ism was meant to achieve the same results as denazification in Germany 
after the war. It was not used to suppress information or the right to 
express an opinion, although Peronists who wanted to express themselves 
politically could hardly be expected to give up the rich folklore of 
Peronism, with its quasi-religious overtones, simply because the govern­
ment set up by the armed forces had decided that it was bad for the 
nation's health. And so Peronists today look back on the years that 
followed Peron's gverthrow as a black period in which there was no press 
freedom for them. But the state of press freedom was not as bad as it 
seemed to Peronists at the time. La Prensa's studied refusal to name 



4 

Per6n--the newspaper continued to use a revolving stock of descriptive 
phrases such as "the fugitive tyrant" or "the deposed dictator" in place 
of Peron's name almost to the very eve of his tragic but triumphal return 
to Argentina 18 years after his expulsion and condemnation to oblivion-­
simply served to keep an old wound open and festering. The press as a 
whole, encouraged by the military government which simply hoped that 
Peronism would go away, kept Peron shrouded in mystery and frozen in time. 
It was no wonder that he could return in 1972 at the age of 77, on a fly­
ing visit that was to demonstrate the massive following he enjoyed, to be 
hail ed by millions of young people who had never known the reality of 
Peronism in power as--to cite one of the graffiti "headlines"--"Super­
Macho." 

There had been no return to the Golden Age of journalism in Argentina 
after Peron's overthrow. The habit of self- censorship and automatic com­
pliance with the official view of things had continued. The bad habits 
acquired by the press under a dictatorship are not easily shucked off. 
The state radio network , which accounts for all but a handful of broad­
casting stations in Argentina--apart from a scattering of purely local 
operations--was still in the hands of the government. Only the television 
stations established after Peron's ouster (he had established one state TV 
channel) had nominal independence, which was exercised according to the 
degree of freedom allowed by the successive governments . Even the short­
lived and genuinely democratic People's Radical Party government (1963-66) 
was tempted to attempt to manage the news because of the continued exis­
tence of the structure of press control set up on October 21, 1943, by 
the military and strengthened under Peron. The Radicals did not give in 
to the totalitarian temptation, but President Arturo Illia's administra­
tion succumbed to a military coup, and he was removed from off ice in June 
1966 after a virulent press campaign orchestrated against him by the 
armed forces themselves . 

The Peronists undoubtedly had a raw deal after Peron's overthrow, 
but it is equally true that the only elected governments in the roughly 
two decades between the flight of Peron and the Peronist restoration 
(Illia and, previously, President Arturo Frondizi, who took office in 
1958 and was ousted by the armed forces in March 1962) did not have a 
fair press. There were always several newspapers or magazines working 
for a coup in league with groups of officers or military intelligence 
services. With the birth of Cronica, the Peronists had a mass-circulation 
newspaper favorable to their cause, although the newspaper's founder, 
Hector Garc!a, was always more attuned to the commercial possibilities 
of the Peronist mass market than to its political potential. And Clarin, 
because of Frondizi's conviction that the Peronist movement must be har­
nessed to his development theories, was always prudently sympathetic. 
So the Argentine press struggled on, reflecting in an inchoate way the 
conflict between those who sought to integrate the Peronist movement into 
national life and those who would have liked to see it disappear or under­
go a miraculous transformation. The years between Peron's flight and his 
return were not the best of times for the Argentine press, but they were 
not the worst of times. Dissent was tolerated, and was expressed in 
scores of Peronist publications. Investigative reporting was possible. 
And, most important of all, while there was an attempt to hide from real­
ity on the part of anti-Peronists who went on believing that Peronism 



5 

could be legislated away or, failing that, could be ignored so that it 
would wither away, the Argentine people could keep themselves informed. 
A terrible change in the climate was taking place, however. I think 
that sinister difference can best be illustrated by examining the case of 
Rodolfo Walsh. 

In June 1956, a Peronist uprising was put down by the execution of 
27 people, including the ringleader, General Juan Jose Valle. Walsh, who 
was 30 at the time and a short-story writer, interested, by his own ac­
count, only in chess apart from literary matters, heard that there had 
been a survivor among a group of unidentified civilians shot on a garbage 
dump in the Buenos Aires suburb of Jose Leon Suarez. Walsh investigated 
the shootings and wrote about them in two magazines, Revolucion Nacional 
and Mayor!a. The latter, for which Walsh wrote a nine-part serial which 
appeared in successive weekly editions between May 27 and July 29, 1957, 
was a Peronist publication. The result of his investigative reporting 
appeared in book form in 1957 under the title Operacion masacre. At 
least two other revised editions were published, in 1964 and 1969, in 
which Walsh continued to call for an investigation into what he bluntly 
said were "not executions but murders."7 Although judicial inquiries 
were carried out, Walsh concluded in a postscript in the 1969 edition of 
his book that it was impossible to hope for justice "within the system." 
He wrote two other investigative books: lQuien mate a Rosendo?, which 
is about the murder of a Peronist labor leader in May 1965, and El caso 
Satanowsky, another probe of an unsolved murder, that of the lawyer handl­
ing the transfer of shares of La Razon from the heirs of Evita Peron to 
the previous and present owners, the Peralta Ramos family. Walsh said 
that his investigation of the Satanowsky case confirmed what he had found 
to be the pattern in his other books: "The dead well and truly dead and 
the murderers proved guilty but still at large." 

On March 23, 1977, just one day short of the first anniversary of 
the military coup which deposed Peron's widow "Isabelita," Walsh launched 
a vitriolic attack on the military in the form of an open letter distrib­
uted by a self-styled Clandestine News Agency (ANGLA). Walsh accused the 
military of abducting political opponents and murdering them, disposing 
of their bodies in the sea or anchoring them with concrete at the bottom 
of a lake. He lambasted the government and the armed forces on every 
possible count, detailing alleged torture methods, denouncing 15,000 
abductions, 10,000 imprisoned, and 4,000 killed by the military, and 
criticizing economic policy. Two days later Walsh, who had arranged to 
meet his wife and daughter at a railway station in Buenos Aires, disap­
peared. His wife claimed that he had been abducted and had been seen in 
a military garrison, one of the alleged concentration camps later de­
nounced by Amnesty International. 8 

The "open letter" was more emotional than it was factual. It was 
used as propaganda by the Montoneros, a terrorist organization usually 
labeled as "left-wing Peronist," and contained dubious information based 
on reports put out by the Clandestine News Agency (ANGLA), which may have 
been linked to the terrorists and whose dispatches were themselves sus­
pect because they contained some fact, much distortion, and a great deal 
of "black" propaganda. It seemed a suicidal gesture at the time. Walsh 
himself ended the letter with the observation that he had wanted to mark 



6 

the anniversary of the coup by sending his personal reflections to the 
military junta "without hope of being heard, with the certainty of be­
ing hunted, but true, nevertheless, to the commitment which I assumed a 
long time ago, to bear witness in difficult times." 

The whole affair remains to be investiga ted as Walsh investigated 
the garbage- dump killings 20 years earlier. His disappearance was not 
repo r ted in the Argentine newspapers, apar t f r om oblique r e f erences in 
the English- language Buenos Aires Herald. It was later learned that the 
day of his disappearance his house in the Buenos Aires suburb of San 
Fernando was surrounded by uniformed men, sacked (even the bathroom fit ­
tings were removed) , and then subjected to a fusillade of shots, as if 
the attackers had been angered to discover the place unoccupied . But 
Walsh has never reappeared, and the quotation printed on t he f l yl eaf of 
Operaci6n masacre9 has today taken on the ominous overtones of a prophecy 
come tragically true: 

A rain of blood has blinded my eyes . . . 
and I wander in a land of barren boughs: 
If I break them I bleed; 
I wander in a land of dry stones: 
If I touch them they bleed. 
How can I ever return 
to the soft quiet seasons? 

In December 1977 and January 1978 reports circulating abroad, credited 
to the Clandestine News Agency (ANGLA) but believed to be bogus by his 
family, said that Walsh, who was described as a second officer in the 
Montoneros and responsible for placing a bomb in the Buenos Aires police 
security headquarters which killed 22 people and injur ed ano t her 60, had 
died in a gun hattle. This was never confirmed . lo 

II. Trampling the Grapes of Wrath 

What had changed in the 20 years that had passed since Rodolfo 
Walsh's first foray into the minefield of investigative reporting and the 
inflammatory letter that resulted in his disappearance? There had, in­
deed, been a deep sea change in the country. There was a national sense 
of impending doom before the military stepped in on March 24, 1976, brought 
about by the rising crescendo of violence, the visible signs of collapse in 
the government, and the failure of either the Peronist movement or opposi­
tion politicians to come up with any alternative other than the all-too­
sadly-familiar military coup. But overriding the shared frustration of 
another failure--never mind the causes--of civilian government was the 
country's state of psychic shock, which was the outcome of the terrorist 
assault on the fragile fabric of Argentine society. The military were 
gripped with a desperate sense of mission . Although the remark has been 
seized upon as proof of some diabolic intention on the part of the mili­
tary, Lieutenant Colonel Hugo Idelfonso Pascarelli's ringing statement 
to the troops of his artillery unit, in the presence of all the top Army 
commanders and representatives of the other two armed forces on June 12, 
1976, is surely better seen as a revelation of the state of mind of the 
armed forces two and a half months after the "no quarter" war against 
"subversive delinquency" had begun: 



Destiny has driven us to live in the fire. Never before in 
its history has our land seen a struggle similar to the one 
we face today, which does not recognize either moral nor na­
tural limits, which is fought above all good and evil and 
which exceeds the human level even though men provoke it. 
Not to see this or not to want to see it is not simply 
blindness but the greatest possible offense to God and the 
Fatherland. 

7 

On the same page 10 of the morning newspaper La Opinion in which 
Pascarelli's speech is reported on June 13, 1976, another Army commander, 
General Cristino Nicolaides, is quoted as saying that: 

An individual who is involved in subversion, who has taken 
part in combat, is a delinquent and for me he is irrecoverable. 

These declarations were made in the heat of the battle against ter­
rorism after the armed forces had suffered a long list of casualties and 
deaths, feeling, while under civilian rule, impotent. Impassioned 
speeches at seemingly endless funeral services were trampling the grapes 
of wrath throughout the 1970s. 

From June 30, 1969 to the end of 1978, terrorists killed 99 members 
of the Army, including five generals and 23 colonels. The Navy had 19 
of its men assassinated, two of them admirals. The Air Force lost ten 
men, seven of them senior officers. A total of 347 policemen, nine bor­
der guards, and six prison officers were killed by terrorists. The wives 
of two senior Army officers as well as the wife of the Federal Police 
chief were also killed by terrorists, along with four children, including 
the 15-year-old daughter of the Navy connnander-in-chief.11 

Some later statements give an idea of the attitude of mind of the 
military after the terrorists had been defeated.1 2 On May 29, 1979, 
which is Army Day, the then commander-in-chief and member of the ruling 
Junta, Lieutenant General Roberto Viola, explained: 

This war, like all wars, has a dimension that is different from 
the value of life. For that reason it is a war. Dams and bar­
riers are broken. Life and death are gambled away in the pur­
suit of victory. The worst thing is not the loss of life; the 
worst thing is to lose the war. For that reason, the Army, 
which today has restored the value of life, can say to the coun­
try that we have carried out our mission. That is the only and, 
we believe, sufficient explanation. The price of this is known 
to the country and to the Army, too. This war, like all wars, 
had an aftermath: tremendous wounds that time and only time 
can heal. These wounds are the number of casualties: the dead, 
the wounded, the detainees, the ones who are absent forever. 
The Army knows it and feels it because it is not inhumane or in­
sensitive. The terrorists, with unbridled arrogance believed 
that by assassinations they could break the will to win of the 
Armed Forces and of the immense majority of the population. Un­
fortunately, the terrorists were men and women, who had been born 
on this generous soil. They were wrong; they were deceived and 



8 

they deceived and darkened the land of their birth. They de­
ceived their supporters, whose anxiety they provoked which 
nobody today can legitimately assuage. These circumstances 
will undoubtedly widen the breach left in the wake of the war, 
because blameless families, affected by the pain , are also 
Argentine . The Army knows this and feels this . Its only ex­
planation is the liberty which our homeland entrusted to it for 
safe keeping. 

And this year , also on Army Day , his successor, Lieutenant General 
Fortunato Galtieri added : 

The ethical justification of the struggle against subversion 
lies in our victory . 

The "profound moral conviction" of the military was noted by the 
Inter- American Commission on Human Rights,13 which quotes the chief of 
the Argentine delegation to the Inter- American Defense Board, Division 
General Santiago Omar Riveros , as saying: 

... We waged the war with a doctrine in hand, with written 
orders from the Superior Commands, we never needed paramili­
tary organizations, despite accusations to the contrary, we 
had a surplus of our own strength and legal organization for 
combat against irregular forces in an unconventional war .. . 
It is a simple matter of not knowing or being aware that this 
war of ours was conducted by the Generals, Admirals or Brig­
adiers in each force. It was not conducted by a dictator or 
any dictatorship, as world public opinion is being led to be­
lieve . The war was conducted by the Military Junta of my coun­
try through the Ch i efs of t he Armed FnrcPs •. 

General Riveros also declared, in the same speech, that: 

... in subversive wars, where the actors use every means of 
terror at their disposition and all the arms they can find, 
anyone who tries to defend himself with bouquets of roses 
will lose the war. 

• • • a counter- offensive was launched against us from the 
pro- Soviet centers and those who play their game, demanding 
disappeared people and blaming governments for not using or­
thodox methods to fight such delinquents. 

The statements by the military had a cryptic ring from the start. 
In hi R very f i rst Rpeech as President in April 1976, Lieutenant Gener al 
Jorge Videla announced: 

Only the state, for which we cannot accept the role of a mere 
spectator, will monopolize the use of force and consequently 
only its institutions will carry out the functions connected 
with internal security . 



9 

But the unexplained disappearances continued, and two years later his 
words were recalled after 13 people, including two French nuns, were kid­
napped by men claiming to be police. 14 

And so other statements of President Videla were examined in an at­
tempt to find a clue to the growing list of disappearances. In Montevideo, 
in October 1975, General Videla had warned in a speech to assembled Army 
commanders from all over the Americas that "as many people will die in 
Argentina as is necessary to restore order." But President Videla him­
self had also consistently tried to deal with the problem of the disap­
peared people, and admitted that some people may have been the victims 
of "excesses" committed in the battle against subversion.15 Yet as the 
Argentine Council of Bishops pointed out on April 10, 1978, the admission 
of excesses had not, as far as it was known, resulted in any measures to 
deal with them or any punishment for those responsible for them.16 

Whether angry, defensive, or simply elliptic--and all were made 
largely in response to foreign pressure--the military statements have 
done nothing to pierce the area of darkness surrounding the disappeared 
people. "Do not ask for an explanation where there are none," said 
Lieutenant General Viola in an earlier speech. 17 There are explanations, 
of course , but it is safer not to ask. Since the coup, 68 journalists 
have disappeared, at least another 36 have been killed, and hundreds have 
gone into exile . The Argentine press's response to the challenge of what 
will surely rank as the country's major story in recent years and, per­
haps, the greatest human tragedy in Argentine history has given us the 
answer to the famous question of the Zen master: "What is the sound of 
one hand clapping?" Another answer came from the news editor of La 
Nacion, in response to a question from a visiting BBC correspondent who 
asked him why the newspaper was silent about the disappearances: "Our 
readers are not interested . • .. 1118 

It is simple to trace the surface cause of the press's ban on news 
about the disappeared. On April 22, 1976, Clarfn reported that following 
a meeting on the previous day between editors and the Public Information 
Secretariat, it had been agreed that there would be no more restrictions 
on the press. Prior censorship, which is specifically forbidden in the 
Argentine Constitution, had been imposed for 24 hours following the coup 
the previous month but had been abandoned because of bureaucratic snags-­
there were arguments between officers of different services over what 
should be censored and enormous delays ensued. Metropolitan editors had 
also agreed to cooperate with the new government after -a set of "princi­
ples and procedures" for the mass media had been distributed to the press. 
(See Appendix) But on the evening of April 22, all newspapers received 
telephone calls instructing them: 

As from today it is forbidden to report, connnent on, or make 
reference to subversive incidents, the appearance of bodies 
and the deaths of subversive elements and/or members of the 
security forces unless they are announced by a responsible 
official source. 

A second paragraph, apparently an afterthought, added: "This includes 
kidnappings and disappearances." 



10 

In the federal capital only La Prensa and the Buenos Aires Herald 
reported the new restriction, which was seen as an attempt to cover up 
the news of the appearance of bodies bearing the hallmarks of brutal as­
sassination. A report on the discovery of the murdered victims appeared 
in the Buenos Aires Herald, but they went unreported by other newspapers. 

The ban on the reporting of the disappearances was never made formal. 
Those newspapers which questioned the telephoned message were simply pro­
vided with an unsigned slip of paper, containing the typewritten instruc­
tions, at Government House, but the new rules were never issued on offi­
cial paper or with any signature. The Buenos Aires Herald made a point 
of securing copies of habeas corpus writs and continued to publish re­
ports of disappearances that it could check out. Its offices were be­
sieged by people, often frightened at the thought of publishing anything 
about their missing relatives but all seeking advice and not knowing what 
to do to trace them. La Opinion, a tabloid newspaper modeled on Le Monde 
and founded, edited, and partly owned by Jacobo Timerman, often published 
reports of disappearances which had been published previously in the 
Herald, attributing them to the latter. 

As self-censorship took hold of Argentina amidst an increasing 
climate of fear, only a handful of newspapers, most of them in the prov­
inces, continued to try to keep their readers reasonably well informed 
about what was going on. 

The cover-up of the disappearances, the decision to ignore silent 
demonstrations which began to be held regularly by mothers of missing 
children every Thursday afternoon in Plaza de Mayo, and the alacrity with 
which information published abroad was denounced as being part of an 
"anti-Argentine" campaign, while no attempt was made to probe its verac­
ity, can be explained by the press's instinct for survival on one hand 
and the wish, on the part of the overwhelming majority of the press, to 
support the military. Perhaps some editors were nudged into blind 
acceptance of the new order or refrained f~om questioning the restrictions 
imposed on the press by a feeling of guilt about their acceptance in the 
past of what they were now condemning so vociferously. At the same time, 
the knowledge that journalists were being arrested, beaten up, and even 
secretly imprisoned--apart from the continuing terror of the disappear­
ances--without even their own publications printing a word, most certainly 
strengthened their natural caution.19 Mea culpas abounded in the public 
prints, and some magazines managed to turn them to commercial advantage. 
An example was the magazine Gente's special issue covering the period 
from May 25, 1973 to the day of the coup 20 which played up all the disas­
trous events the magazine had scrupulously played down while they were 
actually taking place. 

Harassment, fear, and guilt feelings aborted any birth of a "loyal 
opposition" press after the coup. The press became a largely laudatory 
chorus. Even those newspapers, principally Clarin, which were totally 
opposed to the junta's choice of economy minister and policies felt that 
in order to attack economic measures they truly detested it was necessary 
to sing loud songs in praise of the military. Many journalists withdrew 



11 

from the fray to mental or physical exile . Rodolfo Terragno retired 
honorably, closing down his left-of-center magazine Cuestionario on June 
30 rather than accept the directions of the Public Information Secretar­
iat. But he left the country after his name was placed on a "death list" 
which was circulated among other journalists. 

What is more difficult to understand is the attitude of long­
established independent newspapers such as La Nacion, whose prestige was 
so great and whose reputation protected them from any insidious charges 
that their editors were closet Marxists or their staffs infiltrated by 
terrorists. Why did they simply turn a blind eye to the highly visible 
and undoubtedly newsworthy consequences of a war against terrorism which 
was producing a new strain of terrorism more venomous, in some aspects, 
than the evil the military had pledged to extirpate from Argentina? In 
the early days after the coup it was possible to believe--and I have no 
doubt that this was true--that reporters had only a hazy idea of what was 
going on and editors had no idea whatsoever that terrorist methods were 
being used to counter terrorism . There was an immediate and natural re­
vulsion to the suggestion that the security forces themselves could be 
involved in kidnapping. Most people believed that the cases that they 
heard about could be attributed to parapolice groups running wild or 
vigilante vengeance squads. The government itself consistently and in­
sistently promised that it would monopolize the use of force so that even 
relatives of victims could not bring themselves to accept the fairly con­
vincing evidence that abductions were too well planned, involved too many 
men and too many vehicles and too much equipment, as well as the clear 
complicity of the police, to be the work of free- lance agents . 

As the truth gradually dawned on workin~ journalists who were as 
close to the action as the military allowed, 1 the input of "guidance" 
by the military increased. Journalists were told that there were always 
missing people in wars and that innocent people were killed in them. 
And then it was explained to them that the armed forces were fighting a 
war like none other in the history of mankind. And given the murky cir­
cumstances and shadowy incidents involving their own colleagues which 
were going unreported, it is not surprising that nobody had the temerity 
to point out that it is the basic duty of the journalist to inform the 
public up to the limit of his possibilities. 

It is not impossible that the decision of the press as a whole to 
take a vow of silence about the disappeared people was influenced by two 
other factors: a disquieting feeling that perhaps the press had devoted 
too much space and--in some cases--awed respect to the terrorists and 
their exploits in the past; and that the excesses of the press during the 
somewhat libertine first year and a half of the Peronist government had 
to be paid for in the coin of total support for the regime. 

IV. The Crucial Breakdown 

From May 25, 1973 until the end of 1974 when the Montoneros went 
back underground and were eventually outlawed, the newsstands of Buenos 
Aires groaned under the weight of an outpouring of previously banned 
pornography and political obscenity. Magazines which openly extolled 
violence vied with the flowering of eroticism and (for Argentina) exotic 



12 

"how to do it" books on sex. A new crop of humor magazines appeared which, 
basking in the warm and grimy water of the new permissiveness, brought a 
large number of unlovely obsessions bubbling up from the depths of the na­
tional psyche. But it was the glorification of violence and the cult of 
murder that was the most disturbing manifestation of the state of mind 
and revelation of the passions of the revolutionary left. Some of these 
publications, like the issue of La Causa Peronista22 which carried a 
chillingly detailed account of the kidnapping and murder of former presi­
dent Lieutenant General Pedro Aramburu by two of his killers, caused a 
deep impact on public opinion and is still cited today as proof that the 
terrorists were and are ravenous monsters, quite beyond the pale of normal 
human feeling. There were scores of political magazines on sale openly, 
representing most shades of opinion. Some were agonizingly dull, but 
others were horrific. The April 17-May 3, 1974 edition of Liberacion par 
la patria socialista, for example, carried another anatomy of a murder 
written by one of the terrorists who planned the killing. The article, 
one of a series called "Revolutionary chronicles," was illustrated by a 
photograph of the victim, Admiral Hermes Quijada, which is gradually ob­
literated by what appear to be bullet holes as the grisly narrative un­
folds. 23 These surface ex ressions of "the new left" in Ar entina are 
compelling evidence of disturbed minds and itchy fingers on triggers. 
They also helped to convince many people that not only were the terrorists 
irrational--which is an acceptable if debatable point of view--but that 
they were also diabolic and unworthy of study, not meriting even an attempt 
to understand what made them the way they were, let alone grant them a 
scintilla of compassion. 

The most dangerous reflex action to the cruelty and studied inhumanity 
of the terrorists, however, has been the out-of-hand dismissal of any con­
sideration of the possibility that the elements which fused to form these 
modern demons could be products of flaws in society. With its thought 
processes blocked by a rush of blood to the head, and fear clutching at 
its heRrt, the press wRs finRlly left with nnly indienation to fire apo­
plectic editorials. But even these outraged expressions of civilized re­
jection of barbarity had a somewhat hollow ring. It was, after all, only 
yesterday that most of the press was using soothing euphemisms such as 
"special formations" to describe the terrorists. The semantic evolution 
from "guerrillas" through "extremists" on to "illegal organizations," 
stopping only briefly on the usage trail at a committed word such as 
"terrorist" before adopting the now obligatory label of "subversive de­
linquent," is an illustration of the press's sensitivity to the shifting 
nature of power in the process that Argentina has been undergoing over 
the past decade of intensified violence. 

The vulnerability of the press cannot be underestimated either. 
Individual newspapers were consistently under attack throughout the 1970s. 
Ultra-right-wing publications such as Nueva Provincia in Bahfa Blanca, 
toughened up by Peronist persecution during the 1940s and 1950s, immedi­
ately fell foul of strong-arm unions when the Peronists returned to power, 
and were subjected to strikes, boycotts, and armed attacks. Most major 
metropolitan and provincial newspapers came under attack from one side 
or the other--and quite often from both. La Vaz del Interior of Cordoba, 
one of the leading provincial newspapers and highly respected for its 
democratic views and its fearless and impartial reporting, was visited on 



13 

January 23, 1975 by hooded men, whose police boots and the bottoms of 
their uniformed trousers were clearly visible. They calmly ordered all 
the staff out of the printing plant and proceeded to blow it up, destroy­
ing the printing machinery. Only an international and national outcry 
provided La Vaz del Interior with the guarantees that enabled it to go on 
printing, using the press of another newspaper in Cordoba, despite contin­
ued threats and harassment from the right-wing Peronist government in power 
in Cordoba at the time. La Vaz del Interior welcomed the military coup with 
undisguised relief. So did most newspapers and journalists, because they 
believed that the threats that many of them had received by now from both 
sides would cease arriving by mail, by telephone, and in the form of bombs 
that destroyed their homes, offices, or plants. The relationship between 
the terrorists and the press was not symbiotic in Argentina. To achieve 
the effect they required, the terrorists believed in direct action. For 
example, when the Marxist-Leninist People's Revolutionary Army (ERP) de­
cided that they wanted a pre-election statement published just before 
Argentina went to the polls in March 1973, they kidnapped Hector Garcia, 
the proprietor of Cronica and Channel 11 television station, and dictated 
what they wanted printed on the front page of Cronica on March 9. Just 
prior to the next elections, when Peron and his wife received a massive 
62.8 percent of the votes, the "August 22" splinter group of the ERP kid­
napped the attorney of Clarin and secured the publication of a front-page 
statement and several scurrilous articles inside and on the editorial page 
in return for his freedom.24 The same day, the newspaper was attacked by 
a group of right-wing trade-union thugs, who shot up the newspaper offices, 
wounding two members of the staff, and hurled incendiary bombs into the 
printing plant. David Kraiselburd, the editor of El Dia of La Plata, one 
of the country's staunchest champions of democracy and freedom of the 
press, was killed on July 16, 1974, when police closed in on the hideout 
where he was being held by terrorists. El Dia suffered other threats and 
and harassment from the left and then intimidation from the right because 
of its dedication to the principles of independent journalism. Most maga­
zines and newspapers have been under the gun, rocked by bombs or subjected 
to other forms of intimidation at one time or another. From the extreme 
right-wing nationalist magazine Cabildo, which is noted for its eulogies 
of Hitler and Nazism and its Der Sturmer-like attacks on Jews, and whose 
editor was threatened with assassination in a dummy copy of his own publi­
cation, to unsophisticated armed attacks by rightists on left-wing news­
papers and vice versa, the entire press in Argentina has suffered one form 
of terrorism or another and quite often both at the same time. A case in 
point, involving one exposed and totally unprotected individual, follows. 

On December 6, 1976, Roberto Vacca, a 34-year-old magazine writer, 
was abducted while returning home on the Buenos Aires subway after complet­
ing the editing of his weekly television program, a travelogue with some 
investigative pretensions, called "Secret Argentina." His family and 
friends aroused the alarm the next day by doing the rounds of all Buenos 
Aires newspapers. By badgering editors, the family secured some publicity 
in three metropolitan newspapers, arguing Vacca's reputation as one of 
Argentina's best-known journalists and his clear innocence of any involve­
ment in subversion. But a majority of the major newspapers ignored Vacca's 
abduction. He was simply another unmentionable desaparecido--different 
only from the other disappeared people (already measured in the 'thousands 
only eight months after the military coup) in that he was a journalist and 



14 

had a few friends in the media who were prepared to risk the military's 
displeasure if publication might save Vacca's life. But the partial 
press campaign for his release, led by the English-language daily news­
paper the Buenos Aires Herald, which printed a running story, day after 
day, with a photograph of Vacca and appeals to witnesses of his kidnapping 
to come forward, did have some effect. The Church raised its voice in 
protest and the police also asked for information--a gesture some saw as 
shamefaced and others as cynical. And on December 22, Roberto Vacca re­
appeared. He received reporters at a table on a cafe terrace and handed 
them a prepared statement. He said that he had nothing to add to his 
written description of his three weeks in captivity. His statement was 
an extraordinary document. While he managed to give an idea of the har­
rowing circumstances under which he was held (he was blindfolded through~ 
out and confined to a tiny cell with a radio playing at full volume for 
hours on end), his statement tried to present his captors in the best 
possible light. He went to great pains to praise his tormentors, declar­
ing that he had been "magnificently treated" and pointing out that his 
kidnappers had been so considerate that they had noted that his birthday 
fell on December 18, and on that day they had given him sweets as a gift. 
Roberto Vacca knew, like other kidnap victims who had extolled the humanity 
of their kidnappers, that he woul have to live, in the future, with the 
knowledge that he might be picked up again at any time and be asked to 
explain his behavior. His pathetic efforts to emphasize the "humanity" 
of his captors, while subtly trying to give an impression of the horror 
of his ordeal, responded to reality. He wanted to go on living and work­
ing in Argentina, and in order to do this he had to give his obedience and 
pay his obeisance to the constituted power--at that time the shadowy men 
with guns in unmarked cars who could decide whether he lived or died. 

Roberto Vacca's joy upon being released was short-lived. The declara­
tion demanded by his kidnappers as part of the price to be paid for his 
freedom--and as payment for the unwelcome publicity--infuriated the 
Montoneros, and on December 23 one of the terrorist commando groups re­
leased an open letter to him. Accusing him of aligning himself with the 
government, the Montoneros advised him to leave the country or face the 
consequences: " ••• our combat group will act with decision and it will 
not be 'handshakes and sweets' that you will receive from us." Roberto 
Vacca left immediately for Montevideo and has lived in exile in the 
Uruguayan capital ever since . 

Roberto Vacca's experience is probably unique. His situation, as 
someone in the middle, someone between two fires, is not. Because he was 
a journalist who had many friends working for the media, a hue and cry 
went up when he disappeared--although coverage of the case was not com­
plete (La Nacion, for example, only reported the affair after his release) 
and for Vacca's protect i on there was no coverage of the Montoneros' threat. 
But the publicity his case received, while it may have saved his life, 
would not have helped him get a job, if he had not been threatened by the 
Montoneros or if he had decided to take a risk and stay in Argentina. Yet, 
simply because he was a journalist he was afforded some protection. 
Nevertheless, unless friends or relatives acted quickly to secure massive 
publicity, a victim of an abduction may have his fate sealed. In the case 
of two prominent journalists--Rafael Perrota, former editor-proprietor of 
Buenos Aires' leading financial daily El Cronista Comercial and his 



15 

successor, Julian Delgado--who disappeared in June 1977 and June 1978, 
respectively, the decision of both families to keep the disappearances 
secret in the hope of securing their release through the payment of a 
ransom or through high-level contacts may have been crucial in deciding 
their fate. In most of the recorded cases of missing journalists, there 
was a delayed outcry or no press comment at all. This may be explained 
by bemused shock of relatives who simply did not know what to do in such 
unfamiliar circumstances. Many assumed that their relatives had been ar­
rested and would eventually be traced in jail. Sometimes paralyzing fear 
set in simply because of the terrorizing effect of the disappearance it­
self. When someone vanishes and all the normal procedures adopted to 
trace people or ascertain whether they have been arrested produce no in­
formation but simply deepen the mystery and heighten fear, the sense of 
despair and hopelessness can be overwhelming. In the face of the enor­
mity of the crime of refusing to grant the victim a decent burial, or 
even acknowledge his death--something which has outraged humanity from 
the dawn of civilization, and has been abominated from Sophocles to 
Sartre--people quail and society becomes a wasteland; its institutions-­
police, courts, ministries, armed forces, the church--seem a cruel mock­
ery. Here is the crucial breakdown of the press in Argentina, the single 
hand beating the air soundlessly. 

It is not that journalists did not know. Along with the 68 men and 
women of the press who have disappeared, apparently forever, there are 
those who, like Vacca, have resurfaced after their abduction. On record 
are three cases: photographer Eduardo Fr!as vanished in July 1977 for 
two weeks but gave no explanation; Oscar Serrat, who works for Associated 
Press, was abducted on November 11 of the same year but released after 
18 hours following an outcry by the international and national press. By 
contrast, Juan Ramon Nazar, editor of La Opinion, a newspaper in Trenque 
Lauquen in the province of Buenos Aires, was kidnapped on July 21, 1977 
by unidentified armed men and remained a nonperson until he suddenly re­
turned home over a year later, on August 26, 1978. He has steadfastly 
refused to give any information about his abduction. 

V. The Terrorist Legacy 

When journalists do not want to know and even refuse to inform the 
public when they are forced to know, newspapers have no reason to exist. 
Their role as entertainers or propagandists can be performed much more ef­
fectively by radio and television. As both these means of communication 
are under direct military control in Argentina today (or under strict 
supervision in the case of the relatively few privately owned radio sta­
tions), newspapers, as in Jefferson's time, provide the only counterbal­
ance to government. And when, as also in Argentina today, military rule 
has replaced representative institutions entirely, newspapers have a duty 
to represent the people. This--with a few honorable exceptions--the Ar­
gentine press has manifestly failed to do. All investigative reporting 
in areas relating to the military government has virtually come to a stop. 
The civilian members of the administration, however, remain fair game. 
Even more shamefully, the press has refused to take up cases brought di­
rectly to their notice by the people involved. When people searching for 
missing relatives went to report the circumstances of the disappearances 
to newspapers, they were treated as if they were cranks. Only by using 



16 

personal influence, through contacts or parentage, was it possible for 
relatives of missing people to get newspapers to publish news items. The 
newspapers did, however, accept paid announcements--priced at double the 
rate of normal advertisements. This had the effect of sounding the alarm 
in the case of some abductions and also helped to inform the public. Suc­
cessive advertisements placed in La Prensa and La Nacion (which would not 
always accept them) by human rights organizations had a tremendous impact, 
particularly a list of over 2,000 disappeared people which took up three 
entire pages of the May 17, 1978 issue of La Prensa. But government warn­
ings dissuaded La Prensa from publishing a complete list of over 5,800 
names at a later date. Parents of missing children have gone to enormous 
lengths in an attempt to secure a sympathetic ear and, if possible, some 
help in tracing them. A wealthy Jewish industrialist whose 22-year-old 
son and 21-year-old daughter-in-law were abducted from their home on May 
18, 1978 has virtually given up his business to devote his life to efforts 
to trace the couple. He has conducted an advertisement campaign in all 
the major newspapers appealing to God for hel1. Then he prepared booklets 
which he mailed to every bishop in Argentina. 5 He writes letter after 
letter, makes visit after visit to government offices, and swears that 
he will go on until he has located them. He ref uses to believe that they 
are dead. He does not think that the press will ever help him. His hope 
lies in the Church, which has consistently, although cautiously, called 
upon the government to take steps to resolve the multiple dislocations 
caused by the problem of the disappeared people. 

This untackled issue, like a dormant volcano, overshadows all the 
other malaises of a society with faulty communications simply because of 
its potential explosiveness. But the aftermath of terrorism and the con­
tinuance of counter-terror have caused profound traumas which can only be 
treated if they can be discussed openly. The savagery of the terrorists 
has saddled Argentina with a terrible legacy--a set of standards that are 
predicated on what the terrorists did. Terrorism is presented as an ab­
solute evil so that any means used to counter it can only be, at worst. 
a lesser evil. From this argument flows the rationalization that anyone 
who criticizes anything done in the fight against subversion is himself 
subversive. Who, then, can make a stand on principles, or even profes­
sional ethics, in the case of the press? Very few, indeed, and it may be 
seen that those who have done so have been standing on very firm ground-­
or have thought they have been. 

VI. Fear is the Censor 

The one newspaper that has consistently supported human rights--the 
human rights of the victims of the left-wing terrorists to begin with, and 
then additionally of the people sucked into the entrails of the anti­
subversive apparatus--has been a newspaper with a tiny circulation (17,000) 
and which is published, apart from its editorials, in English. The Buenos 
Aires Herald, although consistently liberal throughout its 104 years of 
existence, was looked upon by the ultra-left as the mouthpiece of imperial­
ism and the multinationals. This helped the newspaper insofar as it was 
not looked upon as being totally Marxist when the pendulum swung the 
other way, but it is as deeply detested by right-wing nationalists as it 
is by left-wing extremists. Its views are banal: its editorials call 
for democracy and decency, it is opposed to torture, the death penalty 



17 

(although it has wavered over this principle when it seemed that there was 
no end to the escalation of cruelty and barbarity), and doing away with 
people without trial or decent burial. It has stuck to its guns in the 
face of harassment, threats, and intimidation. Its editor, the author of 
this paper, was jailed briefly in April 1977, charged with violating a 
security law that forbids any mention of the subversive organizations (the 
Herald had reported that the Montoneros' leaders had fled the country) but 
finally cleared in September. He finally took a year's leave of absence 
and left Argentina after an orchestrated campaign of intimidation which 
climaxed in a death threat to the family addressed to his 11-year-old son. 
James Neilson took over the editorship in March 1980 and received no 
threats until the beginning of July, when, in a two-week period, he was 
subjected to a systematic terror campaign culminating in a telephoned 
death threat. Over a fortnight, 18 bombs were placed at or posted to 
principal Herald advertisers, who were warned not to support the newspaper. 
Neilson received mysterious visits at his flat, false advertisements were 
placed in another newspaper in his name, and menacing letters were sent to 
his wife. In all, apart from the bombs, one of which was defused outside 
the apartment building where Neilson lives, the Herald's editor was sub ­
jected to 10 acts of intimidation within almost as many days. Both 
Herald editors happen to be British subjects and had the protection which 
this affords. After meeting with the British ambassador, President 
Videla announced that Neilson would be granted "every protection" by the 
Argentine government . 

La Prensa has consistently argued against outside interference in 
Argentine affairs and has been highly critical of human rights organiza­
tions. But although it did not cover disappearances, nor comment on them, 
it did agree to carry advertisements by relatives trying to get some ac­
tion from the government and some reaction from public opinion in the hope 
of discovering the fate of missing people. La Prensa's columns have also 
carried the most outspoken and courageous articles on the plight of the 
disappeared people. They have been written by the newspaper's regular 
columnist, Manfred Schonfeld, who returned from Europe, where he had 
served as the newspaper's correspondent in London and Bonn, to discover 
what he described as "a taboo which could become a trauma. 1126 Schonfeld 
has been the target of thinly disguised threats and undisguised warnings, 
again from unidentified sources. 

Riobo Caputo, the editor of El Litoral of Santa Fe, thought that no­
body stood on firmer ground than he. His newspaper faithfully reflects 
his arch conservatism and nationalism. Caputo merely printed a news 
item reporting the presence in Nicaragua of Argentine terrorist leaders. 
He was thrown into jail on July 24, 1979 for violating the security law 
(the same charge brought against the editor of the Buenos Aires Herald) 
but because of ill health was allowed to stay in his own home under house 
arrest. Although Caputo was cleared of all the charges against him in 
August, the security law, a piece of catah-all legislation brought in by 
the Peronist government when it was more interested in silencing the 
press than putting down terrorism, remains in force and can be used 
against any journalist who steps out of line. Bail is forbidden under 
the terms of the law, and the jail sentence, if the individual is found 
guilty, is from eight to ten years. 



18 

Jacobo Timerman, widely recognized as Argentina's most outstanding 
journalist, founded La Opinion in 1971. Modeled on Le Monde, the daily 
newspaper was an immediate success, hailed by many as the best newspaper 
in the Spanish-speaking world. Although it was left-wing in outlook to 
begin with, the editorial policy changed as the governments changed in 
Argentina. Timerman was hated by both extremes and recounts the story of 
how he once received two death threats in the same day--one from a right­
wing murder squad and the other from Marxist terrorists. At the time of 
the coup, La Opinion backed the military and had been closed by Mrs. 
Peron's administration.27 The newspaper's staff and its character placed 
it slightly to the left of center, but Timerman's Jewishness, his espousal 
of Zionism, and the appeal of his newspaper to left-wing intellectuals 
made him highly suspect. He was not standing on firm ground and he knew 
it; but after the Buenos Aires Herald, La Opinion was the most outspoken 
newspaper in defense of legality and civilized standards. On April 15, 
1977 Timerman was arrested by an Army commando squad, disappeared for a 
while (during which time he underwent torture), and finally ended up in 
jail charged with aiding subversion. He was cleared of all the charges 
against him and allowed to return home under house arrest in 1978. Then, 
despite enormous international pressure on his behalf and a Supreme Court 
order calling for nis release, ne was nela~i-rke a r:tEua!istic scapegoa 
under an institutional act termed "revolutionary justice" by the govern­
ment. He spent 30 months in captivity, and when he was finally released 
following a second Supreme Court ruling in his favor, one general rose up 
in rebellion despite the government's attempt to placate hostile Army 
opinion by expelling him from the country, stripping him of his citizen­
ship, and confiscating most of his property. The saddest side of the 
Timerman affair was the failure of the rest of the press to stand by him. 
Only a handful of his colleagues spoke up in defense of his right to re­
ceive justice. Many were afraid to express their thoughts. If Timerman 
was accused of subversion--a charge that looked unlikely from the start 
and was rapidly revealed to be ludicrous long before the courts cleared 
him--then to defend him would run the risk of being found guilty by 
association. The failure of the press as a whole to stand by its own 
kind reveals the debilitating effect of fear. The Buenos Aires Herald 
editorialized: 

No matter how free the Argentine press may be in theory, it is 
still not free from fear, which is a far more effective, insid­
ious and debilitating censor than any official department set 
up for that purpose could ever be.28 

VII. The Terror Abates 

Fear in Argentina has kept the truth from its people because the 
press has simply been too scared to report on the atrocities which cannot 
be laid at the doorstep of left-wing terrorists. In case after case, 
where out-of-control security forces are suspected of being responsible 
for killings, the press has covered up evidence in order to give the im­
pression that left-wing groups were to blame. 

Fear 
formation 
past four 

in Argentina has created a situation in which there is more in­
available outside Argentina about what has happened over the 
and a half years than in the country. The people of Argentina 



19 

have a distorted, lopsided view of their own history which could cause a 
trauma similar to that which afflicts the German nation. Yet while the 
Argentine people may, because of the failure of the press, be able to say 
they "didn't know," the feeling, already apparent today, that they really 
"didn't want to know" may strengthen as the years pass. The press has al­
ready missed two opportunities to provide the public with a more balanced 
view of the past. As early as 1976 the government invited Amnesty Inter­
national to send a mission to Argentina. The report of the mission was 
published early in 1977, but the Argentine press ignored the Amnesty In­
ternational report and published only the government's response. The 
same technique was adopted to cover up the findings of the Inter-American 
Commission on Human Rights, whose report was published on April 11, 1980, 
although the government did list the Commission's conclusions and recom­
mendations--four pages out of a 294-page report--as well as its own 154-
page reply. There is a dangerous imbalance between the flow of information 
within Argentina and the information available abroad through the work of 
foreign correspondents who, although harassed and hampered and occasionally 
threatened, have managed to report--and abroad people do know the sound of 
two hands clapping. Yet many foreign correspondents have not been satis­
fied with their coverage of Argentina.29 However, detailed foreign re­
porting of events in Argentina that have not been covered by its own press 
only increases the distortion between "reality" as sensed by Argentines 
from the information available to them and what they see as a "bad image" 
based on malicious information received abroad. The truth, of course, is 
that the Argentine government has been trying to cover up part of the 
truth while its opponents abroad (who run the gamut from fugitive terror­
ists seeking to continue the struggle through the media, to well-inten­
tioned human rights crusaders) have been trying to put the worst interpre­
tation on another part of the truth. 

There is no substitute for a free press, if you really want to know 
what people are feeling and if you want to avoid an unexpected kick from 
behind (as both the Shah and Somoza learned to their cost) . The most we 
can hope for in Argentina is a gradually freer press, and despite the set­
backs the outlook is better than it was. The 1979 World Press Freedom 
Review of the International Press Institute notes: 

One of the bright spots of 1979 was a marked reduction in the 
number of journalists murdered, kidnapped or imprisoned in Ar­
gentina. Whereas in the previous three years 57 journalists 
had been listed as missing and a large number had been found 
murdered, in 1979 the terror abated.30 

The review went on to note two murders, one kidnapping, and an eight-day 
abduction, as well as two arrests and one death threat, but continued: 

There is more reason to hope, however, that the practice of 
journalism may be getting safer as the military government 
feels itself less threatened by armed dissidents and in 
greater control of the inflationary economy. 

As fear lifts, so must despair. A catatonic 
country troubled but also blessed with diversity, 
than a detached review of Argentina's resources. 

view of Argentina, a 
responds to mood rather 
It is too easy to paint 



20 

a grim picture. In a report on a colloquium on Argentina31 held earlier 
this year, the rapporteur, Jack Child, outlined these perceptions of the 
future, as drawn from the discussion: 

Perceptions of the future •.. fell generally into the following 
categories: 

1. The pessimists (seemingly a majority), who saw no real hope 
for a change from the pattern of frustration, malaise and 
perpetual crlsls or any possibility of basic national concil­
iation after the violence of the past decade. 

2. The extreme pessimists, who predicted a chaotic self-destruc­
tion of the system which could be avoided only by increasing 
repression, terror and counter-terror. 

3. The cautious optimists, who saw signs of more responsible po­
litical actors, of more rational economic policies and of a 
willingness among the military to withdraw from the active 
political scene. 

4. The unexpectedists, who pointed out that Argentina had come 
up with surprising developments in the past (Peronismo was 
given as an example) and might do so again. 

Peter H. Smith, writing in Current History, calls for an effort to 
grasp the complexity of Argentina and realize that "the problem is intel­
lectual and political and economic, and it is profoundly human. 11 32 

The problem in Argentina itself is also the lack of information and 
an atmosphere of fear in which nothing can be discussed frankly. Without 
a concerned and connnitted press, none of the institutions can function 
properly. The return of rule of law, for example, depends on a press 
that will insist that justice be done. A government without newspapers, 
without an effective press, is two severed hands, for without genuine in­
formation and without an informed public opinion, there will be no sound 
of hands clapping evermore. 

VIII. Some Conclusions 

In the last three months of President Marfa Estela Peron's government 
there were at least 20 acts of intimidation and violence against the press.33 

Democracy, such as it was, flickered out in a cacophony of mutual recrimi­
nation between a wounded press and a dying government. In those last 
three months, two journalists disappeared, one was kidnapped and threatened, 
three more were arrested, newspaper offices and the homes of journal-
ists were attacked with firebombs and machine guns, the country's top­
rated television discussion program was banned, and the media was subjected 
to death threats from both left-wing terrorists and right-wing murder 
squads as well as a barrage of legal action from the government. Mrs. 
Peron, in an hysterical speech, denounced "speculative subversion by those 
who want journalistic terrorism as a system." The Argentine Newspaper Pub­
lishers' Association rejoined by denouncing the threats, attacks, kidnap­
pings, and murders, and by warning that freedom of the press was embattled 
and in dire danger. During the entire 34 months of the Peronist coalition 



21 

government, the press was under the gun, a target for both left- and 
right-wing extremists. Under the elected government, press freedom was 
progressively restricted. All privately owned metropolitan television 
stations were taken over by the government and plans were made to place 
all radio and television under state control. Apart from security laws 
which were used to silence the press, other legislation was introduced 
with the aim of controlling the flow of information within Argentina and 
from abroad.34 The press was harried by strikes, by the printers' union, 
which even sought to dictate the content of newspapers,35 and by the 
government's failure to pay multimillion dollar debts for its own advertise­
ments. State control of the media was also extended by the creation of an 
agency, an adjunct to the state's own news-service, Telam, to handle govern­
ment advertising. Harassment and intimidation of the press characterized 
the entire period of the constitutional government. At the same time there 
was a distinct polarization of the press, with the initial blossoming of 
some 50 left-wing magazines and newspapers, and the response, as the pen­
dulum swung the other way, of about 40 right-wing publications. On both 
extremes were magazines calling for blood and violence. On May 18, 1975, 
the body of Jorge Money, a young business news reporter for La Opinion, 
was found in a park on the outskirts of Buenos Aires. His body bore the 
marks of savage torture. Journalists called a strike which closed most 
Buenos Aires newspapers, but within a few months the murder of journalists 
seemed almost commonplace and no motive for a strike. 

It is against this background of fear that the response of the press, 
in welcoming the military coup of March 24, 1976, must be seen. The press 
looked to the military for protection- -particularly those centrist and 
left-of- center journalists who had undergone constant threats from an 
organization calling itself the Argentine Anti-Communist (sometimes Anti­
Imperialist) Alliance. Some journalists, such as Jacobo Timerman, the 
editor of La Opinion, had been receiving death threats from both the ex­
treme left and the ultra right-wing "Triple A." The press, along with 
the vast majority of the Argentine people, wanted an end to all violence 
and believed that the military would swiftly impose law and order. 

Weakened by years of compromise, disillusioned by its experience 
under the "democratic" rule of the Peronist government from 1973 to 1976, 
and brought to its knees by the violent assault on it by both the left-
and right-wing terrorists, the press was in bad shape to fulfill the dif­
ficult, delicate, and dangerous role of sustaining respect for individual 
rights. It failed the test, but the press was partially successful in 
keeping hope alive by reminding the military of their oft-repeated promise 
to found "a modern, stable and pluralistic democracy" in Argentina. As 
the tide of fear recedes, the press may be able to do more in edging 
Argentina back to normality by encouraging the judiciary to show more in­
dependence and simply by publishing more information. The fear of ter­
rorism--not just of the terrorists themselves but also the fear of appear­
ing to support them--continues to dominate everything in Argentina. The 
dehumanization of the enemy and the pathological urge to see enemies every­
where has been aided by the failure of the press to do its basic job in 
reporting the news. The press put on blinders when faced with the chal­
lenge of reporting the war against terrorism. It had been conditioned by 
decades of state intimidation and outright controls. And, in many cases, 
editors simply saw their role in suppressing news or in looking the other 



22 

way as a patriotic duty--the continuance of a tradition which enabled 
conservatives to view electoral fraud in the 1930s as in the national 
interest, which allowed loyal Peronists to brush off evidence of corrup­
tion and innnorality as "mere anecdotes," and which eventually allows any­
one to justify anything on the grounds of necessity or as the unfortunate 
means to ultimately good ends. 



Secretaria de Estado de Prensa y Difusion (SEPYD) 

PRINCIPLES AND PROCEDURES TO BE FOLLOWED 
BY MASS COMMUNICATION MEDIA* 

PRINCIPLES 

23 

APPENDIX 

1. Foster the restitution of fundamental values which contribute to the 
integrity of society; such as, for example: order--labour- -hierarchy- ­
responsibility--identity--honesty--etc., within the context of Christian 
morals. 

2. Preserve the defence of the family institution. 

3. Tend towards the informative and formative elements which contribute 
towards the nation's cultural enrichment in its widest spectrum. 

4. Offer and promote, for youth, social models which answer to the values 
mentioned in (1) to replace and eradicate the present ones . 

5. Strictly respect the dignity, the private life, honour, fame and 
reputation of the people. 

6 . Work towards the eradication of stimulants based on sexualism and 
criminal violence. 

7 . Take firm and consistent action against vice in all its manifestations. 

PROCEDURES 

8. Publish information checked at source and never of a sensationalist 
character. 

9. Do not enter fields which are not for public debate because of their 
effect on audiences which are not prepared (educated) or because they 
are unsuited to their physical and mental age. 

10. Eliminate all obscene words and images that are vulgar, shocking, or 
have double meanings. 

11. Eradicate sources which seek effect or are truculent in the use of 
word or image. 

*Source : Andrew Graham- Yooll, The Press in Argentina. See also notes 
10, 24, and 33. 



24 

APPENDIX 

12. Tend towards the correct use of the national language. 

13. The total prohibition of all forms of subliminal propaganda is 
reiterated. 

14. Eliminate all mass propagation of the opinion of persons not qualified 
or without specific authority to give opinions on subjects of public 
luter est. This includes interviews and/or street polls. 

15. Journalistic articles should not be published or broadcast if they 
they have been paid for, unless the phrase "Advertising space" is 
prominently displayed and includes the name of the organisation or 
person responsible for it. This kind of publicity cannot be included 
on front pages or covers. 

16 . Advertising and paid news items should not be included in news pro­
grammes on radio, TV, cinema, theatre, or any other cultural or in­
formation media. 

Carlos A. F . Corti, Capitan de Fragata, 
Press Director 



25 

REFERENCES 

1 
The figure of 3,447 is the number of cases of disappeared people 

that the Interior Minister, General Albino Harguindeguy, said had been 
reported to the ministry in his statement to the Inter-American Human 
Rights Commission. He said that he had no information about 2,092 cases, 
that 172 of the names were repeated, 16 people on the list were currently 
detained, 73 had reappeared, and 18 were dead. The figure that the Com­
mission considered the most realistic is 5,818 disappearances between 
January 7, 1975 and May 30, 1979. These are the cases documented by the 
Argentine Permanent Assembly for Human Rights, the Commission of Relatives 
of Disappeared People and Political Detainees, the Argentine League for 
the Rights of Man, and the Ecumenical Movement for Human Rights. (See 
Report on the Situation of Human Rights in Argentina by the Inter-American 
Commission on Human Rights, Organization of American States, Washington, 
D.C., 1980, page 148.) The figure of 10,000 to 20,000 invariably cited 
by Amnesty International is based on the experience of human rights work­
ers in Argentina, who have found that for every case reported, at least 
four cases remain undisclosed. This estimate is based on field work in 
small towns and is not backed by any firm evidence. In the U.S. State 
Department's annual review of the state of human rights around the world 
(published in the morning newspapers of February 6, 1980) another estimate 
is also included, that of the New York City Bar Association mission which 
visited Argentina in 1979 and said that it considered a figure of 10,000 
as more accurate. 

2
see George Blanksten, Peron's Argentina (rev. ed.; New York: 

Russell & Russell, 196 7), chapter entitled "On the Mind of Man," which 
deals with state of the press before and under Peron. 

3 . Ibid., pp. 200-201. 

4 
Ibid., p. 201. 

5 ~ ( Calvan Moreno, El Periodismo argentino Buenos Aires: Editorial 
Claridad, 1944), p. 222. 

6Raul Jassen, Romper el peronismo (Buenos Aires: Editora de la 
Reconquista Criolla, 1977), p. 103. 

7Rodolfo Walsh, Operacion masacre (Buenos Aires: Sigla, 1957; 
Continental Service, 1964; Jorge Alvarez, 1969). 

8
see Testimony on secret detention camps in Argentina (London: Am­

nesty International, February 1980), and Testimony of Graciela Geuna on 
La Perla Camp (Cordoba) (London: Amnesty International, March 1980). 

9
The quotation attributed to T. S. Eliot, which is in English, ap­

pears in the 1957 and 1964 editions only. 

lOAndrew Graham-Yooll, The Press In Argentina 1973-8 (London: 
Writers and Scholars Educational Trust, May 1979), p. 143. 



26 

REFERENCES 

11 . El Terrorismo en la Argentina (Buenos Aires: Argentine Executive 
Power, 1976). 

12 
There were only three left-wing terrorist attacks of any signifi-

cance in 1979 and none, so far, in 1980. 

13
Inter-American Commission on Human Rights report, p. 135. 

14
Buenos Aires Herald, April 18, 1978, p. 8, and April 5, 1976, p. 6. 

15 
La Opinion, December 13, 1977, p. 1. 

16 A. H ld Buenos ires era . 

17 . 
See Reader's Digest, June 1980, p. 104. 

18
Disappeared in Argentina (London: Index on Censorship, March 

1980), . 46. 

19 Two random examples of incidents involving prominent journalists 
shortly after the coup: On May 3, Enrique Llamas de Madariaga, a leading 
television personality who was working at the time for Channel 11 and La 
Razon, was kidnapped from his home in Palermo Chico, the most fashionable 
neighborhood in Buenos Aires, by armed men in civilian clothes who produced 
police identity cards, and taken to a deserted spot near a major highway 
outside the federal capital and severely beaten up. Only the Buenos Aires 
Herald reported the incident and Llamas de Madariaga said he preferred not 
to comment. On July 20, Luis Marfa Albamonte, who was editing Ultima Hora, 
the mass-circulation morning newspaper which had replaced Cronica when the 
latter was closed, charged with "sedition" in December 1974, was arrested 
and thrown in jail for eight days because the military objected to the way 
the newspaper had handled the report of the death, after a gun battle, of 
the leader of the People's Revolutionary Army, the Marxist-Leninist ter­
rorist group. Albamonte's imprisonment was never reported. 

2
°Fotos-Hechos-Testimonios de 1035 Dramaticos dfas, published by 

Gente y la actualidad (Buenos Aires: Editorial Atantida, May 3, 1976). 

21
Although reporters were given tours of the combat zones in the bat­

tle against rural guerrillas in the province of Tucuman, the press was not 
given facilities to cover operations against urban guerrillas. 

22La Causa Peronista, Buenos Aires, September 3, 1974. In the pos­
session of the author. 

23 . Published by Editorial Liberacion, Cordoba. In the possession of 
the author. 

24 
The Press in Argentina 1973-8, p. 33. 

25 h . f h h In t e possession o t e aut or. 



27 

REFERENCES 

26 
See La Prensa, December 12, 1978, p. 11, and La Prensa, April 25, 

1980, p. 9. 

27
The idea that events can be controlled by controlling the press is 

not new to Argentina. Peron first showed how it could be done, and the 
government organ he established--the Press Secretariat--was not dismantled 
and continued, under successive governments, to a greater or lesser degree 
depending upon their concern for the forms of democracy, to do its utmost 
to manage the news. Mrs. Peron complained of "journalistic terrorism"-­
by which she meant any criticism or news coverage that showed her govern­
ment in an unfavorable light. She considered closing a newspaper, as her 
late husband had done almost a quarter of a century earlier. On November 
9, 1975, La Opinion published a front-page editorial under the heading: 
"La Opinion should be closed." It would be a positive measure, said La 
Opinion, because "throughout the whole time that La Opinion does not appear, 
inflation will disappear, subversive delinquency--whether of Peronist or 
Marxist origin--will cease assassinating Argentine citizens, the ultra­
right-wing terrorism will abstain from throwing cadavers into ditches. 
There will be no more kidnappings of executives to oblige them to grant 
wage increases, the ranchers will end their strikes and there will be 
plenty of beef, there will be no more wild-cat strikes and productivity 
will increase to the natural benefit of the companies and their workers, 
the internal conflicts affecting Justicialism will disappear, the economic 
situation will be more than booming, Brazil will produce less steel than 
Argentina and, on top of everything else, no public functionary will help 
himself to the people's money: corruption will cease to exist. What 
more can you ask of a government?" Three months later La Opinion was 
closed down for ten days for "continuously publishing false news or dis­
torting the truth." 

28 
Buenos Aires Herald, June 29, 1979, p. 10. 

29
In his book Coups & Earthquakes (New York: Harper & Row, 1979), 

Mort Rosenblum devotes a chapter (pp. 193-202) to the difficulties of 
reporting on human rights, based largely on his experience in Argentina. 

30 
IPI Report, London, December 1979, p. 6. 

31 Report on the "Colloquium on Contemporary Argentina," School of 
International Service, The American University, Washington, D.C., May 
23- 24, 1979. 

32 
Current History, February 1980; Argentina: The Uncertain Warriors, 

p. 86. 

33The Press in Argentina (see also notes 10 and 24) contains a de­
tailed chronology of the vicissitudes of the Argentine press during the 
Peronist Restoration and the first two years of the military government. 



28 

REFERENCES 

34
necree 587 of August 20, 1973 banned foreign news agencies from 

distributing national news in Argentina and also established obligatory 
(but, as it proved, unenforceable) limits on news content. The decree 
proposed that 50 percent of all news published must be Argentine, 30 per­
cent must cover events in Latin America, with the remaining 20 percent de­
voted to the rest of the world. Decree 1273 of May 13, 1975 set up a 
registry for foreign news agencies with the expressed aim of preventing 
news about Argentina which is published abroad being reprinted in 
Argentina. 

35
When Peron died on July 1, 1974, the printers' union decided that 

during the four days of official mourning newspapers must restrict their 
coverage to his life and events related to the funeral of the late presi­
dent. Only the Buenos Aires Herald attempted to resist the imposition, 
and was unable to produce its issue of July 3 because printers refused to 
countenance the insertion of a summary of sports news, the weather fore­
cast, a crossword puzzle, and a round-up of world new8. La Prensa was 
b-i-~~erl~ a~tacked-~and-the printe~s-' _unio augges~_e_d_i t should be closed 
down) because it published an obituary of Peron which was not laudatory. 




